جاده اهرم، فراشبند وعدههای بودجهای محقق نشده است

فارس/ محور اهرم، فراشبند دومین مسیر مواصلاتی مهم استانهای بوشهر و فارس از اهمیت استراتژیک ویژهای برخوردار است.
با توجه به موقعیت استراتژیک اهرم، دسترسی بهتر به مسیرهای مواصلاتی میتواند زمینه جذب سرمایه، توسعه زیرساختهای شهری و افزایش اشتغال را فراهم کند.
مشکلاتی همچون نبود مطالبه عمومی از سوی مردم و بیتفاوتی برخی مسئولان استانی و کشوری باعث شده است که این محور حیاتی همچنان در اولویتهای توسعهای قرار نگیرد.
تحلیلگران بر این باورند که غفلت از توسعه محور اهرم، فراشبند نه تنها فرصتهای اقتصادی را از شهرستان تنگستان سلب کرده، بلکه مانع از رشد و توسعه شهری اهرم و افزایش رفاه عمومی در این شهر شده است.
اگر مطالبهگری مستمر و منسجم از سوی شهروندان شکل بگیرد، احتمال دیده شدن و دریافت بودجههای ملی برای توسعه این محور به شدت افزایش خواهد یافت.محور اهرم به فراشبند نمونهای بارز از راههای استراتژیک و مهم کشور است که با غفلت مسئولان و کمتوجهی عمومی، فرصت توسعهای آن از دست رفته است و توجه فوری به آن میتواند گامی مؤثر در رونق شهرستان تنگستان و استان بوشهر باشد.
جاده اهرم، فراشبند ردیف بودجه مستقل ندارد
فرزاد رستمی مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان بوشهر، گفت: اگر جاده اهرم به فراشبند بخواهد ردیف بودجهای مستقل داشته باشد، این موضوع در اختیار اداره کل راه و شهرسازی است.
مدیرکل راهداری استان تصریح کرد: جاده اهرم به فراشبند تاکنون ردیف بودجه جداگانهای ندارد و در حال حاضر با اعتبارات استانی و راهداری، در برخی از قسمت ها ۲ تا ۳ کیلومتر از مسیر تعمیر جلو می رود.
وی افزود: اداره راهداری و حملونقل جادهای در حد اعتبارات استانی بهصورت مشترک برخی بخشها را در حال انجام کار است.
رستمی ادامه داد: تخصیص ماده ۲۳ و ورود اعتبارات ملی، شرط اصلی اجرای کامل محور اهرم به فراشبند و ارتقای سطح ایمنی و خدمات حملونقلی این جاده است.
وی تصریح کرد: برای اجرای کامل محور اهرم به فراشبند و دریافت ردیف ماده ۲۳ در اختیار اداره کل راه و شهرسازی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: تخصیص ماده ۲۳ و ورود اعتبارات ملی، شرط اصلی اجرای کامل محور اهرم به فراشبند و ارتقای سطح ایمنی و خدمات حملونقلی این جاده است.
مسیر اهرم، فراشبند باید به کریدور اصلی فارس به بنادر تبدیل شود
رئیس شورای اسلامی شهر اهرم با اشاره به اهمیت تاریخی مسیر اهرم، فراشبند در اتصال استان فارس به بنادر دلوار و بوشهر اظهار داشت: از گذشتههای دور، زایر خضرخان اهرمی، بزرگمرد تنگستانی، برای ایجاد این مسیر تلاشهای فراوانی کرد تا ارتباط مستقیم استان فارس با بنادر دلوار و بوشهر برقرار شود.
دهقاندوست اظهار داشت:این مسیر که از قلب تنگستان(شهر اهرم) عبور میکند، میراثی است که نسل به نسل منتقل شده و امروز با وجود باز بودن راه، نیازمند بازنگری اساسی از لحاظ فنی و ایمنسازی نقاط حادثهخیز است.
وی افزود: با توسعه و اصلاح این محور مواصلاتی، میتوان آن را به یکی از پرترددترین و استراتژیکترین جادههای جنوب کشور تبدیل کرد تا بخش مهمی از استان فارس به راحتی به بنادر دلوار و بوشهر متصل شود و فرصتهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی ایجاد گردد.
رئیس شورای اسلامی شهر اهرم خاطرنشان کرد:انتظار میرود مسئولین استانی و ملی، به ویژه نمایندگان محترم شهرستانهای دشتی، تنگستان، فراشبند، فیروزآباد و دشتستان، توجه ویژهای به این پروژه داشته باشند تا با اختصاص اعتبارات لازم، مسیر اهرم به فراشبند به استانداردهای ایمنی و حملونقلی روز مجهز شود.
اصلاح محور ارتباطی فرصتی برای رونق شهر استیکی از کسبه اهرم گفت: این جاده میتواند تجارت و رفتوآمد را برای ما راحتتر کند، اما به دلیل خطرات و نبود استاندارد کافی، بسیاری از رانندگان ترجیح میدهند از مسیرهای طولانیتر استفاده کنند.
یک راننده بینشهری نیز اظهار کرد: محور اهرم به فراشبند، مسیر کوتاه و مهمی برای اتصال بوشهر به فارس است.
وی گفت: با دوبانده شدن این جاده، هم امنیت بالا میرود و هم مصرف سوخت کمتر میشود.
یکی از جوانان اهرمی هم تأکید کرد: اگر این مسیر اصلاح شود، فرصتهای شغلی زیادی برای ما ایجاد میشود و شهرمان از انزوا خارج میشود، اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی جدی صورت نگرفته است.
نماینده دشتی و تنگستان پاسخ نداد
خبرنگار در راستای پیگیری موضوعات مطرحشده توسط شهروندان و با هدف روشن شدن افکار عمومی، طی چند نوبت با نماینده مردم دشتی و تنگستان از طریق تماس تلفنی و ارسال پیامک ارتباط برقرار کرد، اما تاکنون پاسخی از سوی وی دریافت نشده است.
این در حالی است که افکار عمومی انتظار دارند نمایندگان در برابر پرسشها و دغدغههای مردم پاسخگو باشند.
محور اهرم به فراشبند بهعنوان دومین مسیر مهم ارتباطی بوشهر و فارس از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است اما بهدلیل نبود ردیف بودجه مستقل، تنها چند کیلومتر آن با اعتبارات استانی بهسازی شده است.
به دلیل قرار گرفتن در حوزه استحفاظی شهرستان تنگستان، این محور همواره از نگاه مسئولان دور مانده و کمترین بودجه و توجه برای دوبانده شدن یا ارتقای استانداردهای لازم اختصاص نیافته است.