استاندار ایلام: رضایتمندی مردم محور خدمترسانی بانکها باشد

ایرنا/ ایلام- ایرنا - استاندار ایلام با تأکید بر لزوم تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن گفت که رفتار مناسب با ارباب رجوع و تلاش برای رفع مشکلات و رضایتمندی مردم، مهمترین وظیفه مدیران دستگاههای اجرایی و شبکه بانکی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد کرمی روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی بانکهای استان ایلام با بیان اینکه رضایتمندی مردم باید بهعنوان یک اصل همیشگی در دستور کار تمام دستگاهها باشد، اظهار کرد: مردم سرمایههای اصلی ما هستند و سرمایه اجتماعی نظام با دو مولفه مهم رضایت عمومی و اعتماد مردمی تداوم مییابد.
وی با بیان اینکه رضایتمندی مردم از طریق ارائه خدمات عملی و با رفتار و شیوه برخورد حاصل میشود، افزود: وقتی یک متقاضی با مشکل و فشار زندگی به دستگاهی مراجعه میکند، باید با ادبیات و رفتار شایسته پاسخ بگیرد؛ حتی اگر مشکل او در همان لحظه حل نشود، احترام و رفتار مناسب موجب ماندگاری اعتماد خواهد شد.
استاندار ایلام با اشاره به حجم بالای مراجعات مردمی در سیستم بانکی ادامه داد: بانکها یکی از پرمراجعهترین دستگاهها هستند و روزانه تعداد زیادی از مردم بهصورت حضوری به شعب مراجعه میکنند و ضروری است منشور رفتار حرفهای و تکریم ارباب رجوع همواره سرلوحه کار همکاران بانکی قرار گیرد.
کرمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد بانکها در حوزه تسهیلات حمایتی اظهار کرد: در بخش پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری، از ابتدای سال تاکنون پنج هزار و ۶۲۸ فقره وام پرداخت شده که سه هزار و ۲۸۵ مورد آن ازدواج و ۲ هزار و ۳۴۳ مورد فرزندآوری بوده که این خدمات ارزشمند است اما سرعتبخشی به روند پرداخت تسهیلات باید مورد توجه جدی بانکها قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه در پرداخت این تسهیلات وقتکشی یا طولانی شدن فرآیندها پذیرفتنی نیست، افزود: اگر سامانهها و زیرساختهای بانکی طراحی شدهاند، هدف آنها باید تسهیل امور مردم باشد، نه ایجاد پیچیدگی و زحمت برای متقاضیان و زوجهای جوان یا خانوادههایی که در صف تسهیلات هستند نباید در مسیر اداری سرگردان شوند.
استاندار ایلام مشکل انباشت پروندههای معوق را از عوامل اصلی صفهای طولانی دانست و گفت: بخشی از متقاضیان به دلیل انتقال درخواستها از سالهای گذشته همچنان در صف هستند و اگر به موقع اقدام نکنیم، بخشی از پروندههای امسال نیز به سال آینده منتقل خواهد شد و این مشکل ادامه پیدا میکند.
کرمی خواستار بهرهگیری از ظرفیت علمی دانشگاهها در حل مشکلات اقتصادی و بانکی شد و افزود: اساتید برجسته اقتصادی در استان حضور دارند و حضور آنان در کارگروهها و شوراهای بانکی میتواند نگاه علمی و فراتر از تجربه ایجاد کند و باید از دانش آنان برای ارائه راهکارهای کاهش صف تسهیلات و بهبود فرآیندها استفاده کرد.
وی با اشاره به ضرورت پیگیری فعالانه از سوی مدیران گفت: درخواست استان به رئیس کل بانک مرکزی برای ایجاد ردیف اعتباری ویژه به منظور پرداخت تسهیلات ارسال خواهد شد اما پیگیری میدانی و حضوری مدیران بانکی نیز ضروری است و باید به صورت تلفنی یا حضوری موضوع پیگیری تا حصول نتیجه پیگری شود.
استاندار ایلام با تأکید بر وحدت دستگاهها در حل مسائل مردم اظهار کرد: هر بانک و هر دستگاه باید توان خود را برای جذب منابع از مرکز به کار گیرد. و مذیریت استان صددرصد از این اقدامات حمایت میکند و همه باید در کنار هم و با هدف مشترک حرکت کنیم.
کرمی در پایان با اشاره به نقش دستگاههای نظارتی گفت: وظیفه اول دستگاههای نظارتی، دستگیری و کمک به پیشبرد امور و نه مچگیری است چرا که نظارت با همراهی و همفکری میتواند فرآیند خدمترسانی را سرعت بخشد و موانع پیشروی مردم را برطرف کند.
به گفته استاندار ایلام هم اکنون ۷ هزار و ۴۸ نفر در این استان در صف دریافت وام ازدواج و فرزندآوری هستند.
در این نشست، نمایندگان تعدادی از بانکها گزارش عملکرد خود در پرداخت تسهیلات فرزندآوری، ازدواج و ودیعه مسکن را ارائه کردند.
به گفته مدیران بانکی، پیگیری برای تخصیص خط اعتباری جدید از بانک مرکزی با هدف کاهش صف انتظار و تسریع روند پرداخت تسهیلات در حال انجام است.