نماد آخرین خبر

اعزام اورژانس قم از ۲۴ مرداد به پایانه مرزی شلمچه

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
اعزام اورژانس قم از ۲۴ مرداد به پایانه مرزی شلمچه

باشگاه خبرنگاران/ معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی استان قم گفت: ما بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی کشوری نیروی انسانی و حمل و نقل استان قم را از تاریخ ۲۴ مرداد به پایانه‌ی مرزی شلمچه اعزام کرده‌ایم.

جلیل گودرزی‌فر، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی استان قم با اشاره به تدابیر اورژانس برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به بازگشت زائران اظهار کرد: ما در خصوص ارائه خدمات درمانی پیش‌بیمارستانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) دو بازه زمانی رفت و برگشت داریم. باتوجه به موقعیت قم که محور مواصلاتی ۱۷ استان است، در ایام اربعین زائران ایرانی و غیرایرانی زیادی اقامت می‌کنند و سپس به سمت مرز‌ها و کشور عراق رهسپار می‌شوند.
گودرزی‌فر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بیشترین آمادگی ما معطوف به برگشت زوار بویژه زائران غیرایرانی است؛ چرا که معمولا در زمان بازگشت روز‌های بیشتری را در استان توقف دارند. الحمدالله اتفاق خاصی برای زائرین در محور‌های مواصلاتی نداشته‌ایم. 
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی استان قم بیان کرد: در مجموعه استان قم سه مرکز شاه جمال، حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران برای اسکان و ارائه خدمات برنامه‌ریزی شده است. ما در این ۳ مرکز با همکاری هلال‌احمر و سایر حوزه‌های امدادی خدمات ارائه کرده‌ایم و این خدمت‌رسانی تا ۵ ربیع الاول ادامه خواهد داشت. 
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی استان قم در پاسخ به این سوال که آیا اورژانس ۱۱۵ قم به پایانه‌های مرزی هم کمک‌رسانی داشته‌اند، عنوان کرد: باتوجه به ابلاغیه‌ای که از سوی اورژانس کشور به ما تعریف شد، یک بسیج همگانی توسط مراکز اورژانس کشور برای خدمت‌رسانی به پایانه‌های مرزی تشکیل داده شد. طبق پیش‌بینی‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی بنا بر این شد که توان حمل و نقلی و نیروی انسانی استان قم در پایانه‌ی مرزی شلمچه باشد.
گودرزی‌فر در بیان خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی استان قم در پایانه‌ی مرزی شلمچه تصریح کرد: ما از تاریخ ۲۴ مردادماه ۲ دستگاه آمبولانس، ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲ دستگاه موتورالانس به پایانه‌ی مرزی شلمچه اعزام کرده‌ایم.
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی استان قم از پایگاه‌های خدمت‌رسانی اورژانس در استان گفت و اظهار داشت: ماهیت کار اورژانس این است که ۳۶۵ روز سال آماده‌باش باشد. اورژانس استان قم ۲۴ پایگاه شهری، ۱۹ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه هوایی دارد. ما به فراخور مأموریت اعلام شده در زمینه‌ی جاری و همچنین زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی می‌کنیم.
گودرزی فر در بیان خدمات موتورالانس افزود: در سال ۱۳۹۲ تعدادی موتورالانس به استان داده شد. باتوجه به تصمیمات مدیریتی که در آن قطع زمانی گرفته شد، ما بیشتر در مناسبت‌ها از ظرفیت موتورالانس‌ها استفاده می‌کردیم. در مردادماه سال ۱۴۰۱ طبق مصوبات در گام اول ۳ دستگاه موتورالانس از نوع فورزا راه‌اندازی شد. در حال حاضر این تعداد به ۹ دستگاه افزایش پیدا کرده است.
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی استان قم در ادامه گفت: از ۹ دستگاه موتورالانس ۶ دستگاه، پایه ثابت مأموریت‌ها در پایگاه‌های سطح شهر هستند. ما طبق تحلیل‌های آماری که داریم بررسی می‌کنیم که در کدام نقطه از شهر میزان حجم مأموریت‌ها بالاست تا موتورالانس‌ها را در این مناطق قرار داده و بار آمبولانس‌ها و پایگاه‌ها را کاهش دهیم.
گودرزی فر عنوان کرد: امکانات موتورالانس‌ها در حد یک آمبولانس است، فقط انتقال صورت نمی‌گیرد. در تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته، هدف ما بر این است که با مساعدت مسئولان زیربط، تأمین اعتبارات و منابع انسانی، در هر پایگاه شهری یا حداقل دو سوم پایگاه شهری یک موتورالانس داشته باشیم.
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی استان قم بیان کرد: وقتی موتورالانس اعزام می‌شود، این تصمیم را به همراه مشاوره با پزشک می‌گیرد که آیا نیاز به انتقال دارد یا نه؛ در تصمیمات دو حالت درمان در محل و انتقال به مرکز درمانی وجود دارد. چنانچه طبق نظر پزشک مشاور، تشخیص بر این باشد که بیمار به مرکز درمانی انتقال پیدا کند، خود موتورالانس درخواست آمبولانس می‌کند و انتقال بیمار انجام می‌شود. 
گودرزی‌فر عنوان کرد: خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی طبق دستورالعمل‌های ابلاغی در کل کشور رایگان است. اورژانس پیش‌بیمارستانی ۱۱۵ در محور‌های مواصلاتی و منازل به صورت رایگان خدمت‌رسانی می‌کنند. آمبولانس‌های خصوصی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها بر اساس تعرفه‌های ابلاغی هزینه دریافت می‌کنند. در صورت تخلف همشهریان می‌توانند در سامانه‌ی ۱۹۰ مورد را گزارش کنند.

آخرین خبر قم در اینستاگرام :
https://instagram.com/qomtoday