نماد آخرین خبر

نیاز زنجان به ۳۰ پایگاه‌ امداد و نجات جاده‌ای برای نجات جان مصدومان

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نیاز زنجان به ۳۰ پایگاه‌ امداد و نجات جاده‌ای برای نجات جان مصدومان

ایرنا/ زنجان - ایرنا - رسیدن به موقع به صحنه حوادث و استفاده از زمان طلایی برای نجات مصدومان در حوادث یکی از مهمترین رویکردهای هلال احمر است که در این راستا استان زنجان به ۳۰ پایگاه جدید امداد و نجات نیاز دارد که مجوز پنج پایگاه ثابت و موقت دریافت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هلال احمر سازمانی غیردولتی بشردوستانه و بین‌المللی است که امدادرسانی به آسیب‌دیدگان در انواع بلایا و حوادث طبیعی و غیرمترقبه در داخل کشور و یا در دیگر مناطق جهان مهمترین وظیفه این سازمان است که در مواقع حوادث و بلایا و بحرانهایی مانند سیل، زلزله و جنگ و غیره با تیم‌های تخصصی، تجهیزات و امکانات در اختیار، خود را بی درنگ به محل حادثه‌ رسانده و خدمات لازم از جمله نجات مصدومان و آسیب دیدگان را با رها سازی از محل خطر و ارایه کمک های اولیه پزشکی انجام می دهد.

بر همین اساس استقرار پایگاه‌های امداد و نجات جاده ای در مسیرهای ارتباطی، گردنه ها و مناطق صعب العبور با هدف اسکان، تغذیه و امداد اضطراری مسافران در راه مانده و انتقال و اعزام آنها به مراکز درمانی احداث می شود.

این پایگاهها علاوه بر استقرار به طور ثابت، در طرح های مختلف مانند طرح های زمستانی، نوروزی و یا مناسبت های خاص مذهبی که تردد مسافران در جاده ها افزایش چشمگیری می یابد، ایجاد می شود و در کاهش تلفات و خسارات انسانی حوادث و سوانح جاده‌ای بسیار موثر هستند و به عنوان نیروهای پیشرو در اولین لحظات وقوع حوادث و سوانح غیر جاده ای نیز در صحنه حضور پیدا می کنند.

پایگاههای امداد و نجات جاده ای علاوه بر ارایه خدمات به حادثه دیدگان در جاده ها و ارائه خدمات اولیه امداد و نجات، رها سازی و اسکان و تغذیه اضطراری، مراکز آموزش عملی برای کارکنان و امدادگران با هدف ارتقا سطح ایمنی و کاهش تلفات انسانی در تصادفات نیز هستند.

با توجه به اهمیت پایگاههای امداد و نجات جاده ای در کاهش تصافات و تلفات ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی خبرنگار ایرنا با حکمت الله هاشمی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای هلال احمر چه نقشی در حوادث ایفا می‌کنند؟

نجات جان انسان یکی از اهداف پایگاه جاده ای جمعیت هلال احمر و اورژانس است که این نجات با خلاقیت، تکنیک و تخصص از سوی امدادگران فعال در این پایگاهها روی می دهد.

نیروهای حاضر در این پایگاهها، تیم های پیشرو و سرعتی هلال احمر هستند تا بتوانند به صحنه حادثه بروند و برای رسیدن به صحنه حادثه در جاده ها تایم طلایی و زمانی که می شود احیای ریوی و قلبی انجام داد را از دست ندهند.

تعداد پایگاههای امداد و نجات جاده ای استان زنجان تا پایان سال آینده به ۲۳ پایگاه خواهد رسید. ۶۲۰ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در کشور و ۱۱ پایگاه در سطح استان زنجان فعال است. بر اساس آمایش سرزمینی، زنجان به ۳۰ پایگاه جدید امداد و نجات نیاز دارد که مجوز پنج پایگاه ثابت و موقت دریافت شده است و در هفته دولت پایگاه امداد و نجات هلال احمر شهرستان ایجرود به بهره‌برداری رسید و سه پایگاه دیگر این جمعیت به مرحله افتتاح رسیده است.

تا سال ۱۴۰۲ تنها ۹ پایگاه امدادی در استان وجود داشت که اکثر آن‌ها ملکی نبودند و این درحالی است که با اقدامات انجام شده، تعداد پایگاه‌های ملکی جمعیت هلال احمر استان افزایش یافته و امکانات آنها به روز شده است.

زنجان یکی از استانهای پرحادثه در کشور است و به همین جهت اولویت جمعیت هلال‌ احمر استان ایجاد پایگاه‌های امدادی جاده‌ای است تا علاوه بر پوشش مناطق خود، پشتیبانی مطلوب از استان‌های همجوار نیز داشته باشد.

با توجه به قرارگیری استان زنجان در مسیر دسترسی مناسب به چند استان دیگر کشور به خصوص استان معین استانهای حادثه خیز مانند آذربایجان شرقی و تهران، ایجاد زیرساختهای مناسب و تقویت توان امداد و نجات هلال احمر زنجان در دستور کار و اولویت هلال احمر کشور است.

بر همین اساس با برنامه ریزی های انجام شده تعداد پایگاه‌های امدادی این استان تا پایان سال آینده به ۲۳ پایگاه خواهد رسید همچنین بالگرد امدادی این جمعیت نیز برای نجات و امدادرسانی به‌ویژه در مناطق حادثه‌خیز با راه اندازی آشیانه آن به طور دایم در زنجان مستقر خواهد شد.

ایرنا: هلال احمر استان با چه مشکلاتی در راه اندازی پایگاههای امداد و نجات جاده ای مواجه است؟

متاسفانه برای ایجاد این پایگاهها در ابتدایی ترین مسایل مشکل داریم که باید حل شود اگر قرار است هلال احمر نقش خود را به درستی ایفا کند، مولفه های آسیب زا که مانعی برای هم افزایی است باید از بین برود.

محلهایی را در جاده زنجان به سمت حلب و اتوبان زنجان به تبریز و در شمالغرب یک پایگاه ویژه واکنش سریع در کرسف به سمت کردستان همچنین در قره آقاج به سمت سلطانیه در گردنه دهجلال برای راه اندازی پایگاه امداد و نجات جاده ای شناسایی شد تا جمعیت هلال احمر برای پاسخگویی به حوادث بزرگ سرعت عمل داشته باشد.

بر اساس آمایش سرزمینی جمعیت هلال احمر استان برای اینکه بتواند ماموریت خود را انجام دهد ۱۵ پایگاه کم دارد. در قانون هم آمده است که هر جا نیاز به پایگاه باشد فرمانداری ها باید برای ایجاد آن بودجه در نظر بگیرند.

در شهرک صنعتی نوآوران محلی را شناسایی و زمین مورد نظر را دریافت و با دستورالعمل های شهرکهای صنعتی سند را اخذ کردیم، در همین رابطه یک نفر خَیر از تهران پنج میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داد و ستون و فوندانسیون پایگاه زده شد تا بتوانیم یک دقیقه به صحنه حادثه در این محل حادثه خیز نزدیکتر شویم اما متاسفانه به دلیل اینکه این پایگاه تنها سه متر در حریم است متولیان امر درصدد تخریب آن برآمدند.

پایگاه جاده ای می سازیم تا جان یک انسان را نجات دهیم ولی متاسفانه درک درست و ادبیات مشترکی برای پاسخگویی به سوانح و حوادث بین ارگانهای همسو نیست که جای تاسف دارد.

در این پایگاه ۱۰۰ میلیاد ریال اعتبار و دو دستگاه آمبولانس و ست های جدید نجات با قیمت های بالا به کار می گیریم و این بسیار ارزشمند و قابل توجه است بنابراین نه تنها نباید در این مسیر سنگ اندازی شود بلکه باید راه را برای این امر مقدس هموار کرد اما با نبود تعامل و همسویی ارایه خدمات امداد و نجات با هزاران مشکل مواجه می‌شود.

ایرنا: بحران به چه معنایی است و چه زمانی نیاز به مداخله و یاری هلال احمر وجود دارد؟

تمام حوادث و سوانحی که روی می دهد به خودی خود آسیب زا نیست اما وقتی ما تعادل خود را از دست می دهیم و انسجام و وحدت رویه را به هم می زنیم همه چیز به هم می ریزد و تغییر حالت ایجاد می شود که تعریف ساده ای از بحران است و باید مدیریت شود.

امروز در کشورهای توسعه یافته که بعضا الگو هم از آنان نمی گیریم چراکه خود را همیشه برتر می دانیم به مداخله در بحران نگاه ویژه ای شده است. در افغانستان وزارت توسعه و حوادث به این امر مشغول است در حالی که به اندازه ایران هم حوادث در این کشور وجود ندارد.

در مرحله اول باید نقص ها و مشکلات را بیان کنیم بعد برای تبدیل تهدیدها به فرصت راهکار داشته باشیم هرچند درصد اقدامات ما ناچیز هم باشد مکلف به انجام آن هستیم.

ایران پرحادثه ترین کشورهای جهان از حیث حوادث طبیعی و غیرطبیعی است که ۴۰ نوع بلایا در این کشور ثبت شده است که این تعداد در حال اضافه شدن نیز هست چراکه حوادث نوظهور که به دست بشر اتفاق می افتد روز به روز افزایش می یابد در صورتکه ما سازمان مدیریت بحران داریم و این مورد، ضعفی است که باید اصلاح شود.

این سازمان با توجه به وسعت، جمعیت کشور، حوادث گسترده و بلاخیز بودن کشورمان جوابگوی این حوادث نیست و باید وزارتخانه باشد که دولتمردان باید بر روی آن تمرکز کنند.

در استان ها نیز این حواث و سوانح باید متولی خاصی داشته باشد، هلال احمر در چرخه مدیریت بحران یکی از متولیان پاسخگویی به حوادث است و سایر ارگانها نیز هر یک نقشی بر عهده دارند.

به هم ریختگی مرکزیت مدیریت بحران در استان ها موجب عدم ایفای نقش دستگاههای متولی و فشار کار بر نیروهای هلال احمر می‌شود. هماهنگی و مرکزیت همه این نقش ها باید با مدیریت بحران باشد این سازمان در استان دارای قانون و بخشنامه است. هلال احمر نیز بر اساس شرح کاری و وظیفه ای که دارد در مرکزیت چرخه بحران، کار نظارتی و هماهنگی در بحران را انجام می دهد.

اگر این هماهنگی و نظارت را به صورت بین بخشی و درست عمل کنیم، حوادث و سوانحی که در محدوده و سطوح استانی اتفاق بیفتد قابل پاسخگویی است.

با همه کمبودها، ناملایمات و کم کاری هایی که داریم اگر این فرایند توسط مدیریت بحران در نقطه مرکز چرخه قرار گیرد و مسوولیت حقیقی خود را بازی کند همه به نقش خود به خوبی عمل خواهند کرد در حالی که این مرکزیت تقریبا به هم ریخته است که باعث می شود هلال احمر در خیلی جاها به مسوولیت هایی که برعهده خودش هم نیست عمل کند.

برای هم افزایی باید مانورهایی برگزار شود اما مانور تعریف خاص خودش را دارد که متاسفانه متخصصان از آن کنار گذاشته شده اند.

مانور تمام عیار این نیست که چند نفر جمع شود و آتشی روشن و خاموش شود بلکه مانور تمرین هم افزایی و سرعت عمل است و تمرین اینکه بتوانیم نیرو و تجهیزات خود را برای هم افزایی با همه توان پای کار بیاوریم.

در زلزله های گذشته به خصوص زلزله بم تجربه های زیادی داریم و به راحتی می توانیم با تمرین و ادبیات مشترک در این حوزه نقش آفرینی کنیم.

هلال احمر بر اساس تجربه میدانی که دارد پای کار می آید تا در حوادث و سوانح الگوهای موفق را در شهرستانها و مراکز پیاده سازی کند.

این الگوها نجات دهنده هم مردم و هم مسوولان هستند و اعتماد عمومی را بالا می برد و همچنین سرمایه های مالی، انسانی و اجتماعی را حفظ می کند.

در شورای هماهنگی مدیریت بحران هنوز به درک درستی از این موضوع نرسیده ایم؛ تکنولوژی پیشرفت کرده و امکانات هوشمند وارد سازمان ها شده است اما تا زمانیکه خدمات بسته نشود و ادبیات مشترک در پاسخگویی به حوادث وجود نداشته باشد این تکنولوژی به همان اندازه ماموریت خودمان اثرگذار است و اگر همه ماموریت ها در کارگروهی قرار نگیرد اثر ما کم خواهد شد.

رسانه ها نیز مهمترین ابزار مدیریت بحران بوده و بسیار موثر هستند و باید مطالبه گر باشند و بایدها و نبایدهای حوادث و سوانح را به مردم اطلاع رسانی کنند.






آخرین خبر زنجان در اینستاگرام : https://instagram.com/zanjan_today