نماد آخرین خبر

هجوم آفت پروانه سفید درختان به جنگل‌های هیرکانی

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
هجوم آفت پروانه سفید درختان به جنگل‌های هیرکانی

باشگاه خبرنگاران/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: آفت پروانه سفید درختان به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده است.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تأکید بر استفاده هرچه بیشتر از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های هسته‌ای در افزایش تولید محصولات کشاورزی گفت: بسیاری از آفات و بیماری‌ها بر اثر پدیده تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین به وجود آمده است.
او با تأکید بر لزوم کنترل آفات با تکنیک‌های هسته‌ای به همکاری سازمان جهاد کشاورزی گیلان با سازمان انرژی هسته‌ای کشور اشاره کرد و افزود: سایت پرتودهی انرژی اتمی این استان در راستای استفاده از فناوری‌های هسته‌ای در حوزه‌های مختلف کشاورزی در مرحله تکمیل قرار دارد.
رئیس جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: بسیاری از آفات و حشرات از جمله مگس میوه مدیترانه ای، مگس زیتون، ملخ مراکشی، ملخ صحرایی، کرم ساقه خوار برنج و ... با تغییر اقلیم نمایان و مشکل ساز شده اند.
به گفته محمدی، اخیرا نیز پروانه سفید اشجار به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده و با استفاده از تاج گیاهان در یک بازه زمانی کوتاه، درختان را بدمنظر می‌کند و متأسفانه دشمن طبیعی ندارد.
او با بیان اینکه طغیان آفات و بیماری‌ها خسارت‌هایی را در بخش کشاورزی ایجاد می‌کند، گفت: به دنبال استفاده از ظرفیت مجموعه سازمان انرژی اتمی برای خشک کردن محصولات کشاورزی هستیم.
کاهش اثرات تغییر اقلیم نیازمند بهره گیری از تکنولوژی در حوزه کشاورزی
رئیس جهاد کشاورزی گیلان کاهش اثرات تغییر اقلیم را نیازمند بهره گیری از ظرفیت‌های مدیریتی و تکنولوژی دانست و افزود: به دنبال توسعه کشت دوم در اراضی شالیزاری در قالب علوفه هستیم و لذا برای خشک کردن علوفه باید از روش‌های مایکروویو استفاده کنیم؛ استفاده از تکنیک «SIT» نیز به کاهش جمعیت برخی از آفات کمک می‌کند.
محمدی همچنین بر لزوم پرتودهی محصولات کشاورزی با هدف افزایش انبارمانی و حفظ کیفیت و صادرات محصول تأکید کرد و یادآور شد: متأسفانه ضایعات محصولات کشاورزی به ویژه در حوزه آفات انباری افزایش پیدا کرده؛ این در حالی است که گیلان پیشانی ورود به اوراسیا بوده و با نگاه نظام و دولت، ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی و دریایی و زمینی و هوایی در این استان برای حمل کالا به اتحادیه اوراسیا ایجاد شده است.
او با بیان اینکه ۹۰ درصد محصولات گیاهی و کشاورزی کشور از ۲ بندر آستارا و انزلی به روسیه و کشور‌های اوراسیا صادر می‌شود، تصریح کرد: به دنبال راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی هستیم و لذا استانداردسازی محصولات با رویکرد سازمان انرژی اتمی می‌تواند به تجار اطمینان خاطر دهد.
رئیس جهاد کشاورزی گیلان به ضرورت افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات هم در مرحله انبار و هم در مرحله صادرات تأکید کرد و گفت: فناوری هسته‌ای در کشور ما بومی شده و باید با استفاده از این تکنیک، کشاورزی استان و کشور را تقویت کنیم.

آخرین خبر کرمان در اینستاگرام :
Instagram.com/kerman__akhbar