سقفهای کرایهای مدارس غیردولتی خراسانشمالی؛ تهدید یا چالش قابل مدیریت؟

ایرنا/ بجنورد- ایرنا- اگرچه سقفهای کرایهای مدارس غیردولتی در خراسانشمالی، فشار اقتصادی بر خانوادهها و مدیران ایجاد کرده است، اما تجربه سالهای اخیر نشان میدهد که با برنامهریزی دقیق و خلاقیت مدیریتی، این چالش میتواند به فرصتی برای بهبود کیفیت آموزش و ارتقای خدمات تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، مدارس غیردولتی خراسانشمالی با ۱۸۷ مرکز فعال و بیش از ۱۷ هزار دانشآموز، نقش مکمل آموزش دولتی را در استان ایفا میکنند. بیشتر این مدارس در ساختمانهای استیجاری فعالیت دارند و سقفهای کرایهای، چالشی روزمره برای مدیران، معلمان و خانوادهها ایجاد میکند.
با این حال، تجربه سالهای اخیر نشان میدهد که این محدودیتها نه تنها مانع آموزش نمیشوند، بلکه با خلاقیت و مدیریت هوشمندانه میتوانند فرصتی برای ارتقای کیفیت آموزشی و خدمات مدرسه فراهم کنند.
آمار و واقعیتهای آموزشی
رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی خراسان شمالی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مهمترین چالش مدارس غیردولتی، نبود زمین برای ساخت مدرسه است.
۱۸۷ مدرسه غیرانتفاعی با ۱۷ هزار و ۵۳۲ دانشآموز در خراسان شمالی فعالیت می کنند
الیاس علیپور افزود: قانون پیشبینی کرده که شهرداریها زمین با کاربری آموزشی در اختیار موسسان قرار دهند، اما هنوز این مشکل بهطور کامل حل نشده است.
در حال حاضر ۱۸۷ مدرسه غیرانتفاعی در استان فعالیت دارند و ۱۷ هزار و ۵۳۲ دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند.
از این تعداد، ۱۱ هزار و ۶۰۸ دانشآموز در مقطع ابتدایی، ۴ هزار و ۵۲۶ نفر در متوسطه اول، یکهزار و ۳۷۸ نفر در متوسطه نظری و ۵۶۰ نفر در شاخه کارو دانش ثبتنام کردهاند.
این مدارس با وجود محدودیتهای فیزیکی، تلاش میکنند بار آموزشی استان را بر دوش بکشند و نقش یاریگر آموزش و پرورش را ایفا کنند.
درجهبندی مدارس و تفاوتها
علیپور به درجهبندی مدارس غیردولتی اشاره کرد و افزود: این مدارس بر اساس سطح آموزشی و امکانات در چهار دسته الف، ب، پ و ت تقسیم شدهاند.
مدارس سطح الف برای کلانشهرها، تمام مدارس غیرانتفاعی بجنورد در سطح ب، مدارس اسفراین و شیروان در سطح پ و باقی شهرستانها در سطح ت قرار دارند.
وی ادامه داد: میزان شهریه مدارس غیرانتفاعی نیز باتوجه به درآمد مردم، تراکم جمعیتی، اجارهبها و حقالزحمه نیروها تعیین میشود.
سقف اجارهای؛ چالش روزمره معلمان و خانوادهها
فضاهای اجارهای مدارس غیرانتفاعی نه تنها محدودیت فیزیکی ایجاد میکنند، بلکه فشار مالی مضاعفی بر موسسان و خانوادهها وارد میآورند. هزینههای اجاره، تجهیزات آموزشی و حقوق معلمان، تعیینکننده شهریهای است که والدین باید پرداخت کنند.
با این وجود، معلمان با تمام توان خود تلاش میکنند تا کیفیت آموزش حفظ شود و دانشآموزان بتوانند تحصیل کنند.
یکی از معلمان مدارس غیرانتفاعی در بجنورد میگوید: سقفهای اجارهای محدودیت ایجاد میکنند، اما ما هر روز تلاش میکنیم دانشآموزان احساس کمبود نکنند. با خلاقیت و برنامهریزی، سعی میکنیم آموزش با کیفیت ادامه یابد.
تلاش برای کیفیتبخشی و توانمندسازی
رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی خاطرنشان کرد: واقعیسازی شهریه، کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی، ۳۰ ساعته شدن ساعات کاری معلمان، پوشش ۳۰ روزه بیمه و توانمندسازی معلمان از جمله اقداماتی است که برای ارتقای کیفیت مدارس انجام میدهیم.
سقفهای اجارهای هرچند محدودیتآفرین، تبدیل به نمادی از تلاش و ایستادگی معلمان و موسسان مدارس شدهاند
وی افزود: با وجود سقفهای استیجاری، مدارس غیرانتفاعی توانستهاند خود را با شرایط وفق دهند و چالشها را مدیریت کنند.
با وجود همه محدودیتها و فشارها، مدارس غیرانتفاعی استان خراسان شمالی همچنان به عنوان پل آموزشی میان خانوادهها و آموزش با کیفیت عمل میکنند.
سقفهای اجارهای، هرچند محدودیتآفرین، تبدیل به نمادی از تلاش و ایستادگی معلمان و موسسان مدارس شدهاند.
دانشآموزانی که روزهای خود را زیر این سقفها میگذرانند، نه تنها با کتاب و قلم، بلکه با امید و پشتکار به سوی آینده گام برمیدارند.
والدین نیز با دلگرمی به تلاش معلمان، فرزندان خود را در این مدارس ثبتنام میکنند، چرا که میدانند کیفیت آموزش، تنها با ساختمان ملکی تضمین نمیشود بلکه پشتکار و مدیریت درست نیز نقش تعیینکننده دارد.
سقفهای کرایهای؛ تهدید یا فرصت؟
اگرچه سقفهای اجارهای چالشزا هستند، اما معلمان، دانشآموزان و خانوادهها نشان دادهاند که میتوان با خلاقیت و تلاش، آموزش را در چنین فضاهایی نیز حفظ کرد.
این تجربه نشان میدهد که تهدید میتواند به فرصتی برای یادگیری، رشد و مدیریت منابع تبدیل شود؛ جایی که امید و علم، بر محدودیتها غلبه میکند و آیندهای روشن برای دانشآموزان رقم میزند.