استاندار مرکزی بر حمایت از آموزش و پرورش استثنایی در استان تأکید کرد

ایرنا/ اراک - ایرنا - استاندار مرکزی با تأکید بر لزوم ایجاد سازوکاری پایدار برای جمعآوری کمکهای مردمی، گفت: حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه در دستور کار جدی این استان قرار دارد.
به گزارش ایرنا، مهدی زندیهوکیلی عصر شنبه در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی، با اشاره به مشکلات دانش آموزان استثنایی در حمل و نقل روزانه به مدارس، افزود: در برخی شهرهای استان از جمله اراک و ساوه، سیستم حملونقل عمومی فعال است اما در بسیاری دیگر از شهرها حتی تاکسی هم وجود ندارد.
وی بیان کرد: در چنین مناطقی، اختصاص هزینهای به سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای جابجایی دانشآموزان ضروری است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: این اقدام باید تحت نظر فرمانداران و با همکاری شوراهای شهر انجام شود تا در نقل و انتقال، دانشآموزان استثنایی مناطق فاقد وسیله نقلیه دچار مشکل نشوند.
زندیهوکیلی با اشاره به مشکلات متعدد دانشآموزان استثنایی، از جمله مسائل مربوط به خانواده و منزل، افزود: این مشکلات به مدرسه و سایر دانشآموزان نیز منتقل میشود.
وی بیان کرد: از خیرین خواستهایم در حوزههای مختلف از جمله ساخت مدرسه، درمانگاه، حوزه سلامت و نرمافزارها مشارکت کنند.
استاندار مرکزی گفت: در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، ماهیت نیازها، زیرساختی نیست بلکه نگهداری و پشتیبانی مستمر را میطلبد.
زندیهوکیلی افزود: ظرفیت خوبی برای جذب کمکها در این بخش وجود دارد بنابراین برخی خانوادهها به دلیل شرایط خاص فرزندانشان، مستقل و بدون حمایت دولتی اقدام کردهاند اما این به معنای بیمسئولیتی ما نیست و باید نیازهای این عزیزان منعکس شود.
وی ادامه داد: باید انجمنی برای ساماندهی کمکهای خیرین در حوزه آموزش و پرورش استثنایی تسکیل شود تا بتوان بهصورت پایدار فعالیت کند و مردم را در جریان نیازها قرار دهد.
درآمد پایدار برای مدارس استثنایی با استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی
وی بیان کرد: بهترین راهکار برای کمک به درآمد خانواده دانشآموزان استثنایی، استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی است.
استاندار مرکزی گفت: استفاده از انرژی خورشیدی میتواند منبع درآمدی مستمر برای مدارس باشد.
زندیهوکیلی افزود: همچنین تجاریسازی ظرفیتهای موجود در مدارس یا سایر فضاها میتواند به تأمین منابع مالی کمک کند.
وی بیان کرد: درباره سایر نیاز دانشآموز استثنایی لازم است از ظرفیت خیران استفاده شود.
استاندار مرکزی گفت: هرجا نیاز استان مطرح شده، خیران پیشقدم شدند و میتوان از ظرفیت خیران که در بخش نگهداری و حمایت است، استفاده شود.
تحصیل یکهزار و ۲۴۵ دانش آموز استثنایی در استان مرکزی
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: یکهزار و ۲۴۵ دانشآموز استثنایی این استان شامل ۹۶۵ دانشآموز کمتوان ذهنی ، ۱۸۲ دانشآموز چند معلولیتی،۴۲ دانشآموز اتیسم، ۱۱ دانشآموز نابینا، ۲۰ دانشآموز ناشنوا و ۲۴ دانشآموز جسمی و حرکتی در ۲۸ مدرسه به تحصیل اشتغال دارند.
عبدالرضا پیرحسینلو افزود: ۴۰۸ نفر از دانش آموزان استثنایی استان معادل ۳۳ درصد از نظر مالی تمکن ندارند و باید حمایت شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کمترین مشکل را استان مرکزی در ثبت نام دانشآموزان در سال تحصیلی جدید داشته است.
پیرحسینلو افزود: در راستای افزایش سرانه آموزشی هنرستان، قرار شد ساخت یک هنرستان در مناطق کمتر برخوردار عملیاتی شود که طرح آن به راه و شهرسازی ارسال شد.
وی بیان کرد: آمایش سرزمینی در توسعه هنرستان جوار صنعت در دستور کار است.
۲۶۰ هزار دانشآموز در۲ هزار و ۲۶۹ مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.