ضرورت آموزش پژوهشمحور و نوآورانه برای جذب بیسوادان و کمسوادان

ایسنا/ معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش زنجان گفت: برای جذب بیسوادان و کمسوادان در زیستبوم آموزشی امروز، استفاده از پژوهشمحوری، نوآوری و دادههای علمی ضروری است تا برنامههای هدفمند و متناسب تدوین شود.
امیر طوماری در گفتوگو با ایسنا از استقبال فرهنگیان برای همکاری در سال جدید خبر داد و اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته، فعالیت سوادآموزی استان با مشارکت حدود ۱۵۰ آموزشدهنده فعال با موفقیت به پایان رسید و در سال تحصیلی جدید، با انتشار فراخوان عمومی، بیش از ۴۰۰ نفر از معلمان و کارکنان استان برای اداره کلاسهای سوادآموزی اعلام آمادگی کردهاند که این میزان، کمسابقه و مایه خرسندی است.
وی با تأکید بر اینکه آموزش در زیستبوم جدید نیازمند پژوهشمحوری و نوآوری در روشهاست، افزود: در دنیای امروز، برای جذب بیسوادان و کمسوادان باید از رویکردهای علمی و دادهمحور بهره گرفت. پژوهشهای علمی میتوانند مسیر ما را در تدوین برنامههای هدفمند و متناسب با نیازهای واقعی جامعه هموار کنند.
طوماری با اشاره به جمعبندی نظام مسائل حوزه سوادآموزی استان، اظهار کرد: اولویتبندی مسائل اساسی در حوزه سوادآموزی یکی از دستاوردهای مهم امسال بوده است. با همکاری کارشناسان و متخصصان، سه محور اصلی از جمله جذب، نگهداشت و ارتقای کیفیت آموزش در میان سوادآموزان احصا و برای بررسی در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان ارائه شده است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان جذب و نگهداشت بیسوادان و کمسوادان را مهمترین چالش و در عین حال فرصت خدمت در این حوزه دانست و تصریح کرد: برای تحقق هدف ریشهکنی بیسوادی، همه دستگاههای اجرایی، نهادهای عمومی و حتی مردم باید پای کار بیایند. معرفی بیسوادان به مدارس محله و همکاری عمومی در شناسایی آنان، گام مؤثری در مسیر تحقق عدالت آموزشی است.
او تأکید کرد: سوادآموزی تنها یاد دادن خواندن و نوشتن نیست، بلکه باز کردن درهای آگاهی، خودباوری و رشد اجتماعی است. از این رو، همراهی فرهنگیان و مردم، سرمایهای ارزشمند برای ساختن جامعهای آگاهتر و آیندهای روشنتر خواهد بود.
انتهای پیام

















