از دل آجر تا صدای دانش؛ ۱۲۴ مدرسه برای فرصت برابر یادگیری در ایلام

ایرنا/ ایلام - ایرنا - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام گفت: در قالب «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی» ۱۲۴ پروژه در شش شاخص مهم تعریف که تاکنون ۴۲ پروژه شامل ۱۲۴ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان شده و این روند تا مهر ۱۴۰۵ با هدف تحقق عدالت آموزشی ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، نسیم عدالت آموزشی اینبار از کوهستانهای ایلام برخاسته است؛ جایی که دولت چهاردهم در امتداد نهضت توسعه فضاهای آموزشی، گامهایی استوار برای توازن فرصتها و برابری زیرساختها برداشته است.
بر پایه طبق اعلام مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان ایلام، تاکنون از میان ۱۲۴ پروژه تعریفشده در قالب شش شاخص شاخص عدالت آموزشی ۴۲ پروژه به بهرهبرداری رسیده و ۳۳ فضای آموزشی دیگر نیز در مهر امسال با حضور وبیناری رئیس جمهور و استاندار ایلام افتتاح شده است.
طرحی که قرار است تا مهر ۱۴۰۵ به «تحول بزرگ» در معماری آموزشی استان بینجامد و یادگاری پایدار از دولت چهاردهم در مسیر تحقق عدالت و توسعه زیربنایی بهجا گذارد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس ایلام روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که این پروژهها در راستای اجرای سیاستهای عدالتمحور وزارت آموزش و پرورش پیش میرود و شامل شش شاخص کلیدی است که فضاهای آموزشی را بر اساس نیازهای واقعی استان هدفگذاری میکند.
جلال همره افزود: مدارس جایگزین مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانشآموز، مدارس با سازه سنگی، مدارس فرسوده و تخریبی، فضاهای آموزشی با تراکم دانشآموز بالای ۳۵ نفر و فضاهای دارای سرانه کمتر از سه متر مربع برای هر دانشآموز از جمله شاخصهایی بودند که بر مبنای آنها ۱۲۴ پروژه در سطح استان تعریف شده است.
وی با بیان این که از ابتدای آغاز این نهضت تا امروز، ۴۲ پروژه شامل ۱۲۴ کلاس درس تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شده است، گفت: این فضاها افزون بر کلاسهای آموزشی، دارای بخشهای ورزشی و فرهنگی نیز هستند.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس ایلام یادآور شد: در ابتدای مهر امسال، پروژههای طرح نهضت عدالت آموزشی در کشور بهصورت متمرکز با حضور رئیس جمهور به بهرهبرداری رسیدند و از مجموع ۴۷ پروژهای که در این استان آماده افتتاح بود، ۳۳ پروژه با ۱۰۹ کلاس درس و با حضور استاندار و مسئولان استانی به بهرهبرداری رسید.
اولویت ورزش، نشاط و عدالت آموزشی در روستاها
همره در ادامه افزود: در سالهای اخیر به موازات ساخت فضاهای آموزشی، توسعه زیرساختهای ورزشی در مدارس نیز در اولویت قرار داشته است و بهتازگی در شهرستان چوار و روستای «حاج بختیار»، ساخت یک سرسرای ورزشی درونمدرسهای با زیربنای ۶۰۰ مترمربع با حضور نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی کلنگزنی شد.
وی با بیان این که اعتبار این طرح از محل اعتبارهای در اختیار نمایندگان تأمین شده است، افزود: این سرسرای ورزشی بهگونهای طراحی شده که در ساعات غیرآموزشی نیز مورد استفاده عموم، بهویژه جوانان و دانشآموزان روستاهای اطراف قرار گیرد تا زمینه ایجاد نشاط، همدلی و تحرک میان نسل جوان و دانشاموزان منطقه را فراهم آورد.
مدارس؛ کانون محلات و زندگی اجتماعی میشوند
مدیرکل نوسازی مدارس ایلام یادآور شد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدارس کانون محلات شناخته میشوند و ازاینرو فضاهای عمومی همچون سالن ورزشی، نمازخانه و زمین چندمنظوره باید در طراحی آموزشی بهگونهای پیشبینی شوند که در خدمت عموم مردم نیز قرار گیرند.
وی اظهار کرد که سرسرای ورزشی روستای «حاج بختیار» نیز در همین راستا تعریف شده و با توجه به موقعیت مرکزی روستا نسبت به مناطق پیرامونی، به فضایی برای گردهمایی ورزشی دانشآموزان و ساکنان اطراف تبدیل خواهد شد.
همره از تعریف پنج سرسرای ورزشی و زمین چمن جدید برای سال ۱۴۰۴ در مدارس استان خبر داد و گفت: پس از تأمین اعتبارهای لازم و همراهی خیران مدرسهساز، عملیات اجرایی این پروژهها نیز آغاز خواهد شد تا عدالت آموزشی و ورزشی در سراسر استان ایلام گسترش یابد.
حرکت به سوی مدارس هوشمند و استاندارد
مدیرکل نوسازی ایلام تأکید کرد که همزمان با ساخت فضاهای آموزشی، تجهیز مدارس در قالب طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی نیز در دستور کار است تا این فضاها از پیشرفتهترین فناوریها و تجهیزات آموزشی برخوردار شوند.
وی افزود: کلاسها هوشمند طراحی و میز و نیمکتها نیز به صورت مستقل برای هر دانشآموز تهیه شده است تا شرایط مطلوبتری برای یادگیری ایجاد شود.
همره یادآوری کرد که با اجرای پروژههای مدرسهسازی جدید و تجهیز مدارس در مناطق مختلف استان به ویژه نقاط محروم، مهر سال ۱۴۰۵ یکی از مقاطع تحولآفرین در حوزه فضاهای آموزشی ایلام خواهد بود و دانشآموزان از محیطی نوین، ایمن و استاندارد برخوردار خواهند شد.
مدیرکل نوسازی مدارس ایلام گفت که بیش از ۷۰ درصد پروژههای اجرا شده تاکنون در مناطق کمتربرخوردار استان متمرکز بوده است تا اصل عدالت آموزشی بهشکل عینی محقق شود.
همره یادآور شد: نهضت توسعه عدالت آموزشی در ایلام کوششی مستمر با هدف فراهمکردن فرصت برابر یادگیری برای همه دانشآموزان در مناطق مختلف استان است؛ کوششی که همزمان، زیرساختهای فرهنگی و ورزشی را نیز در دامن آموزش و پرورش میرویاند.
جامعه آموزش و پرورش ایلام شامل بیش از ۱۱۵ هزار دانشآموز و ۱۱ هزار معلم و نیروی اداری است که نقشی اساسی در فرآیند توسعه و پیشرفت استان ایفا میکنند.
استان ایلام دارای ۱۲۶۰ فضای آموزشی در مناطق مختلف عشایری، روستایی و شهری است.
آموزش و پرورش استان ایلام در سالهای اخیر با کمبود زیرساخت آموزشی و وجود فضاهای غیراستاندارد و کلاسهای کانکسی مواجه بوده که اجرای طرح نهضت مدرسهسازی و حذف مدارس سنگی و فرسوده بخشی از این مشکلات را کاهش داده است.
اجرا و تحقق طرح توسعه عدالت آموزشی، بنای آیندهای روشن برای نسل دانشآموزانی است که با تکیه بر عدالت آموزشی، فرصتهای برابر رشد و بالندگی خواهند داشت.
نهضت توسعه عدالت آموزشی در استان ایلام، با همراهی دولت چهاردهم، خیران مدرسهساز و مردم مسیری را میپیماید که ثمرهاش گسترش عدالت، نشاط و دانایی در پهنهای است که از کوه تا دشت آن، صدای زنگ مدرسه و امید به آینده طنینانداز خواهد شد.