نماد آخرین خبر

چرا مدرسه قرآنی حضرت معصومه(س) قم پلمب شد؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
چرا مدرسه قرآنی حضرت معصومه(س) قم پلمب شد؟

ایرنا/ مدرسه قرآنی حضرت معصومه(س) قم این روزها پلمب شده و مراحل قضایی مختلفی در انتظار آن است اما چرا این مدرسه که در منطقه پردیسان قم واقع است پلمب شد؟

سرهنگ امیر ابوطالبی دماوندی، فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی قم اظهار کرد: زمین مورد استفاده این مجموعه از زمین‌های دولتی است و پس از طی شدن کلیه مراحل قانونی و با دستور قضایی، اقدامات قضایی برای رفع تصرف آن در حال انجام است.
ابوطالبی دماوندی ادامه داد: پس از رأی قطعی دادگاه و صدور رأی نهایی در حال حاضر پرونده این پلاک از زمین‌های دولتی در مرحله خلع ید و قلع و قمع آن مکان است که به ترتیب حسب دستور دادستان و رئیس کل دادگستری قم و هماهنگی اجرای احکام به صورت مقطعی انجام می‌شود تا با کمترین چالش، ضمن خروج حاضران در این مجموعه، اقدامات مقتضی صورت گیرد.
وی با رد ادعای مدیر این خانه قرآنی، مبنی بر مالکیت این زمین، بیان کرد: این ادعا در چندین مرحله در مراجع قضایی بررسی شد که دادگاه رأی به عدم ملکیت توسط افراد حقیقی بوده است و این ادعای مدیر مدرسه که پلاک ذکر شده در حکم دادگاه با پلاک ساختمان احداث شده متفاوت است نیز رد شد و در صورتجلسه‌ای که توسط کلانتری محل تهیه و رفع ابهام شد، پلاک مکان این مجموعه همانی است که در حکم دادگاه آمده است.
وی افزود: حکم صادر شده در مورد خلع ید و قلع و قمع محل این مجموعه قطعی است و در مرحله اجرای احکام و جمع‌آوری خطوط آب و برق و گاز است و طی روزهای آتی با تاکید دادستان و رئیس کل دادگستری قم برای قلع و قمع اقدام شده و زمین را به صورت اصلی آن در خواهیم آورد.
ابوطالبی دماوندی تاکید کرد: زمین این مجموعه ، قطعا زمین دولتی است و حتی زمین فرهنگی نیز تعریف نشده است و سند آن به نام دولت است و اگر اینطور نبود دعوای اداره کل راه و شهرسازی قم علیه مدیر موسسه قرآنی پذیرفته نمی شد.
محمدرضا وفایی، مدیر مدرسه قرآنی حضرت معصومه(س) قم نیز در این باره گفت: زمین مدرسه را در سال ۸۶ در فراخوان اداره کل راه و شهرسازی قم برنده شدیم و مبلغ تعیین شده را نیز پرداخت کردیم و در نهایت یک قطعه زمین ۲ هکتاری در مجموعه یک‌هزار هکتاری شهرک دانشگاهی پردیسان به ما تحویل دادند که شروع به ساخت و ساز کردیم.
وفایی افزود: از سال ۸۶ تا ۹۰ هیچ مسئله‌ای نبود و ما مشغول ساخت و ساز بودیم و یک هزار و ۵۰۰ دانشجو داشتیم که در سال ۹۰ مدیریت راه و شهرسازی قم تغییر کرد و با توجه به این که زمین همسایه ما یعنی یکی از دانشگاه‌های قم، با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو بود، طرح شکایتی را برای الحاق این زمین به زمین‌های آموزشی خود، در دادگاه مطرح نمود.
وی در ادامه گفت: در شکایت مطرح شده علت طرح شکایت، نداشتن پروانه شهرداری عنوان شد، از این رو ما به شهرداری مراجعه کردیم چون تا آن موقع کسی از ما تقاضای پروانه نکرده بود و کارشناسان مربوطه شهرداری نیز در پاسخ به درخواست ما گفتند چون زمین مورد نظر خارج از محدوده شهری می‌باشد، فعلا نیازی به پروانه نیست.
وی همچنین ادامه داد: در آن سال دادگاه بدوی دادخواست مطرح شده را رد کرد و دادگاه تجدید نظر نیز همینطور دادخواست را رد کرد.
وفایی افزود: در سال ۱۴۰۰ مدیریت راه و شهرسازی قم عوض شد و شکایت قلع و قمع را دادند که در دادگاه بدوی رد شد و دوباره شکایت دیگری مطرح کردند که دادگاه بدوی پذیرفت و عنوان کرد چون موسسه ما پروانه ندارد باید زمین را پس بدهیم ولی تجدید نظر ابتدا رأی را رد کرد ولی در تجدید نظر گفته شد برای قلع و قمع باید شاکی اظهارنامه بدهد، لذا اداره راه و شهرسازی قم اظهارنامه داده و دوباره شکایت کردند و دادگاه تجدید نظر رأی دادگاه بدوی را رد کرد که چرا موسسه ما پروانه ندارد در حالی که بحث پروانه دست ما نیست و باید شهرداری پروانه دهد و به این بهانه حکم قلع و قمع صادر شد.
مدیر مدرسه قرآنی حضرت معصومه(س) قم ادامه داد: در همسایگی مدرسه ما موسسه‌هایی وجود دارد که پروانه ساخت ندارند چون شهرداری به آن‌ها پروانه نمی‌دهد.
وی گفت: اکنون اداره کل راه و شهرسازی پیگیری کرده است که ملک را تخلیه کنیم و ما نیز دعوای متقابل در شعبات ۶، ۱۵ و ۱۶ دادگستری داریم و منتظر اجرای عدالت هستیم.

آخرین خبر قم در اینستاگرام :
https://instagram.com/qomtoday