نماینده مجلس: حکمرانی آموزشی باید بستر رشد برابر را برای تمام دانشآموزان فراهم کند

ایرنا/ نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: حکمرانی آموزشی باید بستر رشد برابر را برای تمام دانشآموزان کشور فراهم کند.
سیدمحمد جمالیان، افزود: نباید اجازه داد تمکن مالی خانوادهها به تنها عامل دسترسی دانشآموزان به امکانات آموزشی با کیفیت تبدیل شود و حکمرانی آموزشی باید بستر رشد برابر را برای تمام فرزندان این کشور را فراهم کند.
وی بیان کرد: نسل امروز، تحلیلگر، پرسشگر و تصمیمساز است و سیستم آموزشی باید پاسخگوی ذائقه و نیازهای او باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر نقش ویژه مدارس سمپاد، گفت: این مراکز برای شناسایی و پرورش استعدادهای برتر پایهگذاری شدهاند، اما در سالهای اخیر از مسیر رشد و شکوفایی خود عقب ماندهاند و اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت ویژه دولت و خیرین از این مراکز هستیم.
جمالیان تصریح کرد: صنایع، مسئولیت اجتماعی خود را جدی بگیرند و در توسعه آموزش نقشآفرین باشند اما هدف فقط ساخت مدرسه نیست، بلکه باید از ظرفیت صنایع برای ارتقای کیفیت آموزش استفاده کرد.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با اشاره به تغییرات اساسی در شیوههای آموزش جهانی، خاطرنشان کرد: نسل امروز با دنیایی از اطلاعات، تکنولوژی و فضای مجازی مواجه است و نمیتوان با روشهای سنتی، انتظار پاسخگویی به نیازهای این نسل را داشت. اگر قرار است تحولی در نظام آموزشی کشور شکل بگیرد باید از مراکز سمپاد آغاز شود.
جمالیان، با ابراز نگرانی از کاهش علاقه دانشآموزان به تحصیل، گفت: بسیاری از نوجوانان امروز از خود میپرسند چرا باید درس بخوانند وقتی میتوانند در حوزهای که علاقه و استعداد دارند به درآمد برسند، که نشانهای از فاصله میان نیازهای واقعی نسل جوان و محتوای نظام آموزشی است.
وی همچنین نقش فضای مجازی را در تغییرات سبک زندگی نوجوانان مهم دانست و افزود: در شرایطی که دانشآموزان ارتباط عمیقی با فضای مجازی دارند و در بسیاری از موارد، پیوندشان با خانوادهها کمرنگ شده، آموزشوپرورش باید به مرجع فکری و تربیتی نسل امروز تبدیل شود.
۲۵۸ هزار و ۹۶۳ دانشآموز استان مرکزی در ۱۱ هزار و ۵۶۲ کلاس درس و ۲ هزار و ۸۰ مدرسه دولتی و غیردولتی استان به تحصیل اشتغال دارند.