استاندار یزد: ریشه افتخارات استان در تربیت نیروی انسانی آموزشدیده است

ایرنا/ یزد _ ایرنا _ استاندار یزد گفت: ریشه همه موفقیتها و افتخارات استان در عرصههای علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تلاشها و مجاهدتهای معلمان و فرهنگیانی است که سالها با عشق و ایمان، نسلهای متعهد و توانمند را پرورش دادهاند.
به گزارش ایرنا ،" محمدرضا بابایی " روز پنجشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان که با حضور وزیر آموزش و پرورش در حال برگزاری است افزود: هر جامعهای به داشتههای خود میبالد و استان یزد نیز در سایه تلاش معلمان، خانوادهها و نظام آموزشی خود در عرصههای گوناگون علمی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی به جایگاه افتخارآمیزی در کشور دست یافته است.
وی اظهار کرد: میراث گذشتگان ما باعث شده نام یزد در سراسر کشور با اعتماد، صداقت و تلاش گره بخورد،بهگونهای که وقتی گفته میشود «یزدی هستی»، نوعی اعتماد و اطمینان در ذهنها ایجاد میشود.
استاندار یزد با اشاره به نقش محوری آموزش و پرورش در شکلگیری این هویت گفت: تمامی نیروهای مؤثر استان در عرصههای اقتصادی، علمی و اجتماعی، ریشه در نظام تعلیم و تربیت دارند و در کنار خانواده، در بستر آموزش و پرورش پرورش یافته و به سرمایههای انسانی ارزشمندی برای جامعه تبدیل شدهاند.
بابایی ادامه داد: استان یزد در حوزه بهداشت و درمان، یکی از استانهای پیشرو کشور است و در آموزش و پرورش نیز بهواسطه تلاش معلمان فرهیخته، همواره رتبههای برتر کشوری را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی، حتی در بخش کشاورزی با وجود محدودیتهای آبی، کشاورزان یزدی با تلاش و دانش خود توانستهاند در تولید محصولات گلخانهای، باغی و زراعی جزو استانهای برتر کشور باشند.
وی خاطرنشان کرد: در عرصه صنعت و کارآفرینی نیز یزد در میان استانهای موفق کشور قرار دارد و بسیاری از مدیران ملی و نخبگان اقتصادی کشور از دل همین استان برخاستهاند.
استاندار یزد با تأکید بر نقش معلمان در تربیت نیروی انسانی گفت: تمام این موفقیتها، رهاورد تلاش معلمان عزیز و فعالیتهای هدفمند حوزه آموزش و پرورش است و ما از این بابت شاکر خداوند هستیم بهویژه آنکه فضای آموزشی مثبت و پرنشاط، زمینهساز رشد و بالندگی آینده استان است.
وی با اشاره به سیاستهای دولت چهاردهم اظهار کرد: با تدبیر رییس جمهوری و تأکید ویژه دکتر پزشکیان بر اجرای نهضت عدالت آموزشی، زیرساختهای آموزش و پرورش بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی دولت مطرح شده است.
بابایی افزود: در همین راستا، در استان یزد ۱۲۹ مدرسه شناسایی شد که نیازمند تکمیل یا آغاز عملیات ساخت بودند از این تعداد، ۳۰ مدرسه تا مهرماه سال جاری افتتاح شده و ۳۰ مدرسه دیگر تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد و ۶۹ مدرسه نیز در سال آینده احداث خواهد شد.
استاندار یزد ادامه داد: بخشی از منابع مالی استانداری نیز برای حمایت از طرحهای آموزشی، بهویژه پروژههای «نمازخانه مدارس»، اختصاص یافته است تا در کنار خیرین و دستگاههای اجرایی، گام مؤثری در ارتقای فضاهای آموزشی برداشته شود.
وی با قدردانی از وزیر آموزش و پرورش، خیرین مدرسهساز، مدیران و فرهنگیان استان گفت: در این آیین، نمایندگان بخشهای مختلف از جمله دانشآموزان، مدیران مدارس، خیرین و پیشکسوتان فرهنگی نیز حضور دارند که این خود نشاندهنده همدلی و مشارکت مردمی در مسیر توسعه آموزش و پرورش استان است.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پراکندگی مدارس در استان، نسبت به وجود نابرابری ساختاری در شاخصهای تخصیص بودجه انتقاد کرد و خواستار در نظر گرفتن شاخص پراکندگی برای توزیع منصفانهتر اعتبارات بین استانها شد.
محمد صالح جوکار همچنین به مشکلات دانشگاه فرهنگیان پرداخت و یادآور شد: این دانشگاه باید نقطه کانونی تحول در نظام آموزش و پرورش باشد.
وی افزود: تحقق این هدف مستلزم رفع مسائل اساسی این دانشگاه از جمله کمبود اعضای هیأت علمی، فرسودگی زیرساختهای آموزشی، عدم کارآمدی برخی سرفصلهای آموزشی و نبود شفافیت است.
نماینده مردم یزد، عدم تطابق برنامهریزی آموزشی با سیاست بومیگزینی را نیز یکی دیگر از چالشهای مهم دانست و تأکید کرد : انتظار میرود برنامهریزی برای تحصیل و خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در محل سکونت خود مورد بازنگری قرار گیرد.
وی بر توجه معیشت معلمان تاکید کرد و گفت : همچنین پیوند بین صنعت و دانشگاه سست است که در این زمینه باید اهتمام داشت.
وی در ادامه بر ضرورت شفافیت در نظام جذب نیرو برای حفظ سرمایههای انسانی آموزش و پرورش و همچنین تعیین تکلیف وضعیت معلمان در بخشهای مختلف تأکید کرد.
















