گامهای استوار دولت چهاردهم در تحقق عدالت آموزشی خراسانشمالی

ایرنا/ بجنورد- ایرنا- دولت چهاردهم با نگاهی واقع بینانه به برقراری عدالت و توسعه فضاهای آموزشی گامهای استواری در این راستا برداشته است؛ رویکرد و عزمی که دانش آموزان خراسانشمالی نیز از آن بهره بردهاند.
به گزارش ایرنا، در گوشهای از ایران، جایی که به گنجینه فرهنگ ها معروف است، مردمانش در جای جای این مرزو بوم با کوههای سر به فلک کشیده و دشتهای وسیع و طبیعتی بینظیر در کنار یکدیگر زندگی می کنند برای زندگی بهتر، اما در این بین صدها کودک با رویای آیندهای روشن، هر روز مسیرهای پر پیچوخم روستاهای خود را طی میکنند تا به مدارسی برسند که گاه از ابتداییترین امکانات نیز بیبهره بودند.
حال با روی کار آمدن دولت وفاق با اهتمام ویژهای به امر آموزش و پروش، براساس سه اصل مهم «توسعه عدالت آموزشی»، «ارتقای کیفیت» و «ایجاد تعلق و هویتبخشی به دانشآموزان»، خشتی نو در ارتقای کمی و کیفی سیستم تعلیم و تربیت و آموزش آینده سازان کشور بنا نهاده اند.
در سرزمینی که استعدادهایش در کلاسهای با دیوارهای لرزان به بند کشیده شدهاند، اکنون تحولی بزرگ ایجاد شده است.
نهضت مدرسهسازی، پرچمدار عدالت آموزشی در دولت چهاردهم، نویدبخش مدارسی ایمن و مجهز برای دانشآموزان این خطه پرظرفیت است.
تحقق عدالت آموزشی دیگر تنها یک شعار نیست؛ در خراسان شمالی با اجرای طرح های آموزشی که نویدبخش آیندهای روشنتر برای دانشآموزان این استان است.
نظام تعلیم و تربیت را مبدأ تحولات جامعه و خاستگاه تشکیل خصوصیات هویتی و فرهنگی جامعه میدانند، از این رو عموما مصلحان جوامع، تغییر و دگرگونی جامعه را از اصلاح و تحول نهاد «آموزش و پرورش» پیگرفتهاند.
دولت وفاق با اهتمام ویژهای به امر آموزش و پروش، براساس سه اصل مهم «توسعه عدالت آموزشی»، «ارتقای کیفیت» و «ایجاد تعلق و هویتبخشی به دانشآموزان»، خشتی نو در ارتقای کمی و کیفی سیستم تعلیم و تربیت و آموزش آینده سازان کشور بنا نهاده اند.
با توجه به اهمیت توسعه زیرساختهای آموزشی در دولت چهاردهم، اکنون سرانه فضاهای آموزشی خراسان شمالی ۵.۶۷ متر مربع به ازای هر دانشآموز است که بالاتر از میانگین کشوری است؛ با بهرهبرداری از طرح های هفته دولت و سایر طرحهای در دست اقدام، این میزان به ۵.۷۷ متر مربع افزایش خواهد یافت.
کمترین سرانه آموزشی در استان مربوط به شهرستان بجنورد است، در حالی که شهرستانهای بام و صفیآباد، جاجرم و فاروج دارای بالاترین سرانه فضای آموزشی هستند.
بر اساس استانداردهای ملی، وضعیت مطلوب فضای آموزشی در کشور ۸.۳۹ متر مربع برای هر دانشآموز تعیین شده و در افق برنامه پنجساله توسعه، دستیابی به سرانه بیش از ۶ متر مربع در استانها هدفگذاری شده است.
برای رسیدن به این هدف، در حال حاضر به ازای هر دانشآموز در خراسانشمالی حدود ۴۳ سانتیمتر مربع فضای آموزشی جدید نیاز است.
۱۳ مدرسه با یک دانش آموز
تعلیم و تربیت بهعنوان یکی از اساسیترین حقوق بشری، نقش کلیدی در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه انسانی دارد.
همه افراد، بدون توجه به جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب و وضعیت اقتصادی باید به آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند.
روشنترین تعریف برای عدالت اجتماعی و آموزشی بهدست آوردن فرصتهای برابر برای همه طبقات جامعه است.
این اهداف دولت وفاق برای عدالت آموزشی حتی برای یک دانش آموز است به طوری که در گنجینه فرهنگ ها ۱۳ مدرسه با یک دانش آموز از عدالت آموزشی بهره مند و فعال است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این خصوص گفت: ردپای معلم در همه موفقیتها وجود دارد در این استان نیز ۱۴ هزار معلم تلاش دارند تا عدالت آموزشی را در بیش از ۲ هزار مدرسه گسترش دهند.
علی متقیان با بیان اینکه دولت چهاردهم اولویت خود را در آموزش و پروش برنامه ریزی کرده است اظهار کرد: هر جا حیات جاری است رد پای آموزش و پرورش وجود دارد و این استان در توسعه عدالت آموزشی پیشتاز استان ها است به طوری که ۱۳ مدرسه با یک ملعم و یک دانش آموز فعال است و ۱۴۹ مدرسه با کمتر از پنج نفر دانش آموز در این خطه دایر شده است.
تحقق فرآیند «عدالت آموزشی» از ایده تا عمل
بررسی کارنامه دولت چهاردهم در حوزه آموزش پرورش به ویژه در خراسان شمالی حاکی از اهتمام در توسعه نهضت مدرسهسازی در سطح استان و ضرورت دگرگونی شیوههای آموزشی است.
۱۲۰ طرح با ۴۴۰ کلاس درس نیمه تمام آموزشی در استان وجود دارد که با ۱۰۱ هزار ۳۹۵ مترمربع زیربنا تاکنون چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جذب شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانشمالی گفت : ساخت ۸۰ مدرسه با حدود ۲۰۰ کلاس درس در قالب طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی استان تعریف شده است که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
امین فلاح کوشکی بیان کرد: این طرح با جذب حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار وارد مرحلهای جدید از توسعه فضاهای آموزشی شده است.
وی افزود: برآورد مجموع اعتبار مورد نیاز این طرح ها ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال است و تلاشها برای تامین کامل این رقم از طریق جذب اعتبارات ملی، استانی و مشارکتهای مردمی ادامه دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانشمالی در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی ۶ نظام مسئله تعریف شده که حذف مدارس کانکسی و مدارس سنگی جز این نظام مساله است که در خراسان شمالی در حال حاضر وجود ندارد.
فلاح کوشکی افزود: افزایش سرانه آموزشی در مناطقی بوده که سرانه آنها زیر سه مترمربع است که در استان چنین چیزی وجود ندارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه توجه به مدارس با کلاسهای بیش از ۳۵ دانش آموز از دیگر نظام مسایل این نهضت بوده است، افزود: ۱۶۵ مدرسه در خراسان شمالی با ۴۶۵ کلاس درس، تراکم بالای ۳۵ دانش آموز که معادل پنج درصد از مدارس استان را دارند.
رشد سرانه فضای با افتتاح ۱۶ طرح جدید
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانشمالی گفت که با بهرهبرداری از ۱۶ طرح آموزشی جدید در شهرستانهای مختلف استان، سرانه فضای آموزشی این منطقه افزایش یافته و یک گام دیگر به استاندارد ملی نزدیکتر شده است.
فلاح کوشکی اظهار کرد: این طرح ها با زیربنای ۲ هزار و ۹۸۶ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۵۴۰ هزار میلیون ریال اجرا شده و در مجموع ۳۹ کلاس درس جدید به مجموعه فضاهای آموزشی استان افزوده شده است.
وی افزود: اجرای این طرحها با هدف تحقق عدالت آموزشی، رفع کمبود فضای مناسب برای تحصیل دانشآموزان و ارتقای کیفیت آموزشی انجام شده و بخش قابل توجهی از آن با مشارکت خیران مدرسهساز به ثمر رسیده است.
فلاح با اشاره به پراکندگی جغرافیایی این پروژهها گفت: از مجموع طرحهای آماده افتتاح، هفت طرح در شهرستان بجنورد، سه پروژه در راز و جرگلان، ۲ طرح در شیروان، ۲ طرح در مانه و سملقان و یک پروژه نیز در هر یک از شهرستانهای فاروج و بام و صفیآباد اجرا شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانشمالی ادامه داد: از این تعداد طرح، ۱۰ مورد مربوط به احداث مدارس جدید، کتابخانه و نمازخانه بوده و سایر پروژهها به بازسازی و نوسازی مدارس قدیمی اختصاص دارد.
نقش دولت و خیران در عدالت آموزشی
دولت چهاردهم با استفاده از «مشارکت مردمی» و پتانسیل خیرین و معتمدین هر استان و ساماندهی آنها، میتواند منابع مالی لازم برای ایجاد چنین هدف بزرگی را فراهم کند چرا همواره این نیکوکاران و مردم هستند که درتمامی عرصه ها دوشادوش دولت بوده اند و همواره مشارکت داشته اند حال که حرف از مدرسه و مدرسه سازی به میان می آید بدون شک نیکوکاران با حضور و کمک های خود در پیشرفت و توسعه آموزش و فضای آموزشی پیش قدم هستند.
فلاح کوشکی خاطرنشان کرد: توسعه فضاهای آموزشی در خراسانشمالی طی سالهای اخیر با همکاری نزدیک دولت، خیران مدرسهساز و مشارکتهای مردمی شتاب گرفته است.
وی افزود: نیکوکاران مدرسهساز برای ساخت ۲۳ مدرسه ۳۳۰ میلیارد ریال در قالب این طرح ملی توسعه عدالت آموزشی کمک کردند.
وی با بیان اینکه رویکرد اصلی طرح نهضت، تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار است، اظهار کرد: اغلب مدارس در حال ساخت در مناطق روستایی، مرزی و عشایری استان قرار دارند؛ مناطقی که دانشآموزان سالها با کمبود فضاهای ایمن، مستحکم و استاندارد روبهرو بودند.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسانشمالی گفت: ساخت و تجهیز مدارس جدید نه تنها به بهبود کیفیت آموزشی کمک میکند، بلکه نقش مهمی در ایجاد عدالت آموزشی در مناطق کمبرخوردار استان دارد و دانشآموزان را از تحصیل در کلاسهای پرجمعیت و مدارس فرسوده نجات میدهد.
فلاح کوشکی ادامه داد: افتتاح این ۱۶ پروژه بخشی از برنامه جامع دولت چهاردهم برای ارتقای کیفیت آموزش در استان است و طرحهای بیشتری در مراحل مختلف احداث و تجهیز قرار دارند که با بهرهبرداری از آنها، روند بهبود فضای آموزشی با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.
شادابسازی ۷۰۰ مدرسه در استان
مدیرکل آموزش و پرورش خراسانشمالی گفت: ۲۱ طرح ورزشی درون مدرسهای در سطح مدارس استان آماده بهرهبرداری است و گامی مؤثر در ارتقای سطح امکانات ورزشی دانشآموزان به شمار میرود.
علی متقیان با اشاره به اهمیت تجهیز مدارس کم برخوردار به امکانات ورزشی، اظهار کرد: برای تجهیز فضاهای ورزشی این مدارس تاکنون ۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و تلاش میکنیم تا همه مدارس مناطق کم برخوردار از امکانات و تجهیزات ورزشی مناسب برخوردار شوند.
وی افزود: اکنون بیش از ۷۰۰ مدرسه در سطح استان در حال شادابسازی هستند و این اقدام در راستای ارتقای کیفیت بخشی به مدارس کم برخوردار انجام میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسانشمالی خاطرنشان کرد:ما به دنبال این هستیم که در راستای شعار عدالت آموزشی، همه مدارس استان از امکانات اولیه برخوردار باشند.
متقیان تاکید کرد: تحقق این اهداف نیازمند همکاری تمامی دستگاهها و حمایتهای ویژه از جانب دولت و بخشهای خصوصی است تا شرایط بهتری برای دانشآموزان در روستاها و مناطق کمتر توسعهیافته فراهم شود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره به دنبال فراهم کردن محیطی پویا، سالم و مجهز برای دانشآموزان است، خاطرنشان کرد: ارتقای سطح فضاهای آموزشی و ورزشی نه تنها به افزایش کیفیت تحصیل کمک میکند بلکه سلامت جسمانی و روحی دانشآموزان را نیز تضمین میکند.
خراسان شمالی یکی از استانهایی است که بهویژه در مناطق روستایی و مرزی با کمبود فضاهای آموزشی استاندارد مواجه بوده و اجرای طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی، پاسخ روشنی به این نیاز دیرینه است.
خراسانشمالی با جمعیتی بالغ بر ۱۹۵ هزار دانشآموز که در بیش از ۲ هزار مدرسه در سطح استان تحصیل میکنند، نوسازی و توسعه مدارس نهتنها پاسخ به مطالبه مردمی بلکه ضرورت توسعهای برای رشد و تعالی استان محسوب میشود.