اعرافی: علامه نائینی میان آموزههای دینی و نیاز روز جامعه تعادل برقرار کرد

ایرنا/ قم - ایرنا - مدیر حوزههای علمیه کشور با تشریح ابعاد مختلف سیره علمی و عملی مرحوم علامه محمد حسین نائینی، یکی از نکات بارز آن را ایجاد تعادل میان آموزههای دینی و نیاز روز جامعه اسلامی عنوان کرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور روز پنجشنبه در کنگره بینالمللی میرزای نائینی(ره) در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم طی سخنانی به ابعاد فکری، سیاسی و علمی میرزای نائینی پرداخت و با تاکید بر حساسیت او نسبت به تحولهای زمان، نقش او را در مبارزه با استعمار انگلیس و دفاع از استقلال جامعه اسلامی تشریح کرد.
آیتالله علیرضا اعرافی با اشاره به فروپاشی دولت عثمانی و تحولهای سیاسی و اجتماعی جهان اسلام گفت: میرزای نائینی در این دوران پرتلاطم با تحلیل دقیق اوضاع و درک عمیق از شرایط زمان، توانست مواضعی روشن و راهبردی اتخاذ کند که هم جنبه علمی و فقهی و هم جنبه سیاسی و اجتماعی داشت.
اعرافی به تقریرات و آثار علمی میرزای نائینی اشاره و و تاکید کرد: این آثار نه تنها نشاندهنده تسلط او بر فقه و اصول است، بلکه منعکسکننده مشرب فکری و سیاسی او نیز است.
امام جمعه موقت قم تصریح کرد: نائینی با نگاهی عمیق به مسائل زمان خود، توانست بین آموزههای دینی و نیازهای عملی جامعه تعادل برقرار کند و نقش مهمی در هدایت جامعه اسلامی ایفا نماید.
مدیر حوزههای علمیه کشور همچنین به ارتباط علمی و فکری نائینی با استادان برجستهای همچون آخوند خراسانی و آقا ضیا اشاره کرد و گفت: این تعاملهای فکری، چشمانداز نائینی را به مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی گسترش داد و باعث شد او بتواند با بینشی روشن، شاگردان برجستهای تربیت کند که آینده حوزهها و جامعه را هدایت کنند.
اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزه نائینی با استعمار انگلیس و تلاشهایش برای دفاع از استقلال جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: این فقیه بزرگ توانست با تحلیل درست و منطقی مسائل، علاوه بر اثرگذاری علمی، در حوزه سیاست و امور اجتماعی نیز تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: میرزای نائینی نشان داد که یک فقیه جامع میتواند هم مسائل علمی را دنبال کند و هم در صحنه سیاسی و اجتماعی حضور داشته باشد، بدون اینکه اصول دینی و اخلاقی را زیر پا بگذارد.
عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: ارائه آثار، تقریرات و تربیت شاگردان از سوی میرزای نائینی، نه تنها ارزش علمی و دینی دارد بلکه الگویی عملی و جامع برای طلبهها به شمار میرود و نشاندهنده همراهی علم، سیاست و هدایت اجتماعی در زندگی این شخصیت بزرگ است.
ارتباط نائینی با قبور اهل بیت و استمداد از بزرگان
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه نیز در سخنان خود در این کنگره، ویژگیهای عرفانی و معنوی میرزای نائینی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این شخصیت بزرگ همواره ارتباطی عمیق با قبور اهل بیت داشت و در مسیر علمی و عملی خود از راهنمایی و استمداد بزرگان بهره میجست.
آیت الله مهدی شبزندهدار یادآور شد: بسیاری از شاگردان و فضلا برای حل مسائل مهم فقهی و تشخیص شرایط ضروری، از میرزای نائینی استفتا میکردند و نائینی با بصیرت و بینش کامل، پاسخهایی دقیق و راهگشا ارائه میداد.
وی در ادامه به شرایط واجب الاجتهاد بودن طلبه اشاره کرد و تاکید کرد: میرزای نائینی معتقد بود یک طلبه برای رسیدن به مرتبه اجتهاد باید استعداد کافی و آمادگی علمی را از دوران جوانی داشته باشد.
دبیر شورای عالی حوزه افزود: نائینی با توجه به این معیارها شاگردانی فقیه و آگاه تربیت کرد که بتوانند نه تنها مسائل فقهی روز را پاسخ دهند بلکه در مسیر هدایت جامعه دینی نیز نقشآفرین باشند.
شبزندهدار بیان کرد: این نگاه نائینی به اجتهاد و تربیت شاگردان، نشاندهنده تلفیق بینش علمی، معنوی و عملی او بود و باعث شد میرزای نائینی به الگویی کمنظیر برای حوزههای علمیه تبدیل شود.
کنگره بینالمللی میرزای نائینی با پخش سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با دستاندرکاران این کنگره و با حضور علما، فضلا و اندیشمندانی از ایران، عراق و لبنان در قم آغاز شد.
در آیین آغازین این رویداد، از ۴۱ جلد موسوعه آثار میرزای نائینی رونمایی شد و نماینده عتبه حسینی و یکی از استادان حوزه علمیه نجف به زبان عربی سخنرانی کردند و پرچم حضرت امام حسین(ع) نیز به ریاست این کنگره هدیه شد.
برنامههای علمی و نشستهای تخصصی این رویداد در سوم آبانماه در مشهد مقدس ادامه مییابد و بخشهای بعدی نیز به ترتیب در ششم آذرماه در نجف اشرف و هشتم آذرماه در کربلای معلی برگزار میشود.
میرزا محمدحسین نائینی، از فقیهان برجسته شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری، پس از سالها مجاهدت علمی و فعالیت در حوزههای عراق، به ایران هجرت کرد و تا پایان عمر در این کشور به تربیت شاگردان و نشر اندیشههای فقهی و سیاسی خود مبادرت ورزید.
این عالم ربانی در ۲۴ مرداد ۱۳۱۵ در نجف اشرف درگذشت و در حرم مطهر حضرت علی(ع) به خاک سپرده شد.
















