سینهزنی کمر به کمر؛ هویت عاشورایی قزلباشهای گلستان

ایرنا/ قوم قزلباش، از اقوام ترکتبار شیعهمذهب ساکن در شهرستانهای مینودشت، رامیان، آزادشهر، گالیکش و کلاله استان گلستان، ریشهای تاریخی در دوران صفویه دارندو با پیشینهای غنی، نقشی برجسته در حفظ و ترویج آیینهای عاشورایی ایفا میکنند
مراسم تاسوعا و عاشورا در میان قزلباش، نهتنها آیینی مذهبی، بلکه جلوهای از هویت فرهنگی، انسجام قومی و پیوند عمیق با نهضت کربلا است.
آیین سینهزنی کمر به کمر که در سال ۱۳۹۴ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسیده، از برجستهترین سنتهای قزلباش در رامیان است.
این مراسم که در روزهای تاسوعا و بهویژه عاشورا در میدان مرکزی شهر برگزار میشود، نمادی از وحدت، اطاعت از ولایت و پاسخ به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) است.
عزاداران با گرفتن کمر یکدیگر، حلقههای انسانی تشکیل میدهند و با نوحهخوانی هماهنگ به زبانهای فارسی و ترکی، به عزای امام حسین (ع) و یارانش میپردازند.
این آیین، با حال و هوایی خاص، عزاداران را در فضایی معنوی و حماسی غرق میکند.
مراسم سینهزنی کمر به کمر از مساجد و حسینیههای محلات مختلف رامیان آغاز میشود و با حرکت دستههای عزاداری به سوی میدان اصلی شهر به اوج میرسد.
عزاداران، با پوشیدن کفنهای سفید (نماد جهاد و شهادت)، سبز (نماد هدایت و ولایت) و سیاه (نماد سوگ و همبستگی عمومی)، در این آیین شرکت میکنند.
حلقههای عزاداری در میدان، با نظمی خاص و هماهنگی بینظیر، جلوهای از اتحاد و دلدادگی به اهل بیت (ع) را به نمایش میگذارند. این مراسم، با حضور پرشور مردم، بهویژه در روز عاشورا، به میعادگاهی برای عزاداران از سراسر ایران تبدیل شده است.
در دهه اول محرم، هر طایفه قزلباش مراسم عزاداری را در مسجد یا حسینیه خود برگزار میکند اما در روز عاشورا، همه طوایف، فارغ از تفاوتهای قومی و محلی، در میدان رامیان گرد هم میآیند.
در گذشته، هر طایفه با شالهای ابریشمی رنگی متمایز شناخته میشد اما امروز این اتحاد در قالب حلقههای سینهزنی کمر به کمر، جلوهای یکپارچه از همبستگی قومی و مذهبی را به تصویر میکشد که این انسجام، پیامی از وحدت و همدلی در برابر ارزشهای عاشورایی است.
آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :
Instagram.com/golestan_today