یکهزار و ۵۰۰ بار مزاحمت تلفنی یک نفر با آتشنشانی اراک/ ارسال لیست مزاحمان به دستگاه قضا

ایرنا/ اراک - ایرنا - سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: یک فرد طی ۴۳ روز، یکهزار و ۵۰۰ بار مزاحمت تلفنی برای آتشنشانی این شهر ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، مزاحمتهای تلفنی یکی از معضلاتی است که در بسیاری از کشورها و به ویژه در خدمات اضطراری، همچون آتشنشانی، به شدت مورد توجه قرار دارد.
در سالهای اخیر، ظهور فناوریهای نوین و دسترسی آسانتر به تلفنهای همراه، موجب افزایش تعداد تماسهای غیرضروری و مزاحم با این مراکز شده است. بهعنوان نمونه، در یک مورد نگرانکننده، فردی با ثبت ۱۵۰۰ بار تماس مزاحم تلفنی به آتشنشانی، نه تنها وقت و منابع ارزشمند این سازمان را به هدر داده، بلکه میتواند جان افراد را نیز در معرض خطر قرار دهد.
مجتبی خراجی روز سهشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: مزاحمتهای این فرد از هشت مردادماه امسال آغاز و تا ۲۰ شهریورماه به تنهایی یکهزار و ۵۰۰ بار برای آتشنشانی ایجاد مزاحمت کرده است.
وی با بیان اینکه، این فرد شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده است، عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود پنج هزار مزاحمت تلفنی برای آتشنشانی اراک به ثبت رسیده که یکهزار و ۵۰۰ تماس آن مربوط به یک نفر است.
رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک ادامه داد: شهروندان اراکی همکاری و تعامل خوبی با این سازمان دارند و در بسیاری از ماموریتها کمک حال این سازمان بودهاند و در اکثر مواقع با مشاهده کوچکترین حادثه و حریق، اطلاع رسانی لازم را انجام دادهاند که این مهم جای تقدیر دارد.
خراجی اظهار کرد: اما مزاحمتهای تلفنی برای آتشنشانی و سایر دستگاههای خدماترسان یک معضل جدی است که میتواند منجر به از دست فرد و یا از دست دادن اموال مردم شود که نیازمند کمک واقعی هستند.
وی تاکید کرد: دستگاه قضایی استان مرکزی این موضوع را با جدیت دنبال میکند و به طور قطع این مزاحمتها جرم محسوب میشود و برای آن نیز مجازات تعریف شده است.
مزاحمت تلفنی برای دستگاههای خدماترسان جرم است
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: فهرست تمام افرادی که برای دستگاههای خدمات رسان این استان از جمله آتشنشانی اراک ایجاد مزاحمت میکنند، در اختیار دستگاه قضایی است و اقدامات لازم برای آنها در حال انجام است.
محسن خیرمند افزود: جرم این افراد مشخص است و مجازات برای آنها، ارایه خدمات عمومی متناسب با مزاحمتی که برای هر دستگاه ایجاد کردهاند، پیشنهاد شده است.
وی بیان کرد: هر ماموریت غیرواقعی برای دستگاههای خدماترسان میتواند منجر به تحمیل هزینههای گزافی شود و یا مهمتر اینکه، جان افرادی که نیاز به کمک واقعی دارند را به خطر بیندازد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: اعزام یک خودروی اورژانس برای هر ماموریت میتواند تا یک میلیارد ریال هزینه در پی داشته باشد.
خیرمند عنوان کرد: به دلیل احتمال نیاز واقعی همه افراد به خدمات امدادی، امکان قرار دادن شمارههای مزاحم در فهرست سیاه وجود ندارد.
وی اظهار کرد: برای افرادی که تعداد تماسهای مزاحمتی آنها بالا باشد، مالک و بهرهبردار خط شناسایی و علیه آنها اعلام جرم میشود و این پروندهها در دادگاه صلح رسیدگی میشوند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: علاوه بر محکومیت کیفری، اگر مزاحمت منجر به اعزام خودروی امدادی شده باشد، دستگاه مربوطه میتواند دادخواست خسارت ارائه دهد.
خیرمند تاکید کرد: برخورد دستگاه قضایی استان مرکزی با مزاحمین تلفنی دستگاههای امدادرسان که رسالت سنگینی در امدادرسانی دارند، قاطع و جدی است و این افراد هشدار جدی داده میشود.
وی با بیان اینکه، بیشتر مزاحمین تلفنی دستگاههای خدماترسان کودکان هستند، گفت: انتظار است والدین نظارت جدی بر عملکرد فرزندان خود داشته باشند و مراقبت و آموزشهای لازم را در همه بخشها مورد توجه قرار دهند.
به گزارش ایرنا، مزاحمتهای تلفنی برای خدمات اضطراری نظیر آتشنشانی، پیامدهای جدی و گاه غیرقابل جبرانی به همراه دارد، فراوانی تماسهای غیرضروری نه تنها موجب هدر رفتن زمان و منابع این سازمانها میشود، بلکه میتواند به تأخیر در پاسخ به بحرانهای واقعی و به خطر انداختن جان افراد منجر شود. با توجه به مواردی نظیر تماس ۱۵۰۰ باره یک فرد مزاحم با آتشنشانی، واضح است که نیاز به اقدامات جدی در جهت شناسایی و برخورد با این معضلات احساس میشود.
برنامههای آموزشی، افزایش آگاهی عمومی درباره خطرات مزاحمت تلفنی و اعمال قوانین و مجازاتهای مؤثر میتواند به کاهش این نوع تماسها کمک کند.
همچنین، همکاری بین سازمانها و نهادهای مختلف برای رصد و ثبت اینگونه موارد، میتواند در نهایت به بهبود خدمات اضطراری و تأمین امنیت شهروندان منجر شود، توجه به این موضوع نه تنها برای بهبود عملکرد سیستمهای اضطراری ضروری است، بلکه به سلامت روانی و اجتماعی جامعه نیز کمک شایانی میکند.