نماد آخرین خبر

یک بام و دو هوای حمل‌ونقل آرد در کردستان

منبع
بروزرسانی
یک بام و دو هوای حمل‌ونقل آرد در کردستان

خبرگزاری بسیج/ چندی قبل در خصوص وضعیت نامناسب نان در شهرستان بیجار و استان کردستان منتشر که دلایل خاص به این حوزه را داشت و امیدوار بودیم که حداقل مسئولی در این زمینه به میدان بیاید و فکری به حال این قشر آسیب‌پذیر داشته باشد و امروز به موضوع دیگری خواهیم پرداخت.

وقتی که به موضوع بی‌کیفیتی نان اشاره می‌کنیم و از نگاه یک شهروند و مطالبات مردمی به آن می‌پردازیم، بخش‌های پنهان این موضوع و سختی پیشروی نانوایی را نخواهیم دید و امروز قرار است که به یکی دیگر از این مشکلات به پردازیم.
موضوع مورد بررسی در خصوص تولید نان به مسئله تهیه آرد برمی‌گردد، محصولی که پایه و اساس تولید است و جدای آنکه در گزارش قبل به انحصار دسترسی اشاره داشتیم، این بار قرار است که بحث حمل‌ونقل انحصاری آرد در کشور اشاره کنیم و به‌ویژه به موضوع یک بام ۲ هوای این بخش می‌پردازیم.

قیمت‌های تحکیمی و غیرقابل‌مذاکره
عبدالرحمان قهرمانی رئیس صنف خبازان شهرستان بیجار گفت: موضوع حمل‌ونقل آرد در استان کردستان، یکی از پرحاشیه‌ترین مسائلی است که به علت انحصاری بودن آن، جای هیچ چانه‌زنی و رقابت وجود ندارد و بیشترین فشار را بر متصدیان نانوایی وارد می‌کند، فشار اقتصادی که نتیجه آن تأثیر مستقیمی بر کیفیت نان دارد.
وی افزود: شرکت حمل‌ونقل آرد در کشور به نام شرکت خلیج‌فارس است که به علت اینکه هیچ شرکت دیگری برای رقابت با آن وجود ندارد، هر نوع نرخ‌گذاری را که صلاح می‌داند اعمال می‌کند و متأسفانه مسئولین استانی هم بدون توجه به فشاری که به استان محروم کردستان وارد می‎سازد، قیمت‌های مصوب حمل‌ونقل را اعلام می‌کنند.
قهرمانی با اشاره به اینکه استان کردستان به لحاظ محرومیت اقتصادی و بازاری که دارد، توان کافی برای جولان چنین شرکت‌هایی را ندارد، ادامه داد: گران‌ترین کرایه حمل‌ونقل بار آرد در کشور، به استان کردستان اختصاص دارد و مسئولین استانی هم گویی برایشان فرقی نمی‌کند که در همین استان هم‌جوار، همدان کرایه حمل نصف کردستان است.
وی افزود: در استان همدان کرایه حمل آرد به‌ازای هر کیسه، ۹ هزار تومان است، کرمانشاه ۸ هزار تومان، زنجان ۹ هزار تومان و در مناطق روستایی همین استان‌های که سخت‌ترین راه‌ها را نسبت به کردستان دارند، ۱۱ هزار تومان است، امّا همین شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس که مصوبه استانی هم دارد، برای شهر‌های کردستان به‌ازای هر کیسه ۱۷ هزار تومان و روستایی ۱۸ هزار تومان است.
رئیس صنف خبازان شهرستان بیجار اظهار کرد: جالب‌توجه این است که کارخانه آرد شهرستان بیجار که با شهر بیجار حدود ۴ کیلومتر کمتر فاصله دارد، باید بیشترین کرایه حمل‌ونقل را پرداخت کند و نمی‌دانم چرا کسی در استان به این ظلم آشکار دقت نمی‌کند و مطالبه‌گری نانوایان بی‌پاسخ می‌ماند.
وی افزود: اگر یک نانوایی در مرکز شهر بیجار، ۱۰۰ کیسه آرد از کارخانه آرد بیجار حمل کند باید بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تومان حق کرایه به شرکت پرداخت کند، خیلی جالب است که اگر همین میزان کیسه آرد را به یک نانوایی در ۱۰۰ کیلومتری شهر بیجار حمل کند، همین میزان کرایه باید پرداخت شود، مصوبه‌ای غیرکارشناسی و غیراصولی است.
قهرمانی توضیح داد: حالا حساب کنید که همین ۱۰۰ کیسه آرد را از کارخانه آرد بیجار برای روستای سراب که آخرین نقطه بیجار در شهر حسن‌آباد یاسوکند محسوب می‌شود، فقط هزار تومان با شهر اختلاف قیمت دارد و این اختلاف فاحش با یک نانوایی شهر بیجار که تنها ۴ کیلومتر فاصله دارد، باید هزارتومان تفاوت داشته باشد.
وی ادامه داد: جالب‌تر این است که از مبلغ ۱۷ و ۱۸ هزارتومانی که شرکت بابت حمل‌ونقل از نانوایی‌های کردستان دریافت می‌کند، تنها به عامل‌های توزیع کنند آرد، فقط ۴ هزار تومان پرداخت می‌شود و مابقی آن، سود سرسام‌آوری است برای این شرکت و فشار اقتصادی تنها بر قشر نانوایان وارد می‌شود.
رئیس صنف خبازان شهرستان بیجار با اعلام اینکه یک کارشناس باید برای نرخ‌گذاری به همه جوانب نگاه درستی داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی نوپا در کشور وجود دارند که می‌توانند آرد را با قیمت ۲ هزارتومان ارزان‌تر از قیمت مصوب کشوری به دست مشتری برسانند؛ ولی، چون انحصار هلدینگ خلیج‌فارس، غیرقابل‌بازنگری است، به هر قیمتی که بخواهد در کردستان رفتار می‌کند.
وی با اشاره به اینکه با همین قیمت ۲۰۰درصدی کرایه حمل استان کرستان نسبت به قیمت استان‌های هم‌جوار، بازهم شاهد درخواست افزایش هزینه حمل‌ونقل توسط شرکت خلیج‌فارس هستیم، گفت: در بازاری که حمل‌ونقل آرد و محل تهیه آرد انحصاری است و متأسفانه دست‎های پشت پرده از این ظلم آشکار حمایت می‎کند، به متصدیان نانوایی می‌گویند رقابت را فراموش نکنید، رقابت در انحصار چگونه معنی خواهد شد.
قهرمانی اظهار کرد: وقتی بازار تحمیلی داریم، افزایش قیمت غیرکارشناسی شده داریم، موجب افت شدید کیفیت نان خواهد شد و بزرگ‌ترین زنجیره‌ای که ضرر این موضوع را باید تحمل کند، مصرف‌کننده است، چون هر شغلی نیاز به سودآوری دارد، یک نانوا‌ها در همین شهر زندگی می‌کند و برای زندگی هزینه می‌کند.
وی تأکید کرد: اگر قیمت کشوری است و نباید به آن اعتراض کنیم، حداقل قیمت حمل‌ونقل آرد را در استان کردستان بر اساس قیمت‌های استان‌های هم‌جوار مصوب کنید، جالب است قیمت نان کردستان ارزان‌ترین است؛ ولی کرایه حمل آن بیشترین قیمت است، معادله‌ای که در هیچ کتاب ریاضی نمی‌توانید پاسخی برای آن پیدا کنید.

آخرین خبر کردستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/kurdistan.online