نماد آخرین خبر

عکس/ آیا اختلافات محلی «بلوط بلند» را به آتش کشید؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
عکس/ آیا اختلافات محلی «بلوط بلند» را به آتش کشید؟

ایسنا/ حریق در «بلوط بلند» پس از افت و خیزهای متعدد و با کمک نیروهای مردمی و منابع طبیعی بالاخره پس از دو شبانه‌روز آرام گرفت. 

ساعت پنج صبح پنج‌شنبه هشتم شهریورماه حریق در منطقه بلوط بلند آغاز شد که نیروهای مردمی و منابع طبیعی شهرستان‌های اردل و لردگان پای کار آمدند و بعد از گذشت ساعت‌ها، ۱۱ صبح آتش مهار شد.

به علت وزش باد شدید مجدداً ساعت ۱۳ روز پنج‌شنبه حریق آغاز شد که به کمک نیروهای منابع طبیعی، جوامع محلی و محیط زیست، تا ساعت ۱۶ به‌طور کامل مهار شد، اما مجدداً ساعت چهار صبح روز جمعه ۹ شهریور ماه به علت غلتیدن کنده‌های سوخته، مجدداً آتش‌سوزی آغاز شد و همچنان ادامه داشت و در نهایت حریق بعد از دو شبانه‌روز  در ساعت ۲۱ روز جمعه ۹ شهریورماه به طور کامل مهار شد.

صادق محمدی اظهار کرد: برآورد دقیق خسارت را به طور آنی نمی‌توان بیان کرد چراکه درخت و مرتع زیادی سوخته و پس از بررسی اداره‌ حفاظت و جنگل میزان خسارت اعلام می‌شود، اما طبق برآورد احتمالی میزان اراضی دچار حریق ۱۲۰ هکتار، تعداد درختچه نابود شده بر اثر حریق، حدود ۱۰۰ اصله و تعداد درخت آسیب دیده حدود ۲۰۰ اصله برآورد شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۸۰ هکتار از جنگل‌های بلوط بلند در آتش سوخت، گفت: احتمالاً اختلافات محلی موجب آتش‌سوزی شده است، چراکه در آن منطقه امکان تردد نیست و گردشگر و مردم در آنجا حضور پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه آتش‌بُر در حدفاصل منطقه سوخته و سالم زده شد تا در صورت وقوع حریق، آتش سرایت پیدا نکند، افزود: عمده درختان جنگل‌های بلوط بلند که تحت حریق قرار گرفتند، بلوط، بنه، زالزالک و گونه‌های دیگر است.

محمدی با بیان اینکه ساعات ابتدایی اطفای حریق بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: شکرخدا شجاعی از افراد محلی بود که به دلیل سقوط از ارتفاع دچار مصدومیت شده و در حال حاضر در بیمارستان شهرکرد بستری و حال مساعدی دارد.

آیا اختلافات محلی «بلوط بلند» را به آتش کشید؟

محمدی با بیان اینکه در حال شناسایی متخلفین این حادثه هستیم، گفت: پس از شناسایی و ارائه دلایل, پرونده تشکیل و تحویل مراجع قضایی می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت مهم مهار آتش‌سوزی بوده است، تصریح کرد: هم‌اکنون سه اکیپ در جنگل‌های بلوط بلند در حال آماده‌باش هستند، نیروهای بخش منج شهرستان لردگان، بخش میانکوه، بخش مرکزی شهرستان اردل در منطقه مستفر هستند.

 محمدی گفت: جوامع محلی نیز بیشترین کمک را از روستاهای اطراف کردند، همچنین نیروهای محیط‌زیست و بسیج میانکوه نیز در اطفای حریق نقش بسزایی داشتند.

آیا اختلافات محلی «بلوط بلند» را به آتش کشید؟

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری برضرورت همیاری و همراهی جوامع محلی، همیاران طبیعت و بهره‌برداران برای پیشگیری و مقابله با آتش در لحظات و ساعات ابتدایی تاکید کرد.

وی همچنین از گردشگران، مسافران، کشاورزان و دامداران خواست در صورت روشن کردن آتش در عرصه‌ نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند.

محمدی بر ضرورت پرهیز کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش و خودداری رانندگان از انداختن فیلتر سیگار در عرصه‌ها تاکید کرد.

وی وجود علف‌های خشک در مراتع و بیابان‌های چهارمحال و بختیاری را از دیگر عوامل گسترش آتش‌سوزی‌ها در مناطق مختلف استان دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت زمان در حوادث بسیار مهم است و مردم به محض مشاهده با شماره ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ اطلاع دهند.

آخرین خبر چهارمحال و بختیاری در اینستاگرام :
https://instagram.com/Shahrekordtoday

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره