از فشار قلم تا صبر در نوشتن؛ درسهایی که در دبستان جا ماند

ایرنا/ کرج - ایرنا - یادگیری در دوران مدرسه تنها به آموختن دروس ریاضی و علوم محدود نمیشود بلکه بخش مهمی از مهارتهای رفتاری، گفتاری و نوشتاری انسان در همین سالهای حساس شکل میگیرد.
به گزارش ایرنا ، یکی از این مهارتهای ماندگار، خوشنویسی و درستنویسی است که علاوه بر زیبایی ظاهری، نقش مهمی در تقویت تمرکز، نظم ذهنی و اعتماد به نفس دانشآموزان دارد.
در حالی که در سالهای اخیر سرعت زندگی، استفاده گسترده از ابزارهای دیجیتال و کاهش ساعات آموزش مهارتهای پایه باعث افت قابل توجه کیفیت نوشتار در میان دانشآموزان شده است، کارشناسان بر این باورند که بازگشت به آموزشهای اصولی در مقطع ابتدایی میتواند این روند را اصلاح کند.
استاد "رضا منوری" ، مدرس هنر خوشنویسی روز دوشنبه در این این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت یادگیری درست باید در سالهای آغازین تحصیل و راههای بهبود خط و نوشتار در جامعه امروز بررسی شود.
وی به اهمیت دوران دبستان در شکلگیری مهارت خوشنویسی پرداخت و افزود: پایه بسیاری از مهارتهای فردی از جمله خوشخطی در سالهای ابتدایی تحصیل شکل میگیرد و اگر آموزش در این دوران بهدرستی انجام شود، اثر آن تا پایان عمر ماندگار خواهد بود.
منوری اصافه کرد : اگر کسی احساس میکند خوشخط نیست و خط مکاتباتی یا خودکاریاش قابل ارائه نیست با چند توصیه ساده میتواند در نگاه اول وضعیت خط خود را سامان دهد و در ادامه با بهرهگیری از اصول خوشنویسی، تغییر چشمگیری در نوشتار خود ایجاد کند.
آموزش نادرست و عجله در نوشتن؛ دو عامل اصلی افت کیفیت خط
این استاد خوشنویسی با آسیبشناسی ضعف در خوشخطی افزود: به طور معمول خط ریز افراد کمتر زیبا است و این موضوع بیش از هر چیز به سرعت بالای کار و زندگی امروزی و همچنین آموزش نامتناسب دوران دبستان باز می شود.
وی خاطرنشان کرد : در دوران ابتدایی، معلم باید به دانشآموز بیاموزد که هنگام قلم به دست گرفتن، از فشار دادن خودکار یا مداد به کاغذ پرهیز کند و آرام بنویسد چرا که بسیاری از ما به خاطر داریم که در مدرسه، هنگام نوشتن روی تخته، گچ را تا مرز پودر شدن فشار میدادیم در حالی که همین رفتار نادرست بعدها نیز در نوشتار ما تکرار شد و باعث شکلگیری عادت غلط در نوشتن شد.
آرام نوشتن، صبر و تمرین؛ سه کلید خوشخطی
منوری توصیه کرد: برای بهبود خط ریز و خط خودکاری، بهتر است آرام بنویسیم، شتاب را از کار حذف کنیم و به قلم یا خودکار روی کاغذ فشار نیاوریم و از الگوهای درست بهره ببریم چرا که استفاده از قرآن کریم یا دیوان حافظ که به زیباترین شکل نستعلیق نوشته شدهاند، میتواند بهترین تمرین برای تقویت ذوق و دقت نوشتاری باشد.
وی با تأکید بر اینکه زیبا نوشتن، نتیجه تمرین، صبر و آموزش صحیح است، گفت: مهارت خوشنویسی و درستنویسی فقط برای هنرمندان یا علاقهمندان خاص نیست بلکه بخشی از سواد فرهنگی هر انسان است و میتواند بر روحیه، شخصیت و حتی ارتباط اجتماعی او تأثیر مثبت بگذارد.
منوری افزود: خانوادهها و معلمان باید از همان دوران ابتدایی، کودکان را به آرام نوشتن، تمرکز هنگام نوشتار و استفاده از الگوهای درست تشویق کنند. آموزش صبر و حوصله در نوشتن، خود نوعی تربیت ذهنی است که بعدها در زندگی تحصیلی و شغلی فرد نمود پیدا میکند.
این مدرس خوشنویسی یادآور شد: نوشتن، آینهای از درون انسان است؛ هرچه آرامتر و آگاهانهتر بنویسیم، اندیشه ما منظمتر و اثرمان ماندگارتر است.