نماد آخرین خبر

مرگ‌های تکراری در جاده‌ بجنورد- جنگل گلستان؛ تا کی؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مرگ‌های تکراری در جاده‌ بجنورد- جنگل گلستان؛ تا کی؟

ایرنا/ بجنورد- ایرنا-مرگ‌های تکراری در محور بجنورد - جنگل گلستان تنها یک خبر نیست، زخم کهنه‌ای است که هر بار با صدای آژیر آمبولانس تازه می‌شود.

به گزارش ایرنا، پایان تابستان و تعطیلات، فصل بازگشایی مدارس و آغاز پاییز را به ارمغان آورده است. اما با بازگشت خانواده‌ها از سفرهای تابستانی، خبری تلخ و اندوهناک، جامعه خراسان شمالی را درگیر خود کرده است.

محور بجنورد-جنگل گلستان، شریان حیاتی شمال‌شرق کشور، این روزها همچنان قربانی می‌گیرد و آمار تصادفات، همچون زنگ خطری که بارها بی‌پاسخ مانده است، صدای خود را به گوش همه می‌رساند.

نیمه شهریورماه امسال، افزایش تعداد حوادث رانندگی در این محور بار دیگر توجه‌ها را به ضرورت ایمنی جاده‌ها جلب کرد. واژگونی اتوبوس، تصادف زنجیره‌ای با هفت مصدوم و تصادفات متعددی که منجر به فوت و مصدومیت شدید شدند، جای شیرینی سفرهای تابستانی را با رخت سیاه و مجلس عزا عوض کرد.

۱۲ روز نخست شهریورماه، ۱۳ تصادف منجر به فوت در جاده‌های استان رخ داد که جان ۱۷ نفر را گرفت و نشان داد هنوز برنامه‌ای جدی برای کاهش این حوادث وجود ندارد.

تصادفات جاده‌ای، چهره تلخ خود را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. کودکانی که با عروسک‌هایشان در صندلی خودرو سرگرم بودند، دیگر خنده‌هایشان شنیده نمی‌شود.

مادری که دست فرزندش را محکم در دست گرفته بود و با نگرانی به مسیر نگاه می‌کرد، دیگر نفس آرامی ندارد و صندلی‌های خالی اتوبوس‌ها یادآور جان‌هایی است که در سایه بی‌تدبیری و تأخیر مسئولان از دست رفته‌اند.

جاده‌ای نیمه‌تمام و قربانیانی که هر روز به آن اضافه می‌شوند

این محور که از سال ۱۳۸۹ عملیات احداث آن آغاز شده، با گذشت سال‌ها هنوز نیمه‌تمام مانده است. دو مسیر ۱۵ کیلومتری آن که نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش تصادفات دارند، تکمیل نشده و غیراستاندارد بودن جاده، سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان، نداشتن توجه به جلو و فرهنگ رانندگی غلط، آمار قربانیان را بالا برده است.

سرهنگ رحمان اسپیدکار، فرمانده پلیس راهور خراسان شمالی، می‌گوید: انسان، خودرو و جاده سه عامل اصلی تصادفات هستند. هرچند ایمنی خودروها مهم است، اما غیراستاندارد بودن جاده‌ها و نیمه‌تمام بودن طرح‌های راه‌سازی بیشترین سهم را در این فجایع دارند.

وی اضافه می‌کند: رانندگی بدون رعایت قوانین، حقوق شهروندی دیگران را نقض می‌کند و هر جامعه‌ای را وادار به پرداخت هزینه سنگین می‌کند.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های منطقه شمال‌شرق، محمد دانش‌فر، با اشاره به تخصیص پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه، گفت: ۲۰ کیلومتر باقی‌مانده باند دوم تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری خواهد شد. اما ۱۰ کیلومتر دیگر نیازمند طراحی خاص و احداث دیواره‌های حفاظتی است که اجرای آن هشت هزار میلیارد ریال اعتبار می‌طلبد.

راه ایمن؛ تنها امید برای کاهش تراژدی جاده‌ای

با اتمام این پروژه، نه‌تنها جان انسان‌ها در این محور کمتر به خطر خواهد افتاد، بلکه مسیر توسعه اقتصادی و ارتباطات شمال و شرق کشور هموارتر می‌شود. اما تا رسیدن به این نقطه، هر روز شاهد قربانیان جدیدی هستیم و زنگ خطر تصادفات جاده‌ای همچنان به صدا در آمده است.

آمارها نشان می‌دهد که سهم محور بجنورد-جنگل گلستان در تصادفات فوتی استان قابل توجه است و تقریباً یک چهارم جان‌باختگان جاده‌ای، از این مسیر هستند. این رقم زنگ هشداری است که بارها به گوش مسئولان رسیده، اما هنوز اقدامات لازم برای رفع خطر و افزایش ایمنی مسیر به‌طور کامل اجرایی نشده است.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری و عبور سالانه میلیون‌ها مسافر، همچنان در انتظار تصمیمات جدی و عملی مسئولان است. محور بجنورد-جنگل، جاده‌ای حیاتی است که اگر نیمه‌تمام رها شود، قربانیان بیشتری خواهد گرفت و اندوه خانواده‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.





آخرین خبر خراسان شمالی در اینستاگرام : https://instagram.com/bojnord_today