جابری انصاری:رسانههای حاکمیتی بایداز خامفروشی خبری به سمت ارزش افزوده رسانهای حرکت کنند

ایرنا/ اراک - ایرنا - مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در رسانهها به ویژه رسانههای حاکمیتی، گفت: ساختار رسانهای کشور نیازمند عبور از تبلیغ مستقیم و خامفروشی خبری و ورود به عرصه ایجاد ارزش افزوده و تولید محتوای اثرگذار است.
به گزارش ایرنا، «حسین جابری انصاری»روز پنجشنبه در جریان بیست و هفتمین سفر استانی خود به مقصد استان مرکزی در دیدار با نماینده ولیفقیه در این استان و امام جمعه اراک، افزود: در علم ارتباطات و رسانه، تبلیغ مستقیم کماثرترین نوع تبلیغ محسوب میشود و در تبلیغ دینی نیز همین معنا را داریم؛ بر همین اساس اگر رسانه تنها به بازتاب فعالیتها بسنده کند، ارزش افزودهای ایجاد نمیشود و در عمل دچار خامفروشی خبری میشود.
وی اضافه کرد: برای نمونه خطبههای نماز جمعه بدون تحلیل یا تصویر و به صورت خام منتشر میشود در صورتی که رسانه حرفهای باید بتواند ارزش افزوده ایجاد کند و از سطح بازپخش به مرحله تحلیل، آموزش و تصویرسازی رسانهای ارتقا یابد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه ایرنا در مسیر تحول محتوایی و تصویری گام برداشته است، ادامه داد: از بهمن ۱۴۰۳ فعالیت تلویزیونی اینترنتی ایرنا آغاز شد و اکنون ۲ کانال فعال ملی و استانی دارد.
«جابریانصاری»، با تاکید بر داشتن نگاه ملی در فعالیت رسانهای نیز تصریح کرد: در تلاش هستیم با همکاری رسانه ملی و با نگاهی بازتر، بخشی از بار تصویری کشور را به دوش بکشیم و مخاطبان را دوباره به این رسانه ملی جذب کنیم.
وی با بیان اینکه بیش از یک سال از حضور ایشان در راس مدیریت ایرنا میگذرد، بیان کرد: امروز در بیستوهفتمین سفر استانی میهمان اراک هستیم و این سفرها نه از سر عادت یا تشریفات، بلکه در چارچوب یک برنامهریزی هدفمند برای بررسی وضعیت رسانهای کشور انجام میشود.
«جابری انصاری» با اشاره به آسیبشناسی انجامشده در آغاز دوره مدیریتی خود، گفت: در اولین گام فراخوان درونسازمانی و برونسازمانی منتشر، و از شاغلان و بازنشستگان درخواست شد تا پنج مسئله اصلی رسانههای حکومتی را مطرح کنند و بیش از ۳۰۰ پاسخ دریافت شد که بر اساس آن نظام مسائل برای خبرگزاری جمهوری اسلامی طراحی شد.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: در جمعبندی این آسیبشناسی به این نتیجه رسیدیم که مهمترین مسئله رسانههای حاکمیتی از دست دادن بخش مهمی از مخاطبان خاص و عام است؛ در دهه ۶۰ خبرگزاری جمهوری اسلامی مرجع خبری کشور بود و بولتنهای آن برای دفتر امام خمینی(ره) و سران قوا ارسال میشد اما امروز بخشی از آن مرجعیت خبری کاهش یافته است که باید احیا شود.
«جابری انصاری» با اشاره به ضرورت بازتعریف جایگاه ایرنا، اضافه کرد: نیمی از نیروی انسانی ما در تهران متمرکز است در حالی که ۳۱ مرکز استانی با نیروهای کمتر فعالیت میکنند و باید تعادل و هماهنگی ایجاد شود تا بتوانیم بخشی از مخاطبان از دسترفته را در سطح ملی و بینالمللی بازگردانیم.
مدیرعامل ایرنا در خصوص رویکردهای کلان خبرگزاری جمهوری اسلامی هم گفت: رویکرد نخست ما بازگرداندن جایگاه به تراز رسانه ملی ایران است و باید از سطح دعواهای روزمره سیاسی که طی ۲ دهه اخیر به آفت حکمرانی تبدیل شده است، فاصله بگیریم؛ ضمن توجه به اینکه ایرنا متعلق به کل نظام جمهوری اسلامی است، نه به یک دولت یا جریان سیاسی خاص.
«جابری انصاری» اضافه کرد: رویکرد دوم ما تبدیل ایرنا به رسانه حرفهای است و باور داریم که با حفظ بیطرفی، تحلیلگری و دقت خبری، میتوان به مرجعیت گذشته بازگشت و اعتماد عمومی را احیا کرد.
وی تاکید کرد: ایران فقط تهران نیست، مسائل کشور صرفا سیاسی نیست، ایرنا تنها رسانه دولت نیست بلکه رسانه ملت هم هست و باید در کنار جامعه، صدای جمهوری اسلامی در عرصه ملی، منطقهای و جهانی باشد.
«جابری انصاری» در سفرش به استان مرکزی با استاندار و فعالان اقتصادی این استان دیدار، و همچنین از شرکت ماشینسازی اراک و پالایشگاه شازند بازدید میکند و سپس با همکاران شاغل و بازنشسته مرکز استان مرکزی دیدار و گفت و گو خواهد داشت.