نماد آخرین خبر

گردشگری داخلی راهی برای تقویت اقتصاد و افزایش نشاط اجتماعی است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گردشگری داخلی راهی برای تقویت اقتصاد و افزایش نشاط اجتماعی است

ایسنا/ رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی بین استان‌ها برای توسعه گردشگری داخلی گفت: هدف بین کمیسیون‌های گردشگری حمایت از گردشگری داخلی، جلوگیری از خروج ارز و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور است. معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان‌ها می‌تواند به افزایش نشاط اجتماعی و تقویت اقتصاد ملی کمک کند.

امیر کشانی، امروز پنجشنبه ۲۴ مهر در نشست مشترک کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور فعالان گردشگری از استان‌های مختلف اظهار کرد: امیدوارم جلسه امروز به نتیجه‌ای مثبت منجر شود و بتوانیم هم‌افزایی مؤثری بین استان‌های کشور برای توسعه گردشگری داخلی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تقویت اقتصاد گردشگری ایران افزود: یکی از اهداف مهم این نشست، کمک به جریان گردشگری داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است. باید تلاش کنیم پول در داخل کشور بچرخد و در همین راستا ایجاد تیم‌های داخلی گردشگری اقدامی مؤثر خواهد بود. مردم ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تغییر روحیه دارند و سفر می‌تواند نشاط اجتماعی را افزایش دهد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: ایران سرزمین فرصت‌هاست و ایران زیبا باید بیشتر دیده شود. بسیاری از نقاط کشور ظرفیت‌های گردشگری گسترده‌ای دارند که تاکنون کمتر معرفی شده‌اند. به‌ویژه استان اصفهان که ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن فرصت‌های بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری فراهم کرده است.

کشانی خاطرنشان کرد: من امروز ترجیح می‌دهم بیشتر شنونده باشم تا گوینده؛ زیرا باور دارم ایده‌ها و پیشنهادهای ارزشمند بسیاری از سوی دوستان مطرح خواهد شد و همه ما باید از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شویم.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم این گردهمایی منجر به تقویت همکاری‌ها و اتخاذ راهکارهای عملی برای توسعه گردشگری داخلی شود.

مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش اظهار کرد: این گردهمایی سه‌روزه با برنامه‌ریزی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با هدف معرفی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری اصفهان و ایجاد همکاری‌های مشترک بین استان‌ها برگزار شده است.

وی با اشاره به نمونه موفق مشارکت استانی در نمایشگاه‌های گردشگری کشور، افزود: سال گذشته استان یزد با مشارکت هماهنگ بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی، حضور بسیار موفقی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری داشت و همین الگو ما را بر آن داشت تا سایر استان‌ها نیز با انسجام و همکاری برای نمایش ظرفیت‌های گردشگری خود در نمایشگاه امسال اقدام کنند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری داخلی امروز یک ضرورت اقتصادی است، تصریح کرد: در شرایطی که به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌ها، گردشگری ورودی کاهش یافته و با چالش‌هایی روبه‌روست، رونق گردشگری داخلی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات این صنعت را جبران کند و به پویایی فعالان این حوزه کمک کند.

ایزدی با اشاره به اهمیت شبکه‌سازی بین فعالان گردشگری کشور خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این نشست، ایجاد ارتباط بین انجمن‌های صنفی گردشگری، جامعه هتلداران و دفاتر خدمات مسافرتی استان‌ها است تا بتوانیم در قالب تورهای مشترک و تبادل گردشگر بین استان‌ها، اقتصاد گردشگری داخلی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: برای پایداری این ارتباطات لازم است آژانس‌های مسافرتی سراسر کشور به یک شبکه واحد متصل شوند تا بتوانیم برنامه‌های مشترک طراحی کنیم. متأسفانه تاکنون این ارتباط به‌صورت منسجم شکل نگرفته و امیدواریم نتایج این رویداد نقطه آغاز یک همکاری ملی باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان ابراز امیدواری کرد اصفهان با همکاری استان‌های دیگر بتواند میزبان برنامه‌های ملی گردشگری بیشتری باشد.

وی در پایان گفت: پذیرای همه پیشنهادات برای گسترش تعاملات گردشگری بین استان‌ها هستیم و امیدواریم این نشست آغاز یک مسیر جدید در توسعه گردشگری کشور باشد.

گردشگری داخلی، فرصتی برای تقویت مهمان‌نوازی و صنایع‌دستی

کریم بیگی، رئیس جامعه هتلداران اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: می‌دانیم بسیاری از رؤسای کمیسیون‌های گردشگری ممکن است، شغل مرتبط و مستقیم با صنعت گردشگری نداشته باشند و همین مسئله جای تقدیر دارد، زیرا با وجود نبود منافع شخصی، در این حوزه با جدیت فعالیت می‌کنند. 

وی افزود: همه ما به یاد داریم که در دوران کودکی در خانه‌ها بخشی به نام «مهمانخانه» وجود داشت. بزرگ‌ترها اجازه نمی‌دادند ما وارد این فضا شویم. بهترین فرش‌ها، بهترین مبلمان، بهترین دکوراسیون و بهترین ظروف فقط برای پذیرایی از مهمان نگهداری می‌شد. ما این فضا را برای ابراز محبت به مهمانان خود آماده می‌کردیم و این موضوع نشان می‌دهد که مهمان‌نوازی در فرهنگ و تاریخ ما جایگاه ویژه‌ای دارد. امروز هم این فرهنگ اصیل همچنان در اصفهان و سایر شهرهای کشور وجود دارد و همین موضوع تأکید می‌کند که باید در مسیر توسعه مهمان‌نوازی و گردشگری حرکت کنیم.

رئیس جامعه هتلداران اصفهان ادامه داد: در شرایط فعلی که کشور با مشکلات ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی مواجه است و از حضور گردشگران خارجی محروم مانده‌ایم، باید به گردشگری داخلی توجه کنیم. باید توانمندی‌ها، استعدادها و آثار ارزشمند کشور را به گردشگران داخلی معرفی و برای رونق گردشگری داخلی برنامه‌ریزی کنیم.

بیگی تأکید کرد: در شرایط اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی امروز که بسیاری از خانواده‌ها تحت فشار هستند، فراهم کردن امکان سفر و تفریح برای مردم کار بسیار ارزشمند و حتی مقدسی است. وقتی فردی سفر می‌کند و با انرژی مثبت و آرامش به شهر خود بازمی‌گردد، در واقع به سفیر فرهنگی ما تبدیل شده و این حال خوب را به دیگران منتقل می‌کند. در شرایط فعلی که تنش‌های اجتماعی فراوان است، نقش گردشگری در جامعه بسیار مهم و حساس است.

وی درباره جایگاه گردشگری اصفهان گفت: همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، اصفهان با وجود مشکلاتی همچون کمبود آب و مسائل زیست‌محیطی، گردشگری را به‌عنوان اولویت اول خود انتخاب کرده است. با سیاست‌های حمایتی شکل‌گرفته می‌توانیم در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری و نیز خدمات رفاهی و اقامتی اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

رئیس جامعه هتلداران اصفهان ادامه داد: اصفهان در عرصه صنایع‌دستی جایگاه ویژه‌ای در کشور و حتی جهان دارد. یکی از اهداف اصلی در حمایت از گردشگری باید پشتیبانی از صنایع‌دستی باشد، زیرا این حوزه ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد. اگر نتوانیم گردشگری را در شهر توسعه دهیم، صنایع‌دستی با تهدید جدی روبه‌رو می‌شود. استادان این رشته به مرور زمان ممکن است به دلیل مشکلات اقتصادی کنار بروند و نسل‌های بعدی نیز این هنرها را دنبال نکنند؛ در نتیجه خسارتی به وجود می‌آید که هرگز جبران نخواهد شد.

بیگی با اشاره به مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی تصریح کرد: دوستانی که در این جلسه حضور دارند می‌توانند در حوزه گردشگری نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند. کمیسیون‌های گردشگری سراسر کشور می‌توانند در تولید محتوا مشارکت کنند تا معرفی جاذبه‌های شهرهای مختلف موجب تشویق خانواده‌ها به سفر داخلی شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر آثار و ظرفیت‌های گردشگری شهرهای مختلف کشور در چنین شبکه‌ای به تصویر کشیده شود، مردم به سفر ترغیب می‌شوند. همان‌طور که آشنایی با یک استاد یا هنرمند برجسته ما را به سمت او جذب می‌کند، رسانه ملی نیز می‌تواند در توسعه گردشگری داخلی نقش کلیدی ایفا کند. درخواست من این است که با توجه به ارتباط مستحکمی که اکنون بین استان‌ها برقرار شده، این پیشنهاد را به‌صورت جدی دنبال کنیم.

رئیس جامعه هتلداران اصفهان یادآور شد: حدود دو ماه پیش، توانستیم برای اولین بار در اتاق بازرگانی، انجمن صنعت گردشگری استان اصفهان را تشکیل دهیم. یقیناً حمایت‌های اتاق بازرگانی و ارتباطاتی که در این زمینه شکل گرفته می‌تواند نقش مؤثری در توسعه صنعت گردشگری استان ایفا کند. امیدواریم بتوانیم در این مسیر نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشیم.

انتهای پیام





آخرین خبر البرز در اینستاگرام :https://instagram.com/alborztoday