نماد آخرین خبر
  1. مهم
استانها

آب‌انبار تاریخی «هشت‌پخ» لار ثبت ملی شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آب‌انبار تاریخی «هشت‌پخ» لار ثبت ملی شد

ایرنا/ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: انبار تاریخی "هشت پخ" شهر لار در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

محمد ثابت‌اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اعلام کرد: این آب‌انبار مربوط به دوره قاجاریه است و به دلیل فرم معماری هشت گونه، به هشت پخ معروف شده است.
وی ادامه داد: از شاخصه‌های قابل توجه این آب‌انبار ملی این است که که پلان مخزن آب آن از بیرون فرمی هشت ضلعی و از داخل فرم ۱۲ ضلعی دارد و این نوع ساخت در احداث آب انبارهای شهر لار کمتر دیده شده است.
ثابت اقلیدی اضافه کرد: به احتمال زیاد این آب انبار از معدود آب انبارهایی است که تعداد اضلاع آن از درون و بیرون متفاوت است.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: آب انبار هشت پخ در زمان حاضر، وضعیت ایستایی خوبی دارد و از نظر فرهنگی، هنری و معماری ارزشمند است.
وی عنوان کرد: این بنای ملی برای حفظ، معرفی و مستند سازی سنت های خاص معماری آب انبارهای لار ارزش فرهنگی، از حیث نحوه و نوع ساخت، نوع گنبد و پلان ۱۲ ضلعی گنبد، ارزش هنری و از این جهت که نمونه منحصر بفرد از آب انبارها به علت داشتن اضلاع دوازده گانه در مخزن و گنبد است از ارزش معماری بالایی برخوردار است.
ثابت اقلیدی اعلام کرد: این آب انبار قاجاری لار فارس به شماره ملی ۳۴۱۴۴ در فهرست میراث ملی ایران جای گرفت.
وی درباره ابعاد این بنای تاریخی نیز گفت: قطر درونی و بیرونی آب‌انبار هشت پخ به ترتیب در حدود ۱۱ و ۱۶ متر و مساحت آن حدود ۲۰۵ متر مربع است و دارای چهار دهانه غیر قرینه است.
به دلیل خشکی آب و هوای بخش عمده ای از کشور و باران ناکافی طی ۶ ماه از سال و فصلی بودن رودخانه‌ها، در بیشتر نقاط کشور، به ویژه مناطق خشک، سازه‌های آب‌انبار برای تامین آب شیرین در فصول خشک سال ساخته شده است.

آخرین خبر فارس در اینستاگرام :
https://instagram.com/fars.online