نماد آخرین خبر

دو غار تاریخی استان مرکزی در مسیر ثبت ملی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دو غار تاریخی استان مرکزی در مسیر ثبت ملی

ایسنا/ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه مهمترین ضرورت در زمینه نگهداری غارها، فرهنگ‌سازی عمومی جهت حفاظت از آنهاست، گفت: رشد و توسعه گردشگری نباید مانع حفظ اصالت غارها شود.

حسین محمودی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار کرد: غارها عوارضی طبیعی در گستره طبیعت محسوب می‌شوند، اما هنگامی که به هر نحوی نظیر سکونت یا استقرار انسان در مدت زمانی مشخص مورد استفاده بشر قرار می‌گیرند یا مکانی برای پناه گرفتن انسان می‌شوند و انسان آثاری از خود را در آنها به جای می‌گذارد، مکانی تاریخی محسوب شده و در زمره میراث فرهنگی قرار می‌گیرند.

وی مهمترین شاخص برای ثبت ملی غارهای تاریخی را، به جای ماندن آثاری از انسان‌ها در این غارها عنوان کرد و افزود: غارهای گاوخور و علی خورنده به عنوان غارهایی با قدمت بسیار در شهرستان تفرش و غار زل هستیجان در شهرستان دلیجان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه غار نخجیر دلیجان قدیمی‌ترین غار ثبت شده استان در فهرست آثار طبیعی است، گفت: غار اُل شهر نراق و غار تاریخی کیخسرو در کوه شاه‌زنده شهرستان شازند نیز واجد ارزش ثبت هستند و اقدامات لازم جهت ثبت این غارها نیز آغاز شده است.

محمودی اضافه کرد: ثبت غارها در فهرست آثار ملی موجبات حفاظت بهتر از آنها را فراهم کرده و موجب تخصیص اعتبار جهت نگهداری و ساماندهی آنها می‌شود، همچنین موجب رشد و توسعه گردشگری مناطق مورد نظر نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه مهمترین ضرورت در زمینه نگهداری غارها، فرهنگ‌سازی عمومی جهت حفاظت از آنهاست، تاکید کرد: رشد و توسعه گردشگری نباید مانع حفظ اصالت غارها شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مشکلاتی نظیر معادن پیرامون غارها از چالش‌هایی است که حفاظت از آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

آخرین خبر استان مرکزی در اینستاگرام :
https://instagram.com/markazi_today

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره