نماد آخرین خبر

هنرستان استثنایی ۶ کلاسه در مریوان افتتاح شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
هنرستان استثنایی ۶ کلاسه در مریوان افتتاح شد

ایرنا/ سنندج- ایرنا-هنرستان استثنایی ۶ کلاسه ادیب شهرستان مریوان همزمان با گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان روز سه شنبه در آیین افتتاح این هنرستان اظهار کرد: ۲۰۰ دانش آموز کم شنوا، نیمه شنوا و ناشنوای شدید در مدارس استثنایی و عادی(تلفیقی-فراگیر) استان تحصیل می کنند.

اقبال خانی افزود: این دانش آموزان در مدارس استثنایی۱۲ شهرستان و مناطق از جمله سنندج (ناحیه ۱و۲)، مریوان، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، بانه، دیواندره، بیجار، موچش و سروآباد از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می کنند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: امسال روز جهانی ناشنوایان به شعار " بدون زبان اشاره، حقوق بشر معنایی ندارد، زبان اشاره ما را متحد می کند " مزین شده است تا پیام برابری، مشارکت اجتماعی، برابر سازی فرصت‌های شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا بیش از پیش ترویج دهد.

خانی ادامه داد: از تعداد ۲۵ هزار و ۶۰۷ نوآموز که در برنامه ملی سنجش سال تحصیلی ۱۴۰۴ -۱۴۰۳ شرکت کردند، ۶۸۴ نفر به مرحله تخصص شنوایی ارجاع شدند که از این تعداد ۳۰۵ نفر نیازمند سمعک،کاشت حلزون وسایر خدمات بودند و ۳۷۹ نفر نیز بدون مشکل تشخیص داده شدند.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۸۰۵ نفر نوآموزان شهرستان مریوان در برنامه سنجش سلامت شرکت کردند، گفت: از این تعداد ۱۱۵ نفر ارجاع هوش، ۵۵ نفر ارجاع شنوایی، ۳۹نفر بینایی، ۱۷ نفر جسمی حرکتی و ۱۱ نفر ارجاع اتیسم شدند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: برگزاری دوره های آموزشی توانمند سازی، تربیت و تأمین مدرس زبان اشاره، هوشمند سازی مدرسه باغچه بان مریوان، بهره مندی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانش آموزان (کم بضاعت) به بهزیستی و جلب مشارکت خیرین برای تأمین خدمات توان بخشی ویژه این دانش آموزان از دیگر اقدامات آموزش وپرورش استثنایی استان است.

خانی با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه اساسا مشکل جامعه است، افزود: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و انزوای اجتماعی، چالش های روانشناختی و عملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می دهد و احتمال ابتلا به اختلالات سلامت روان بیشتر را در این قشر افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تاکید کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی های او یاری رسان باشد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان گفت: نابینایی، ناشنوایی، معلولیت های جسمی و حرکتی، ناتوانی های ذهنی و بیماری های مختلف گاه از لحظه تولد و گاه در مسیر زندگی برای هر شخص اتفاق می افتد، اما بی اطلاعی از شرایط این افراد و نبود آگاهی از نحوه ارتباط با آنان، سبب بروز رفتارهای بعضا خشونت آمیز و انزوای گروه قابل توجهی از جامعه می شود.

خانی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: کاهش یادگیری مهارت های اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده ای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینه های بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود.





آخرین خبر کردستان در اینستاگرام : https://instagram.com/kurdistan.online