پیوند بخش صنعت با گردشگری در قم تقویت میشود

ایرنا/ قم - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: براساس نقش راه ترسیم شده برای توسعه اقتصادی استان با اجرای الگوی درآمدزایی پایدار، پیوند میان بخش صنعت و گردشگری در قم تقویت میشود.
مهدی فراهانی روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: تاکنون پیوند راهبردی بین تولید و گردشگری در قم شکل نگرفتهاست که در همین خصوص با ارائه و اجرای الگوی درآمدزایی پایدار، میتوان حلقه مفقوده بین تولیدات قم و صنعت گردشگری را ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه مدل درآمد زایی پایدار، شاخصهای متعددی دارد و یکی از آنها، پیوند میان تولیدات بومی و صنعت گردشگری است، افزود: استان قم در یک دهه اخیر با تبدیل شدن به قطب تولید کفش ماشینی، دمپایی و کاپشن در کشور، جایگاهی بیبدیل در صنعت پوشاک ایران پیدا کرده و آمارها، گویای موفقیت چشمگیر این استان در تولید ۷۰ درصد کفش کشور و صادرات آن به ۳۰ کشور جهان و پیشتازی در تولید کاپشن با سهمی قابل توجه از بازار داخلی میباشد اما علیرغم این دستاوردهای صنعتی، ارتباط لازم میان تولید و گردشگری در قم شکل نگرفتهاست.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر پیشتازی در صنایع پوشاک، قم پرچمدار تولید انگشتر نقره دست ساز در کشور است، اضافه کرد: ۲ مزیت کلیدی دیگر این استان ، قرارگیری در گذرگاه مرکزی ایران و دسترسی به بازارهای ملّی از یک سو و جذب سالانه میلیونها زائر به عنوان یکی از قطبهای مذهبی کشور است، اما فقدان عرضه تولیدات صنعتی مانند کفش، دمپایی، کاپشن و صنایع دستی در هسته مرکزی شهر یا مجاورت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، نه تنها زائران و مسافران بلکه شهروندان را نیز از خرید آسان و مستقیم محصولات و تولیدات قم ، تا حدودی محروم کردهاست.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: یکی از ارکان مدل بومی درآمد زایی پایدار در قم، برنامهریزی برای جذب گردشگران و زائران به عنوان مصرف کننده مستقیم تولیدات محلی است که در همین راستا ساخت بازارهای ثابت برای عرضه محصولات صنعتی و دستی در استان، امری ضروری بهشمار میآید.
وی در ادامه تبدیل زائر به مشتری و تبدیل تولید به تجربه را مهمترین شاخصهای ایجاد درآمد پایدار در قم توصیف کرد و افزود: پر کردن این حلقه مفقوده نه تنها اشتغالزایی و رشد اقتصادی را به دنبال دارد، بلکه با ایجاد رضایت مضاعف در زائران و مسافران، تصویری پویا و کارآمد از استان ترسیم میکند.
وی بیان کرد: دنبال کردن این راهبرد میتواند بستری مناسب برای تبدیل کردن قم به الگویی موفق در زمینه پیوند میان بخش صنعت و گردشگری با محوریت گردشگری زیارتی در اقتصاد ایران باشد.
بیش از ۴۰ درصد اقتصاد قم متعلق به بخش صنعت است و در حال حاضر حجم قابل توجهی از اشتغال استان در این بخش قرار دارد. قم رتبه ششم کشور از نظر اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده که این موضوع نشان دهنده اهمیت صنعت و سرمایهگذاری صورت گرفته برای آن طی سالهای اخیر در این استان است.
همچنین قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، شهاب (چاپ و نشر)، سلفچگان، محمودآباد، چوب و مبلمان ثامن، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود و همچنین ۲ شهرک غیردولتی است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایهگذاری، تولید و اشتغال دارد. در شهرکها و نواحی صنعتی استان قم نزدیک به ۲ هزار واحد صنعتی با ایجاد ظرفیت اشتغال برای بیش از ۵۰ هزار نفر وجود دارد که صنعتگران در آنها مشغول انجام فعالیتهای تولیدی مورد نیاز کشور هستند.