شایعاتی که دامنگیر سرویس مدارس در اراک شد

ایرنا/ اراک - ایرنا - ساماندهی سرویس مدارس هر ساله یکی از دغدغههای اصلی والدین همزمان با شروع سال تحصیلی بوده که چند سالی است برای رفع این مشکل، سامانه سپند راهاندازی شده و خانوادهها ۲ و ماه و نیم فرصت ثبتنام داشتند، اما امسال با شایعاتی در خصوص مجازی شدن مدارس، بسیاری از والدین به این مهم توجه نکرده و الان که مدارس در حال بازگشایی است کاسه چه کنم چه کنم بر دست گرفتهاند.
به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به فصل یادگیری و بازگشایی مدارس، هماهنگی و ساماندهی سرویسهای مدارس به موضوعی حساس و مهم برای والدین تبدیل شده است. سامانه سپند، به عنوان یک راهکار جدید برای تسهیل ثبتنام سرویسهای مدارس، میتوانست به والدین کمک کند تا با آرامش خاطر برنامهریزی کنند. اما امسال با انتشار شایعاتی در خصوص احتمال مجازی شدن کلاسها، عدهای از خانوادهها نسبت به ثبتنام سرویسهای مدارس بیتوجهی کردند و در نتیجه، اکنون که مدارس در حال بازگشاییاند، با چالشهای بزرگی برای تأمین سرویسهای حمل و نقل فرزندان خود روبهرو شدهاند.
این آشفتگی نه تنها نمایانگر ناتوانی در برنامهریزی و مدیریت زمان والدین است، بلکه به عنوان یک زنگ خطر جدی برای سیستم آموزشی و حمل و نقل دانشآموزان عمل میکند، والدین به شدت نگران آینده تحصیلی فرزندانشان هستند و در جستجوی راهکارهای فوری برای مقابله با این بحران، فشار روانی و استرس قابل توجهی را تجربه میکنند.
این وضعیت مخاطراتی را برای سلامت روانی خانوادهها ایجاد میکند و میتواند بر کیفیت یادگیری و عملکرد دانشآموزان تأثیر منفی بگذارد. بدون شک، نیاز به یک راه حل جامع و کارآمد بیشتر از هر زمان دیگری احساس میشود؛ تا والدین بتوانند با خیالی آسوده فرزندان خود را به درستی در مدارس ثبتنام کنند و از مشکلات احتمالی در مسیر یادگیری آنها پیشگیری کنند.
ثبتنام سرویس مدارس از اول خردادماه امسال آغاز و تا ۱۵ شهریورماه ادامه داشته و با توجه به اینکه شرکتهای دخیل در این امر همه برنامهریزیهای خود را انجام داده بودند که با شروع سال تحصیلی جدید دچار مشکل نشوند، اما شاید بیشتر از سالهای دیگر دچار مشکل شده و در دقایق ۹۰ مجبور به ثبتنام مراجعات حضوری والدین هستند.
بیتوجهی خانوادهها و شاید توجه کردن آنها به شایعاتی که اصلا اساس و پایهای نداشته، موجب شده تا شرکتهای ساماندهی شده برای سرویسهای مدارس یک کار را چند بار انجام دهند و امروز در حالیکه تنها یک روز به بازگشایی مدارس باقی مانده، در حال ثبتنام و هماهنگی بین راننده با والدین هستند و به نوعی سردرگم شدهاند.
جابهجایی مسیر سرویسهای بسته شده مدارس کار سختی است
رئیس هیات مدیره شرکت خادمان مسیر دانش گفت: ثبتنام سرویسهای مدارس از خردادماه آغاز و تا ۱۵ شهریور ادامه داشته و در طول این مدت، سرویسهایی که ثبتنام شده بودند، بسته شده است.
سمیه خدام افزود: متاسفانه از ۲ روز گذشته حجم بالایی از مراجعات خانوادهها به این شرکت برای ثبتنام سرویس مدارس دیده میشود که باعث شده نظمی که قرار بود در زمان شروع سال تحصیلی از سرویسها شاهد باشیم، به هم بخورد.
وی بیان کرد: ثبتنام خانوادههایی که در دقیقه ۹۰ مراجعه کردهاند انجام میشود اما نباید انتظار داشته باشند که کار آنها برای روز اول مهر انجام شده باشد، زیرا هماهنگی بین مسیر و راننده در این زمان محدود بسیار سخت و دشوار است.
شایعه مجازی بودن مدارس علت ثبتنام نکردن برای سرویس مدارس است
مدیر شرکت راهبران تندرو سیر اراک هم گفت: متاسفانه پس از جنگ ۱۲ روزه شایعاتی که هیچ مبنایی نداشت، در محافل و فضاهای مجازی در خصوص مجازی بودن مدارس در سال تحصیلی جدید پخش شد که همین امر باعث شد بسیاری از والیدن برای سرویس مدارس ثبتنام نکنند.
حسین شعبانیفر اظهار کرد: اما اکنون که مدارس در حال بازگشایی هستند، خانوادههای غافل، در آخرین دقایق به فکر ثبتنام سرویس مدارس فرزندان خود افتادهاند که این بیتوجهی هم برای آنها و هم برای شرکتها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: هیچ شرکتی دوست ندارد که خانوادهای را در سرویس مدارس بلاتکلیف بگذارد اما به واقع در این روزها که سرویسها از قبل بسته شده، جابهجایی و بستن سرویس جدید کار سختی است.
مدیر شرکت راهبران تندرو سیر اراک اراک ادامه داد: این شرکت تاکنون سرویس مدارس حدود چهار هزار دانش آموز را از طریق ۷۰۰ راننده ساماندهی کرده است.
شعبانی فر گفت: هزینه سرویس مدارس بر اساس نرخ اعلام شده از سوی شورای اسلامی کلانشهر اراک است و این نرخ تا سه کیلومتر ۱۱ میلیون و ۸۸۰ هزار ریال است و هر چه مسافت افزایش یابد، نرخ نیز اضافه میشود و برای بیشترین مسیر که ۱۶ کیلومتر را شامل میشود، ۲۰ میلیون و ۹۵۵ هزار ریال میشود.
ثبتنام دیرهنگام والدین برای سرویس مدارس تضییع حقوق دیگران است
مدیر شرکت تعاونی شهر آفتاب اراک گفت: ثبتنام دیرهنگام برخی والدین برای سرویس مدارس تضییع حقوق والدینی است که به موقع و در مهلت قانونی ثبتنام کردهاند.
سعید بیات افزود: این شرکت از سه ماه پیش فعال و آماده پاسخگویی به والدین در خصوص سرویس مدارس بوده و کار سرویس مدارسی که در مهلت قانونی از طریق سامانه سپند ثبتنام کرده بودند، انجام شده اما امروز با مراجعاتی که والدین به شکل حضوری داشتند، برنامهریزیهای انجام شده به هم ریخته است.
وی بیان کرد: همه تلاشها به کار گرفته شد تا با شروع سال تحصیلی هیچ مشکلی در خصوص سرویس مدارس ایجاد نشود و نظم خاصی برقرار شود اما به نظر میرسد بیتوجهی برخی از والدین این نظم را دوباره بر هم زده و شاید مشکلات از سالهای قبل بیشتر شود.
مدیر شرکت تعاونی شهر آفتاب اراک ادامه داد: امروز خانوادههایی که در مهلت قانونی برای سرویس مدارس ثبتنام کردهاند، یک توقع دارند، رانندگان هم یک توقع دارند و از طرف دیگر والدینی که جدید ثبتنام کردهاند هم توقعاتی دارند.
بیات عنوان کرد: اما حق تقدم با والدینی است که به موقع ثبتنام کردهاند و تلاش میشود خدشهای در سرویس رسانی فرزندان آنها صورت نگیرد.
وی گفت: خانوادههایی که تازه مراجعه کردهاند باید منتظر تکمیل مسیر و راننده باشند.
تغییر چیدمان سرویسهای مدارس دشوار است
مدیر شرکت سما سیر رانان اراک نیز گفت: تغییر چیدمان سرویسهای مدارس کار سخت و دشواری است و خانوادههایی که به این موضوع توجه نداشتهاند، نباید امروز انتظار سریع پاسخگویی داشته باشند.
محسن بابایی افزود: تمام والدینی که در این روزها برای ثبتنام سرویس مدارس مراجعه دارند، علت بیتوجهی خود را شایعهسازی مجازی بودن مدارس در سال تحصیلی جدید عنوان میکنند.
وی بیان کرد: امروز تاوان توجه به شایعات گریبانگیر شرکتهای دخیل در امر سرویس مدارس شده که با وجود چیده شدن سرویسها، مجبورند دوباره نظم را به هم بریزند و با سختیهای زیاد سرویسها را مجدد هماهنگ کنند.
حجم مراجعات والدین برای ثبتنام سرویس مدارس افزایش یافت
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک گفت: حجم مراجعات حضوری والدین برای ثبتنام سرویس مدارس در روزهای پایانی شهریورماه افزایش یافته و مشکلات زیادی را برای این شرکتها در خصوص هماهنگیهای لازم ایجاد کرده است.
محمدحسین سادهوند افزود: ثبتنام سرویس مدارس از طریق سامانه سپند از اول خردادماه آغاز و تا ۱۵ شهریورماه جاری ادامه داشت و در طول این مدت، اطلاعرسانی لازم از طرق مختلف به خانوادهها صورت گرفت.
وی بیان کرد: تاکنون چیدمان سرویس مدارس حدود ۹ هزار دانشآموز از طریق ۱۹ شرکت و یکهزار و ۱۰۰ راننده انجام شده است.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک ادامه داد: شرکتهای سرویس مدارس تا چند روز گذشته ۲۰ شرکت بود که یکی از آنها انصراف داد و سرویسهای این شرکت بین ۱۹ شرکت دیگر تقسیم شد.
سادهوند اظهار کرد: انتظار است خانوادهها برای دریافت خدمات مطلوب و سریع، ثبتنام سرویس مدارس را در موقع مقرر انجام میدادند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک به منظور تسهیل در امور رفت و آمد خانوادهها، خدمات رایگان از طریق اتوبوسهای شهری شهرداری را در روزهای اول و دوم مهرماه امسال ارایه میدهد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک اضافه کرد: ۱۳۰ دستگاه اتوبوس حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در روزهای اول و دوم مهرماه مسافران را رایگان جابهجا میکنند که با هدف ایجاد انگیزه برای استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و کاهش ترافیک در نظر گرفته شده است.
سادهوند بیان کرد: در این روزها به تمام دانشآموزانی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، یک شاخه گل با کارت تبریک سال تحصیلی جدید نیز اهدا میشود.
کلام آخر: در نهایت، تجربه امسال یادآور این نکته اساسی است که اعتنا نکردن به شایعات و اطلاعات نادرست میتواند تبعات جدی برای جامعه آموزشی و خانوادهها به دنبال داشته باشد، شایعات در خصوص مجازی شدن مدارس موجب شدهاند که برخی والدین از روی بیتوجهی به برنامهریزیهای ضروری، به موقع اقدام نکنند و این امر نهایتاً به سردرگمی و نگرانیهای بیشتری در امر ثبتنام سرویسهای مدارس منجر شده است.
به علاوه، توجه به حقوق دیگران در فرآیند آموزش و حمل و نقل اهمیت ویژهای دارد؛ چرا که هر خانوادهای باید به مسئولیتهای اجتماعی خود با رعایت قوانین و حقایق موجود عمل کند و برای ساختن یک محیط آموزشی سالم و پایدار، لازم است که والدین و مسئولین به یکدیگر اعتماد کنند و به اطلاعات معتبر توجه نمایند تا از بروز مشکلاتی اینچنینی در آینده جلوگیری شود. تنها با همکاری و احترام به حقوق یکدیگر میتوانیم به یک سیستم آموزش و پرورش کارآمد و مؤثر دست یابیم.