نماد آخرین خبر

۳۲۲ نفر در همدان با دریافت پایند الکترونیک از زندان آزاد شدند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۳۲۲ نفر در همدان با دریافت پایند الکترونیک از زندان آزاد شدند

ایرنا/ رئیس کل دادگستری همدان گفت: در حال حاضر ۳۲۲ نفر از محکومان و زندانیان در همدان از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند که نسبت به سال گذشته روند آن افزایشی بوده است.

بهروز محمدی‌مهر، رئیس کل دادگستری همدان اظهار کرد: بدون وجود رسانه هیچ یک از اقدامات ما به معنای واقعی نمی‌تواند انعکاس داده شود و از این منظر به نقش آگاهی‌رسانی اصحاب رسانه نگاه ویژه‌ای داریم.

وی از راه‌اندازی محاکم صلح در استان خبر داد و با بیان اینکه در این حوزه به عنوان چهارمین استان در کشور شناخته شده‌ایم گفت: دادگاه‌های صلح در افزایش صلح و سازش در پرونده‌های ورودی به مجموعه قضایی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری همدان با بیان اینکه دادگاه‌های صلح بر اساس قانون جدید شوراهای حل اختلاف ایجاد شده‌اند و اختلافات تا ۱۰۰ میلیون تومان را مورد رسیدگی قرار خواهند داد افزود: دعاوی مربوط به جهیزیه، مهریه، نفقه، حصر وراثت نیز در این دادگاه‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد‌.

رئیس کل دادگستری همدان افزود: با افتتاح این دادگاه‌ها دیگر در شورای حل اختلاف شعب رایی وجود ندارد و پرونده به دادگاه صلح ارجاع و تنها بخش سازش شورای حل اختلاف باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در مرکز استان ۱۴ شعبه دادگاه صلح ایجاد شده است گفت: حکم قاضی در پرونده‌های تا ۵۰ میلیون تومان در محاکم صلح نیز قطعی و غیر قابل تغییر است.

محمدی‌مهر در ادامه سخنانش با اشاره به اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول تصریح کرد: ساماندهی نقل و انتقال اسناد عادی یکی از اهداف این قانون است بنابراین با راه‌اندازی سامانه‌ هرگونه نقل و انتقال در املاک اموال غیرمنقول باید رسمی و از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام گیرد.

وی ادامه داد: برخی از املاک فاقد سند رسمی هستند که در این موضوع قانون پیش‌بینی کرده در اسرع وقت برای این املاک سند رسمی گرفته شود.

رئیس کل دادگستری همدان ادامه داد: بسیاری از پرونده‌هایی که رسیدگی آن‌ها ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان برده مربوط به املاک فاقد سند رسمی است که با این اقدام مشکلات در این حوزه کاهش می‌یابد‌.

وی با بیان اینکه در حوزه محکومین و زندانیان اقداماتی صورت گرفته که از حیث اشتغال و عفو زندانیان رتبه اول را کسب کردیم افزود: بیش از یک‌هزار نفر طی هفت ماه اخیر در استان مورد عفو قرار گرفتند.

محمدی‌مهر با بیان اینکه سارقان و متجاوزین به عنف قطعا مورد عفو قرار نمی‌گیرند افزود: در حال حاضر ۳۲۲ نفر از محکومین از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند و با توجه به جمعیت کیفری استان در این زمینه رتبه دوم کشوری را کسب کردیم و روند استفاده از این وسیله نیز نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است.

وی عنوان کرد: در حوزه جرایم خشن به ویژه سرقت اقداماتی صورت گرفته که نسبت به سال قبل ۲۲ درصد آمار کاهشی بوده؛ البته اغلب جرایم در استان کاهش بوده است.

رئیس کل دادگستری همدان در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و افزود: در ۶ ماهه ابتدای سال ۹ هزار و ۱۰۰ فقره پرونده صلح و سازش داشتیم تکلیف وکلا، قضات و قوه قضاییه صلح و سازش است.

وی با بیان اینکه طرح شمیم رضوی برای پایان دادن به اختلاف زوجین به قوت در استان اجرا می‌شود گفت: این طرح ابتکاری استان در امامزادگان و با همکاری افراد صاحب نفوذ در محله‌ها اجرایی می‌شود.

محمدی‌مهر با اینکه بزه توهین و سرقت تعزیری بیشترین فراوانی را در استان داشته است گفت: مطالبه وجه سفته در دعاوی نیز بیشترین پرونده‌ها را داشته است.

وی با بیان اینکه در حوزه کاهش خشونت کلامی و پیشگیری اقداماتی انجام می‌شود افزود: در خصوص کاهش پرونده معوق اقدامات خوبی شده و هر ماه حداقل یک بار معاونین ویژه ما سرکشی را از شهرستان‌ها داشتند تا پایان شهریورماه نیز ۱۱ درصد کاهش پرونده تاخیری را در استان داشتیم.

رئیس کل دادگستری همدان با اشاره به جایگزین مجازات حبس عنوان کرد: در موارد متعددی به جای حبس بزهکار الزام به شرکت در نماز جمعه، مطالعه کتاب سیره شهدا(شهید ابراهیم هادی)، پاکسازی محیط زیست، درختکاری و ... داشته‌ایم‌.

وی با بیان اینکه در خصوص برخورد با تجاوز به اراضی دولتی و طبیعی شعبه‌ای مختص رسیدگی به این جرم‌ها داریم گفت: اعمال نفوذ در پرونده‌های ملکی مورد توجه است و حتما یکی از وظایف اصلی ما بررسی فساد درون قوه و برون قوه است.

محمدی‌فر با بیان اینکه در حوزه مشاورین املاک نیز ساماندهی انجام می شود و آموزش‌ها را در دستور کار داریم گفت: از این پس طبق قانون جدید مشاورین املاک تنها حق دلالی می‌گیرند و امضا توسط سردفتر اسناد رسمی انجام می‌شود و این موضوع شامل اجازه‌بها و فروش املاک می‌شود.

آخرین خبر همدان در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/hamedan_today