مدیرکل روابط عمومی آبفا: یزد الگوی مدیریت مصرف آب در ایران است

ایرنا/ یزد _ ایرنا_ مدیرکل روابط عمومی، امور بینالملل و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: استان یزد، الگوی بینظیر مدیریت مصرف آب در هزارههای تاریخ بلند ایران شناخته میشود و شاهکارهای مهندسی آب همچنان در این استان پابرجاست.
به گزارش ایرنا ، "مهدی بختی " روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در یزد افزود: قناتها و کاریزهایی که از سدهها و هزارههای قبل در این استان به یادگار ماندهاند، نمادی جهانی و قطب این فناوریها در یزد است.
وی اظهار کرد: انتظار داریم که متولیان توزیع آب شرب در استان، از این تجارب بهرهبرداری کنند و با طرحهای نو، مدیریت مصرف آب را در این استان خشک و نیمهخشک به بهترین شکل انجام دهند.
وی تصریح کرد: اگر بحث بهرهبرداری از سفرههای زیرزمینی مطرح است، باید از منابعی استفاده کنیم که بیشترین توجیه و دفاعپذیری را دارند.
بختی افزود: ما نمیتوانیم در شرایطی که منابع سطحی آب را به شدت از دست میدهیم، به سراغ منابعی برویم که خسارتهای بیشتری به همراه دارند.
وی اظهار کرد: هزاران چاه مجاز و غیرمجاز در سراسر کشور برای مصارف غیر آب شرب وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد کردهاند و باید این موضوعات با دقت و جدیت پیگیری شود.
وی تصریح کرد: در اساسنامه شرکتهای فاضلاب، بحث تأمین آب شور به هیچ عنوان مطرح نیست. وظیفه ما تأمین آب شرب سالم و با کیفیت برای شهروندان است و حتی یک لحظه هم نباید در این زمینه کوتاهی شود.
مدیرکل روابط عمومی، امور بینالملل و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: موضوع هدررفت آب هم یکی از مواردی است که معمولاً به اشتباه در رسانهها مطرح میشود و لازم است توجه داشته باشید که ما در صنعت آب مفهومی به نام «آب بدون درآمد» داریم.
بختی افزود: این مفهوم شامل شاخصهای مختلفی است که بخشی از آن، هدررفت ظاهری یا هدررفت شبکه است و بخشی مربوط به انشعابات غیرمجاز و بخشی آب بدون درآمد است که به نهادهای خدماترسانی شهری مانند آتشنشانی اختصاص یافته و بابت آن دریافت مالی نداریم برای امنیت کشور صرف می شود.
وی اضافه کرد : متوسط میزان هدررفت آب شبکه در کشور حدود ۱۴.۹ درصد است که استان یزد حتی کمتر از این میانگین عمل کرده و این رقم ۱۲.۵ درصد است .
وی ضمن قدردانی از همراهی و همکاری اصحاب رسانه در انعکاس واقعیتهای صنعت آب و فاضلاب گفت: رسانهها نقش بسیار مهمی در آگاهسازی و فرهنگسازی جامعه دارند و با انتشار اخبار صحیح و آموزنده، ما را در حفظ منابع آبی و ارتقاء خدمات یاری میکنند.
مدیرکل روابط عمومی، امور بینالملل و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: امیدواریم بتوانیم آیندهای پایدار برای تأمین آب سالم و پایدار در کشور فراهم کنیم.
وی با اشاره به نقش رسانهها گفت: رسانهها در واقع پل ارتباطی و بستر انتقال پیام ما به مردم هستند.
وی گفت: همکاران ما در صنعت آب و فاضلاب کشور، در این شرایط سخت آبی، تمام توان و تجهیزات خود را بهصورت شبانهروزی به کار گرفتهاند، بسیاری از زحمات این صنعت به کمک شما در رسانهها تصویر شده و مردم تلاشهای ما را دیدهاند.