نماد آخرین خبر

طرح مطالبات برزمین‌مانده کهگیلویه‌وبویراحمد در دیدار با رهبر انقلاب

منبع
ايرنا
بروزرسانی
طرح مطالبات برزمین‌مانده کهگیلویه‌وبویراحمد در دیدار با رهبر انقلاب

ایرنا/ دست‌اندرکاران ستاد کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار داشتند و مطالبات برزمین مانده مردم این استان را که سال ها رها شده اند را مطرح و درخواست پیگیری داشتند، از مهمترین این مطالبات احداث سد آبریز در کهگیلویه بود که ایشان دستور پیگیری دادند.

سد آبریز در کهگیلویه و بویراحمد قرار است به عنوان دومین سد بر روی رودخانه مارون ساخته شود، این سد امتیازهای هیدرولوژی، ژئوتکنیکی و منابع آبی دارد و علاجی برای رفع عطش و کم آبی در شهرستان های دهدشت، چرام، سوق و لنده، درد توسعه نیافتگی و بیکاری جوانان منطقه، موجب کنترل سیلاب های مخرب و حتی تحول در کشاورزی بوده و هم اینک مطالعات نهایی آن در حال انجام است.

احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون یک از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان استان کهگیلویه وبویراحمد است و مردم استان کهگیلویه وبویراحمد معتقدند سد آبریز تنها طرحی است که منافع زیادی برای استان به دنبال خواهد داشت و می تواند در رفع تنش آبی و مشکلات کمبود منابع آبی منطقه به ویژه در آب اشامیدنی روستاها موثر باشد و هم به رونق و توسعه این شهرستان به ویژه در حوزه کشاورزی کمک کند.

آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه وبویراحمد نزد مقام معظم رهبری درخواست های مسئولان استان را اینگونه بیان کرد که آب‌های روان زیادی از استان عبور می‌کند و استان کمترین سهم را از سدهایی دارد که سرچشمه آنها در کهگیلویه و بویراحمد است.

امام جمعه یاسوج و نماینده ولی فقیه به سدآبریز و مشکلاتی که برای آن ایجاد کرده‌اند اشاره کرد و همچنین به موضوع جاده‌های استان و وضعیت آنها اشاره شد.

برای مثال به پروژه جاده پاتاوه دهدشت اشاره کرد که همزمان با سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ کلنگ زنی شد اما ساخت آن تا سال ۱۴۰۲ طول کشید و اکنون هم نواقص خود را دارد.

آیت الله حسینی همچنین به پروژه پتروشیمی دهدشت که از دهه ۸۰ شروع شده و اکنون کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت کاری دارد اشاره کرد.

آیت الله حسینی به موضوع گردش مالی شرکت نفت و گاز گچساران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره و درخواست کرد که گردش مالی آنها به جای مرکز در خود استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

همچنین هزینه‌کرد ۱۵ درصد از درآمد معادن استان در خود کهگیلویه و بویراحمد از دیگر درخواست‌های آیت‌ الله حسینی بود.

آیت الله حسینی درخواست کرد تا از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت و همچنین شرکت‌هایی مانند شستا و بازنشستگی و ایمدرو در استان برای کمک به توسعه کهگیلویه و بویراحمد بیشتر استفاده شود.

آیت الله حسینی نامه‌ای را تقدیم مقام معظم رهبری کرد که در آن همه مشکلات استان نوشته شده بود و حضرت آقا هم در این نشست که معاون اول رئیس جمهور هم حضور داشت فرمودند که این مشکلات پیگیری شود.

همچنین خانواده‌های شهدا و دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویر احمد در دیدار خود با رهبر معظم انقلاب ، رزم جامه عشایر سلحشور استان کهگیلویه و بویراحمد را تقدیم مقام معظم رهبری کردند.

آخرین خبر کهگیلویه و بویراحمد در اینستاگرام :
https://instagram.com/yasuj_today