درخشش نخبگان مهارتی استان اردبیل، رهاورد تحول در آموزشهای فنی و حرفهای

ایرنا/ اردبیل - ایرنا - پنج نفر از نخبگان مهارتی استان اردبیل با کسب عناوین برتر در جریان بیست و دومین مسابقات ملی مهارت برای نخستین بار در سطح کشور درخشیدند که در واقع نتیجه تغییر رویکرد و تحولآفرینی در کم و کیف ارائه خدمات مرتبط با آموزشهای فنی و حرفهای از سوی دولت چهاردهم در یک سال گذشته بوده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات و چالشهای اجتماعی و اقتصادی فقر مهارتی است که از بعد فرهنگ فقر فرهنگی پیش آمده است، چون از قدیم خانوادهها به فرزندان توصیه میکردند که به دانشگاه بروند و مدرک تحصیلی را ملاک شغل میدانستند.
مهدی بهبود اضافه کرد: الان در دنیا و در شرایط کنونی معادله تغییر کرده و دیگر تنها بحثهای نظری نمیتواند موجب پیشرفت یک منطقه یا توسعه یک کشور شود و به طور قطع باید در حوزه مهارتی و تربیت نیروی ماهر همچنان که در کشورهای پیشرفته مرسوم است، در کشور ما نیز به آن سمت حرکت شود.
وی بیان کرد: از همین رو در یک سال گذشته چندین طرح با کمک همکاران بررسی و تدوین شد که برخی از آنها به اجرا درآمد و برخی نیز در دست اجرا قرار دارد؛ از جمله موضوعهای مهم این بود که صنایع با حوزه آموزشهای مهارتی بیگانه بودند و در سالهای گذشته هیچ ارتباطی بین آنها و سازمان آموزش فنی و حرفهای وجود نداشت.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل افزود: این نخستین معضل و چالشی بود که شناسایی و پس از مشورت با همکاران قرار شد ما به صنایع مراجعه کنیم و بر همین اساس اجرای طرح کنسرسیوم مهارت در دستور کار قرار گرفت که در جریان سفر اخیر رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای به استان اردبیل در آیینی رونمایی شد.
افزایش به اعضای کنسرسیوم مهارت به ۱۲ واحد
وی ادامه داد: پیشتر طرح آموزشگاههای جوار کارگاهی در راستای تقویت پیوند بین بخش صنعت و آموزشهای فنی و حرفهای برگزار میشد اما واقعیت این است که طرح از کیفیت و خروجی مورد نظر برخوردار نبود و از همین رو ایده ایجاد کنسرسیوم مهارت مطرح شد.
بهبود عنوان کرد: بر اساس کنسرسیوم مهارت قرار شد مجموعه آموزش فنی و حرفهای به صنایع مراجعه و نسبت به احصای نیازهای آموزشی آنها و تامین نیروی انسانی همکاری کند که در این چهارچوب تاکنون به ۲۰ واحد صنعتی مراجعه داشتیم و در حال حاضر نیز ۱۲ عضو داریم.
وی افزود: طرح کنسرسیوم مهارت بر این مبنا شکل گرفت که برخی ظرفیتها و امکانها در ادارهکل آموزش فنی و حرفهای و برخی ظرفیتها و امکانها در واحدهای صنعتی وجود دارد و این سازمان به عنوان تنظیمگر و برنامهریز میتواند با احصای نیازها و تطبیق آن با بازار کار زمینه را برای آموزش نیروهای انسانی فراهم کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل اظهار کرد: اجرای آن نیز به این شکل برنامهریزی شد تا در جایی که امکانات و تجهیزات سازمان اجازه نمیدهد، از ظرفیت موجود صنایع برای ارائه آموزشها استفاده کنیم و البته در گام بعدی قرار است این همافزایی بین خود صنایع هم اتفاق بیافتد.
وی بیان کرد: به تمام واحدهایی که در اجرای طرح کنسرسیوم مهارت با ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل همکاری میکنند، مجوز ایجاد آموزشگاه جوار کارگاهی نیز داده شده و محل آموزش نیز در خود کارخانه تعیین شده است؛ تفاوت جوار کارگاهی با کنسرسیوم مهارت در این است که در جوار کارگاهی آموزشها تنها به افرادی ارائه میشود که به استخدام آن مجموعه درآمدهاند اما در کنسرسیوم نیروهای آموزش دیده همگی فرصت جذب دارند.
مهارتآموزی رایگان دانشآموزان در طرح همنوا
بهبود افزود: اجرای طرح همنوا اقدام بعدی بود که در دستور کار قرار گرفت، چون بر این باور بودیم که مهارتآموزی همانند زبانآموزی باید از دوران کودکی آغاز شود و در این راستا نسبت به برداشتن دیوارهای بین سازمان آموزش فنی و حرفهای و آموزش و پرورش اقدام شد.
وی بیان کرد: بر اساس این طرح و توافقی که با آموزش و پرورش انجام دادیم قرار شد تا مراکز آموزش فنی و حرفهای که فعالیت چندانی ندارند، در اختیار آنها قرار بگیرد و دانشآموزان علاقهمند در حال تحصیل در رشتههای مختلف در این مراکز از آموزشهای مهارتی برخوردار شوند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل گفت: همنوا در واقع یکی از طرحهای موفقی بود که از استان اردبیل آغاز شد و حتی در سطح ملی نیز مورد توجه قرار گرفت و از ابتدای سال تحصیلی جدید در شهرهای اردبیل، پارسآباد، گرمی، سرعین و اصلاندوز به صورت رایگان در حال اجرا است و دانشآموزان ۲ روز در هفته در ساعتهای تعیین شده در کارگاهها حضور مییابند.
تسهیل آموزش و اشتغال در قالب طرح کارافن
وی اظهار کرد: طرح دیگری که در دستور کار قرار گرفته، کارافن است ، پیشتر کارآموزان پس از سپری کردن دورههای آموزشی در کارگاههای فنی و حرفهای نسبت به تولید محصول اقدام میکردند اما مکان یا ساز و کاری برای عرضه و فروش محصول نداشتند.
بهبود افزود: طرح کارافن بیشتر بحث آموزشهای مرتبط با بخشهای هنر و خدمات مدنظر قرار داشت که از جمله آنها میتوان به خیاطی و صنایع چوبی مانند منبتکاری و خراطی یا نقاشی اشاره کرد که با همکاری و هماهنگی مسئولان نمین و با توجه به ظرفیتی که در آن شهرستان وجود دارد طرح اجرا شد ، در این چهارچوب محصولات تولیدی کارآموزان در کارگاهها برای فروش هم عرضه میشود.
وی عنوان کرد: هدف این طرح مشارکت با بخش خصوصی در راستای توانمندسازی نیروهای انسانی در مراکز آموزش فنی و حرفهای غیرفعال بود که با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۴ با عنوان سرمایهگذاری برای تولید از سوی مقام معظم رهبری در ۲ شهرستان با بخش خصوصی رایزنی کردیم که شرکت کوک لباس در مرکز آموزش خواهران خلخال فعال شد تا هم مهارتآموزی، هم اشتغال و هم افزایش بهرهوری تولید را شاهد باشیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل اضافه کرد: سرمایهگذار با اختصاص بیش از ۵۰ میلیارد ریال کارگاه را تجهیز کرد و اکنون در طبقه پایین کارآموزان از آموزشهای لازم مطابق با استانداردهای فنی و حرفهای برخوردار میشوند و در صورت طی موفقتآمیز دوره، در طبقه فوقانی جذب کار میشوند.
وی اظهار کرد: طرحی پیشرفتهتر از آن را در شهرستان کوثر انجام دادیم؛ فضایی در کوثر داشتیم که بیش از ۱۰ سال بلااستفاده بود و از همین رو با شرکت پاتن جامعه قراردادی بستیم که در قالب آن با سرمایهگذاری افزون بر ۷۰ میلیارد ریال نسبت به تجهیز کارگاه اقدام کرد؛ هماکنون نزدیک به ۲۰ نفر از بومیان در حال آموزش هستند که پس از پایان دوره میتوانند در همان مجموعه مشغول کار شوند که البته ظرفیت کارگاه تا پایان سال به ۱۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.
بهبود افزود: در شهرستان اردبیل نیز به دلیل بازنشستگی نیروهای متخصص و مربیان و نبود امکان جذب نیرو، برخی فضاها و کارگاههای مازاد با امکانات و تجهیزات مناسب داشتیم که پس از شناسایی در قالب فرصتهای سرمایهگذاری قرار گرفت تا در صورت تمایل بخش خصوصی بتواند از این فضاها استفاده کند.
وی گفت: مدیریت هیات امنایی مرکزهای آموزشی از دیگر برنامههای ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل است و بر اساس آن در برخی مراکز که هزینه زیادی برای اداره نیاز دارند، تصمیم گرفتیم تا با مشارکت صنایع، مدیریت را به صورت خودگران و هیات امنایی تبدیل کنیم تا زیر نظارت دولت آموزشهای مربوطه به مهارتآموزان ارائه شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل با اشاره به تامین تجهیزات و ارائه آموزشهای مرتبط از سوی خود صنایع در قالب مدیریت هیات امنایی، تاکید کرد: هیچ یک از این طرحها در حد شعار باقی مانده و به طور کامل به اجرا درآمده و آمارها و مستندات همه آنها وجود دارد.
کسب سه گردنآویز طلا نخبگان مهارتی اردبیل در مسابقات ملی
وی در ادامه در مورد دستاوردهای اجرای طرحهای مورد اشاره گفت: هر ۲ سال یک بار مسابقات ملی مهارت در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری برگزار میشود که امسال مسابقات از ۲۴ تا ۲۸ مهر با میزبانی اصفهان بود و ۷۰۰ نفر در ۳۸ رشته باهم به رقابت پرداختند؛ ۱۰ نخبه مهارتی استان اردبیل نیز در این مسابقات حضور داشتند که در نهایت برای اولین بار جوانان اردبیلی موفق به کسب سه گردنآویز طلا شدند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل بیان کرد: این سه عنوان در رشتههای کابینتسازی، الکترونیک، فناوری و طراحی گرافیک به دست آمد و ۲ نفر از نخبگان مهارتی استان اردبیل نیز در رشتههای صافکاری خودرو و طراحی مد (خیاطی) دیپلم افتخار این دوره از مسابقات ملی مهارت را کسب کردند.
وی اضافه کرد: نفرهای برتر در نهایت به تیم ملی مهارت برای شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۲۶ شانگهای در کشور چین دعوت خواهند شد و چنین افتخارآفرینی نشان میدهد که استان اردبیل ظرفیت تربیت نیروهای نخبه مهارتی را دارد و امیدواریم با تلاشهایی که صورت میگیرد، شاهد افتخارآفرینی بیش از پیش آنها در سطح جهانی نیز باشیم.
بهبود یادآور شد: ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل ۱۹ گروه هدف دارد و بر اساس برنامه ابلاغی امسال باید برای دستکم ۱۵ هزار نفر در استان دورههای مهارتآموزی برگزار کند که بر همین اساس ارائه خدمات آموزشی به میزان سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر- ساعت هدفگذاری و در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر- ساعت آموزش در بخشهای دولتی و غیردولتی در زمینههای مختلف ارائه شد.
در حال حاضر ۲۶ مرکز و ۳۳ کارگاه آموزش فنی و حرفهای در نقاط مختلف استان اردبیل فعال است.


















