نماد آخرین خبر

تکاپو برای تحقق عدالت آموزشی در استان سمنان

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تکاپو برای تحقق عدالت آموزشی در استان سمنان

ایرنا/ سمنان - ایرنا - توسعه عدالت آموزشی از اولویت‌های دولت چهاردهم است و مسوولان استان سمنان نیز با اهتمام ویژه برای تحقق این رویکرد در تلاش هستند.

به گزارش ایرنا، آموزش‌وپرورش با وجود پیشرفت‌های بسیار در ابعاد کمی و کیفی، از نظر فضا و کیفیت آموزشی همچنان با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌روست.

مشکلات و چالش‌هایی که همواره دغدغه همه دولتمردان بوده است، از کاهش دانش‌آموزان و کمبود معلم گرفته تا کمبود فضای آموزشی در مناطق محروم و کم‌برخوردار.

همچنین نیاز به تغییر از ساختار حفظ‌محور به مهارت‌محور و کاربردی شدن آموزش‌ها و از سوی دیگر تغییرات گسترده نسلی و زنگ خطر فقدان تناسب تربیتی با نیازهای روز و کاهش سواد و معلومات این نسل در مقایسه با نسل‌های گذشته، باعث نگرانی‌های فراوانی شده که به همین منظور نهضت «توسعه عدالت آموزشی» مورد توجه دولت چهاردهم قرار گرفت.

رییس جمهور چندی پیش با بیان اینکه باید از ساختار آموزشی فعلی فاصله گرفت و روش‌های آموزش را اصلاح کرد، گفت: اصلاح روش‌های آموزش باید معطوف به نیازهای آینده کشور انجام شود و دانش‌آموزان معطوف به تامین نیازهای آینده کشور تربیت شوند.

دکتر مسعود پزشکیان با اشاره به اهمیت اصلاح روش‌های آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس، تاکید کرد: باید درباره روش‌ها و ابزارهای ارتقای کیفی آموزش جلسات بیشتری برگزار و برترین الگوهای موجود در جهان بررسی شود. آموزش‌های نوین در مدارس باید بر اساس الگوهای حل مساله، کار تیمی و تقسیم مسوولیت ارائه شود تا توانمندی دانش‌آموزان را ارتقا دهد.

رییس جمهور اضافه کرد: باید تفکر سیستمی و توانمندی کار تیمی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، زیرا در کار گروهی است که توانمندی همه دانش‌آموزان ارتقا خواهد یافت. وقتی دانش‌آموز براساس الگوی حل مساله تربیت شود، به کشور پایبندی بیشتری خواهد داشت و به جای اینکه به فکر مهاجرت باشد، به دنبال حل مشکلات کشور خواهد بود. به هر حال این دانش‌آموزان هستند که آینده این کشور را می‌سازند و اگر آنها را مساله‌محور، صادق و درستکار تربیت کنیم، مشکلات کشور را حل خواهند کرد.

پزشکیان با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: نباید اختلاف کیفی آموزشی در مدارس به شکلی باشد که موجب ایجاد نابرابری و تبعیض بین دانش‌آموزان شود، بلکه باید امکانات آموزشی برابری در اختیار همه دانش آموزان کشور قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان روز شنبه به‌همراه رییس اداره آموزش و پرورش شاهرود در دیداری با سرپرست فرمانداری ویژه شاهرود در زمینه توسعه عدالت آموزشی گفت و گو کرد.

هوشمندسازی در مسیر توسعه عدالت آموزشی

سرپرست فرمانداری ویژه شاهرود در این دیدار بر لزوم توزیع عادلانه امکانات، نیروهای باتجربه و تجهیزات آموزشی در مناطق محروم تأکید و اجرای طرح‌های هوشمندسازی و نوسازی مدارس به عنوان راهکارهای کلیدی این هدف تأکید کرد.

محمدحسن آصفری بیان کرد: عدالت آموزشی موضوعی مهم و اساسی است و باید برای ایجاد این عدالت در استان تلاش شود.

وی با اشاره به دغدغه دولت چهاردهم در توسعه عدالت آموزشی، افزود: تقسیم معلمان باید به درستی انجام شود؛ به گونه‌ای که معلمان باتجربه تنها در یک منطقه متمرکز نباشند و تجهیزات و امکانات به صورت عادلانه توزیع شود.

آصفری ایجاد و تقویت مدارس خوابگاهی و شبانه‌روزی را گامی عملی برای توسعه عدالت آموزشی برشمرد و تصریح کرد: کاهش دغدغه خانواده‌ها و دانش‌آموزان در مناطق دورافتاده مورد توجه باشد.

وی با اشاره به هوشمندسازی مدارس، خاطرنشان کرد: باید گام‌های مؤثری برای هوشمندسازی آموزش برداشته شود تا دانش‌آموز روستایی نیز با امکاناتی مانند تخته‌های هوشمند آشنا شده و از آنها بهره ببرند.

سرپرست فرمانداری ویژه شاهرود با اشاره به موضوع حمل ونقل دانش‌آموزی در روستاها، خواستار تخصیص اعتبار و پیگیری ویژه برای حل مشکل تردد دانش آموزانی شد که دسترسی آسان به کلاس‌های درس ندارند.

گفتمان عدالت آموزشی اولویت نخست استان سمنان

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در این دیدار، از تبدیل گفتمان توسعه عدالت آموزشی و تربیتی به اولویت اول جامعه و استقبال دانش‌آموزان از هنرستان‌ها خبر داد.

قاسم شریفی در این دیدار با اشاره به پیگیری‌های مستمر رییس‌جمهور، در حوزه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: توسعه عدالت آموزشی و تربیتی به گفتمان اول جامعه امروز تبدیل شده و شرایط آموزشی در استان و شهرستان‌ها نسبت به گذشته بهبود یافته است.

افزایش ورود به رشته‌های مهارتی به بیش از ۵۰ درصد

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، مهارت‌آموزی و ارتقای کمی و کیفی هنرستان‌ها را از دیگر سیاست‌های کلان دولت و دغدغه رهبر معظم انقلاب عنوان و اضافه کرد: برای توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی و تقویت آموزش‌های مهارتی، ۸۰ رشته تحصیلی در هنرستان‌های استان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از دانش‌آموزان پایه دهم استان، هنرستان‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند، افزود: این رغبت نشانه‌ای روشن از اقبال عمومی به آموزش‌های مهارتی است.

ایجاد ۶ هنرستان جدید

شریفی از راه‌اندازی چهار هنرستان جدید در شهرستان شاهرود، شامل هنرستان هنرهای زیبای پسران و دختران و ۲ هنرستان جوار صنعت خبر داد و تصریح کرد: برای نخستین بار در استان، دانش‌آموزان هنرستانی توانستند ۲ رتبه ۲ رقمی و تعداد زیادی رتبه سه رقمی در کنکور سراسری کسب کنند که این موفقیت، گواه کیفیت آموزش در هنرستان‌هاست.

وی با بیان اینکه سهم دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در پایه دهم از شاخه نظری بیشتر شده و این موضوع کمک می‌کند تا کیفیت آموزشی برای کنکور در سال‌های آینده ارتقا یابد.

شریفی از رشد چهار درصدی ثبت‌نام در استان نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با تکمیل ثبت‌نام، عدد قطعی اعلام شود.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با اشاره به اولویت آرامش و استقلال فضای آموزشی، گفت: اولین سیاست در آموزش و پرورش، ایجاد و حفظ آرامش است.

هم افزایی مدیریتی در طرح‌های آموزشی و توسعه متوازن شاهرود

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرود در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های مجموعه مدیریت استان و فرمانداری شهرستان، افزود: بهره‌برداری از چهار طرح آموزشی در طول ماه‌های اخیر نماد همگرایی و رهبری موثر در استان است.

حاجی قاسمی تحقق شاخص توسعه متوازن با پوشش بیش از ۶۰ درصدی در دختران و رقمی مشابه در پسران را یکی دیگر از دستاوردهای کلیدی عنوان کرد و افزود: رعایت این شاخص که از راهبردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش است، آینده شغلی و مهارتی دانش‌آموزان را تضمین می‌کند.





آخرین خبر سمنان در اینستاگرام : https://instagram.com/semnan_today