امام (ره) در عین آرمان گرایی واقعیت گرا بود

صدا و سیما/ خطیب جمعه قم گفت: امام خمینی (ره) هم آرمان گرا بود و هم در جای خود به واقعیتهای ملموس جامعه نگاه میکرد و اقدام به هنگام میکرد. پذیرش قطعنامه نیز جمع بین آرمانگرایی و واقعیت گرایی بود.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره سالروز ارتحال امام خمینی (ره) گفت: ۳۶ سال از ارتحال امام خمینی (ره) شخصیت بزرگ جهان اسلامی میگذرد. وقتی در سوگ امام راحل مینشینیم وظیفه است، اما بیشتر از اینکه در سوگ بنشینیم باید مکتب و مسیر او را پیدا کنیم و به آنچه در دوران قبل و بعد از پیروزی خواسته است باید پایبند باشیم؛ زیرا راه امام خمینی (ره) توسط رهبر معظم انقلاب ادامه دارد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند راه، هدف و کتب ما همان راه امام است. یعنی کار ما جدا از آنچه امام راحل ترسیم کردند نیست به همین خاطر اگر میخواهیم شخصیت رهبر معظم انقلاب را بشناسیم باید شخصیت امام خمینی (ره) را بشناسیم.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با ویژگیهای امام خمینی (ره) گفت: امام (ره) جامع علم و عمل بود و در بعد علمی و اخلاقی سرآمد بود همچنین نسبت مباحث مهم حوزوی مانند فقه، اصول، فلسفه و... سرآمد بود. امام راحل در بعد تقوایی و معنوی قدمهای بلندی برداشت و به اوج کمالاتی که یک انسان در عصر ما زندگی میکند دست یافت.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه امام راحل مسئولیت پذیر بود، تصریح کرد: امام خمینی تحول بزرگی در جامعه ایجاد کرد که عالم نمیتواند در برابر ناملایمت سکوت کند و باید علمش را اظهار کرد و اگر طاغوت را در مقابل خود میبیند باید در مقابل آن قیام کند و امام قیام کرد و نتیجه آن قیام پیروزی جمهوری اسلامی ایران بود.
وی بیان کرد: علمای دوران مشروطه فقط توانستند قدرت را مهار کنند، اما امام خمینی (ره) رژیمی تا به دندان مسلح را سرنگون کرد. درباره ملی شدن صنعت نفت اقداماتی که آن روز آیت الله کاشانی و دیگر بزرگان انجام دادند باعث استقلال شرکت ملی نفت شد؛ اما امام خمینی (ره) کشور را به استقلال رساند.
امام جمعه قم ادامه داد: امام خمینی (ره) جامع آرمانها و واقعیت نگر بود. برخی فقط آرمان گرا هستند و کاری به واقعیتها ندارند و برخی نیز به واقعیتها نگاه میکنند و آرمانگرا نیستند؛ اما امام راحل هم آرمان گرا بود و هم در جای خود به واقعیتهای ملموس جامعه نگاه میکرد و اقدام به هنگام میکرد. پذیرش قطعنامه نیز جمع بین آرمانگرایی و واقعیت گرایی بود.
آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: امام راحل جامع بین سیاسیت ورزی و معنویت گرایی بود. اغلب سیاستمداران جهان از معنویت فاصله میگیرند، اما امام خمینی (ره) در قله سیاست گرایی و معنویت گرایی قرار داشت.
وی ادامه داد: پنجمین دور مذاکرات تمام شد و همان جمله رهبر معظم انقلاب را تکرار میکنیم که نه زیاد خوشبین هستیم و نه زیاد بدبین هستیم. تاکنون پیشرفت مورد انتظاری رخ نداده است. آمریکاییها در مذاکره و بیرون از مذاکره سخنان متفاوتی میگویند. اکنون میگویند اجازه نمیدهیم ایران غنی سازی داشته باشد و باید همه برنامههای غنی سازی اش را جمع کند.
امام جمعه قم تاکید کرد: با صدای رسا میگوییم که ملت، دولت و رهبر معظم انقلاب اجازه نمیدهند غنی سازی در این کشور متوقف شود.
آیت الله حسینی بوشهری گفت: در فضیلت ماه ذی الحجه به ویژه نسبت به روزداری در ۹ روز اول تاکیدات فراوانی شده است. حضور در کربلا در روز عرفه فضلیت فراوانی دارد.
وی با تاکید بر اینکه غفلت از عوامل فراموشی یاد خداوند و قیامت است، اظهار کرد: تگناها و سختیهای زندگی، تفکر در عالم هستی و گرایش به معنویت از راههای دوری از غفلت است.
خطیب جمعه قم بیان کرد: دوری از معنویت، دنیا پرستی و هوا هوس زمینه ساز غفلت انسان هستند؛ اما اگر رویکرد زندگی تغییر کند و انس با قرآن، مناجات و خلوت با خدا در زندگی انسان جاری شود، غفلت از بین میرود.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به آیه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» افزود: اگر انسان دائم به یاد خداوند باشد مسیری برای غفلت وجود نخواهد داشت. امام علی (ع) میفرماید: «لمؤمنُ دائمُ الذِّکرِ کثیرُ الفِکرِ؛ مؤمن، همیشه به یاد خداست، زیاد میاندیشد.»
وی بر انس با قرآن تاکید کرد و گفت: در طول سال باید با آیات قران انس داشته باشیم. قرآن رحمت و موعظه است و زنگارها را از بین میرود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: توجه به نعمتهای الهی از دیگر عوامل دوری از غفلت است، باید تفکر کنیم که چه کسی نعمتهایی مانند سلامتی، خانواده و.. را به ما داده است و چه کسی میتواند آنها را بگیرد. ذات توجه به نعمتهای خداوند توجه به ذات کبریایی خداوند است. توجه به نعمتها، توجه به خداوند و فرمانهای الهی است.