نماد آخرین خبر

افزایش ۷۳ لیتر در ثانیه آب شرب با بهسازی چشمه‌های مازندران

منبع
ايرنا
بروزرسانی
افزایش ۷۳ لیتر در ثانیه آب شرب با بهسازی چشمه‌های مازندران

ایرنا/ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت که با بهسازی ۱۰ دهنه از چشمه‌های موجود در استان، ۷۳ لیتر در ثانیه به میزان ظرفیت تامین آب آسامیدنی مشترکین استان افزوده شد.

بهزاد برارزاده، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران در بازدید از عملیات بهسازی این چشمه‌ها در ساری اظهار کرد: در شهرستان‌های نور (۵ دهنه چشمه با ۳۵لیتر در ثانیه)، ساری (سه دهنه با ۱۵ لیتر در ثانیه)، نکا (یک دهنه با سه لیتر در ثانیه) و رامسر (یک دهنه چشمه با ۲۰ لیتر در ثانیه) عملیات بهسازی صورت گرفت.
وی اعتبار صرف شده برای بهسازی این چشمه‌ها را ۲۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با این اقدام ۱۰۰ هزار نفر از نعمت آب شرب کافی و مطلوب برخوردار شدند.
برارزاده در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه طرح مقابله با تنش آبی مازندران هم اکنون در ۱۹ شهرستان این استان در حال اجراست، بیان کرد: از مجموع سه هزار روستای این استان، هم اکنون یکهزار و ۳۵۰ روستا با تنش آبی مواجه اند، گفت: اجرای طرح های آبرسانی در مناطق محروم و دور دست برای رفع تنش آبی این خطه شمالی با جدیت در دستور کار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های آبرسانی در روستاهای محروم و دوردست مازندران با هدف رفع تنش آبی این استان را ۱۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با هدف رفع تنش آبی، قرارداد اجرای طرح های آبرسانی با هفت هزار میلیارد ریال اعتبار با پیمانکاران منعقد شده است.
نیاز آبی مازندران بیش از ۱۵ هزار لیتر در ثانیه است که در حال حاضر در این خطه شمالی کشور بیش از ۱۳ هزار لیتر در ثانیه آب تولید و استحصال می شود.
سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری ۲۰۰ و در مناطق روستایی نیز ۱۷۱ لیتر است. از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.
برابر آمارها، حدود ۱۲ درصد آب اشامیدنی استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.
استان مازندران افزون بر سه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دارد. منابع آبی این استان از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود.
شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.

آخرین خبر مازندران در اینستاگرام :
https://instagram.com/mazandaran_today