نمایندە مردم سنندج و دیواندرە در مجلس شورای اسلامی: وزارت راه و شهرسازی کردستان را بهصورت ویژه ببیند

ایسنا/ نماینده مردم دهگلان و قروه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به توسعه زیرساختهای استان کردستان، گفت: کردستان در حوزه راه، مسکن، حملونقل ریلی و هوایی از میانگین کشور عقبتر است و نیاز به نگاه ویژه ملی دارد.
محمد رسول شیخی زادە امروز پنجشنبە ۲۲ آبان در جلسە شورای برنامەریزی استان کردستان کە با حضور وزیر راە و شهرسازی کە در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که کردستان با مشکلات متعددی در حوزههای مختلف روبهرو است و استان ما از نظر شاخصهای توسعه زیرساختی فاصله زیادی با میانگین کشور دارد.
شیخیزادە افزود: در حوزه راهسازی، بزرگراه و آزادراه، وضعیت کردستان نامناسب است، متأسفانه با وجود افتتاح نمادین دو رئیسجمهور در مسیر ریلی، هنوز پروژههای ریلی استان به بهرهبرداری نرسیده و در برخی شهرستانها حتی ایستگاه ریلی وجود ندارد و در حوزه حملونقل هوایی نیز با وجود شرایط مشابه استانهایی مانند لرستان و کهگیلویه و بویراحمد، پروازهای استان بسیار محدود است و این امر نارضایتی مردم را در پی داشته است.
نماینده مردم دهگلان و قروه با اشاره به مشکلات ساختاری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در جلسهای که پیشتر با وزیر محترم داشتیم، مقرر شد تا خردادماه امسال ساختار وزارتخانه اصلاح و تفکیک بین بخشهای راه و مسکن در استانها بهطور شفاف انجام شود، اما این وعده تاکنون محقق نشده و این موضوع موجب سردرگمی در پیگیری امور و پروژهها شده است.
شیخیزاده در ادامه با انتقاد از وضعیت طرحهای نهضت ملی مسکن در استان گفت: بیش از ۵۱ هزار نفر در کردستان بلاتکلیف ماندهاند. از مجموع ۷۵ هزار نفر ثبتنامی، تنها ۲۴ هزار نفر تعیین تکلیف شدهاند کە این مسئله نیازمند عزم جدی ملی و همکاری بنیاد مستضعفان و سایر نهادهاست.
وی ادامه داد: در حالی که پیگیریهای انجامشده برای حل مشکل ۳۷۲ خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در قروه هنوز پاسخی از بنیاد مستضعفان دریافت نکرده است.
شیخی زادە همچنین به وضعیت نامناسب راههای مواصلاتی استان اشاره کرد و گفت: در ماههای اخیر، تصادفات متعددی در محورهای حادثهخیز استان بهویژه در گردنههای "صلواتآباد" و "همهکسی" رخ داده که جان دهها شهروند را گرفته است کە انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی کارگروههای ویژهای برای رفع این نقاط حادثهخیز تشکیل دهد.
شیخیزاده با بیان اینکه پیمانکاران کردستان از نظر توان مالی با پیمانکاران استانهای دیگر قابل مقایسه نیستند، افزود: بسیاری از پروژههای استان به دلیل مطالبات چند میلیارد تومانی پیمانکاران متوقف شده است، لذا درخواست ما این است که در پرداختها و تخصیص منابع ملی، سهم کردستان بهصورت ویژه دیده شود.
وی در پایان گفت: از مجموعه وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم که در کنار سایر استانها، کردستان را به میانگین کشور برسانند. مردم ما چیزی فراتر از عدالت و میانگین کشوری نمیخواهند.

کردستان در زیرساختها از میانگین کشور عقب است
در ادامە سالار مرادی، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه توسعه زیرساختی کردستان نیازمند نگاه ملی و جدیتر است، گفت: بخش عمدهای از مشکلات استان ناشی از کمتوجهی به حوزه راه، مسکن و بازآفرینی شهری است و این وضعیت باید اصلاح شود.
وی اظهار کرد: سفر وزیر راە و شهرسازی بە استان کردستان فرصتی است تا از نزدیک وضعیت نامطلوب جادهها و زیرساختهای استان مشاهده شود کە متأسفانه تا زمانی که فردی در این مسیرها تردد نکند، درک روشنی از عمق مشکلات ندارد.
نمایندە مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: استان کردستان از نظر جغرافیایی و ژئوپلیتیکی موقعیتی استراتژیک دارد، اما زیرساختهای آن متناسب با این ظرفیتها توسعه نیافته است؛ برای نمونه پروژههای جادهای در برخی محورهای حیاتی استان بیش از دو دهه است که نیمهتمام مانده و تنها اعتبارات محدودی برای آنها تخصیص یافته است کە امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای استانی، این پروژهها تا پایان دولت به بهرهبرداری برسند.
مرادی با اشاره به وضعیت شاخصهای توسعه در استان گفت: طبق آمار ارائهشده از سوی دستگاههای اجرایی، شاخصهای توسعه کردستان در بخش راه، مسکن و حملونقل پایینتر از میانگین کشوری است کە در برخی شهرستانها این اختلاف به بیش از ۲۰ درصد میرسد که جای نگرانی دارد، لذا با این وضعیت، نمیتوان انتظار داشت که زیرساختهای فرهنگی، اقتصادی و گردشگری در استان رشد کند.
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران با اشاره به موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: در مجلس شورای اسلامی از مدافعان تفکیک این وزارتخانه بودم تا وظایف و مسئولیتها شفافتر شود، هدف این بود که کار مردم و پیگیری پروژهها تسهیل شود و ساختارها کارآمدتر عمل کنند.
وی با انتقاد از وضعیت بافت فرسوده شهری در کردستان اظهار کرد: بر اساس گزارشها، حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی در استان در معرض تخریب قرار دارد کە سیمای شهرهای ما فرسوده است و نیازمند نوسازی جدی در چارچوب طرحهای بازآفرینی شهری هستیم و انتظار میرود وزارت راه و شهرسازی در این زمینه برنامه ویژهای برای استان تدوین کند.
مرادی در ادامه به موضوع نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۱ هزار نفر در کردستان در طرح نهضت ملی مسکن ثبتنام کردهاند اما بخش قابل توجهی از آنها هنوز تعیینتکلیف نشدهاند، هزینههای آمادهسازی بالا و کمبود اعتبارات موجب شده بسیاری از پروژهها متوقف بمانند؛ ضروری است دولت در تأمین منابع و تسریع اجرای طرحها اقدام فوری انجام دهد.
وی با بیان اینکه تمرکز بیش از حد بر تهران موجب رشد نامتوازن کشور شده است، افزود:
افزایش جمعیت در پایتخت نتیجه کمتوجهی به توسعه استانهاست، اگر به استانها، شهرهای کوچک و روستاها توجه نشود، مهاجرت به حاشیه کلانشهرها ادامه خواهد داشت، لذا باید از هماکنون برای توانمندسازی شهرهای میانی و توسعه مناطق کمتر برخوردار مانند کردستان برنامهریزی کرد.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم سفر وزیر راه و شهرسازی به کردستان منجر به تصمیمات عملیاتی و خروجیهای ملموس شود، زیرا انتظار مردم استان این است که در تخصیص اعتبارات، ارتقای کیفیت پروژهها و بهبود وضعیت کارکنان دستگاههای اجرایی نگاه ویژهای به کردستان صورت گیرد.

استان کردستان فاقد آزادراه و نیازمند توسعه راههای روستایی است
رئیس سازمان مدیریت و برنامەریزی استان کردستان با بیان اینکه کردستان فاقد آزادراه است، گفت: بە لحاظ شاخص آسفالت راە روستایی در رتبە ۲۶ کشوری قرار داریم کە نیازمند توجە ویژە است.
اکبر محمدی امروز پنجشنبە ۲۲ آبان در جلسە شورای برنامەریزی و توسعە استان کردستان کە با حضور وزیر راە و شهرسازی در سالن پیامبر اعظم استانداری کردستان برگزار شد با اشاره به جایگاه جغرافیایی و جمعیتی استان کردستان اظهار کرد: استان کردستان با ۲۱۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، ۱.۸ درصد از مساحت کشور و دو درصد از جمعیت ایران را در خود جای داده است و در حال حاضر ۷۴ درصد جمعیت استان شهرنشین و ۲۵.۶ درصد روستانشین هستند.
وی با بیان اینکه کردستان فاقد آزادراه است، افزود: تراکم بزرگراه در استان ۱۱.۵۴ کیلومتر به ازای هر هزار کیلومتر مربع است، در حالیکه میانگین کشوری ۱۲.۹۳ کیلومتر است و کردستان در رتبه بیستوسوم کشور قرار دارد و در راههای اصلی نیز با تراکم ۱۶.۹۴ کیلومتر، رتبه نهم کشور را داراست.
این مقام مسئول با اشاره به موقعیت استراتژیک کردستان در حوزه لجستیک و ارتباطات گفت: ستان کردستان بهلحاظ موقعیت مرزی و دسترسی به بازار عراق ظرفیت بالایی دا��د، اما ضعف در شبکه ارتباطی و ناپیوستگی راهها موجب شده تا این ظرفیت بهطور کامل بالفعل نشود.
وی در ادامه با اشاره به چند پروژه شاخص در دست اجرا در استان تصریح کرد: پروژه سنندج–مریوان–باشماق با طول ۱۳۵ کیلومتر از مهمترین طرحهای راهسازی استان است که تاکنون ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است کە برای تکمیل این پروژه بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
محمدی ادامە داد: در حوزه راههای روستایی نیز شاخص برخورداری استان حدود ۱۲ درصد پایینتر از میانگین کشوری است کە برای رسیدن به شاخص ملی باید ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی جدید احداث شود که حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گفته وی، برای رسیدن به سطح استانهای همجوار، کردستان به احداث و آسفالت بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر راه روستایی دیگر نیاز دارد که حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است.
وی با اشاره به مشکلات حوزه نگهداری راهها افزود: در طول دولت چهاردهم، ۱۲۴ کیلومتر راه آسفالت شده و ارزش قراردادهای فعال استان حدود ۱۷۹۸ میلیارد تومان است، این در حالی است که برای نگهداری سالانه راههای موجود، حداقل ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: با توجه به توپوگرافی خاص استان و محدودیت اراضی، در حوزه زمین و مسکن با مشکلاتی روبهرو هستیم، همچنین ناوگان حملونقل عمومی، چه درونشهری و چه برونشهری، نیازمند نوسازی و تقویت جدی است.
وی در پایان از حمایتهای وزارت راه و شهرسازی و استانداری کردستان در پیشبرد پروژههای زیرساختی استان قدردانی و ابراز امیدواری کرد کە با تخصیص اعتبارات لازم، وضعیت حملونقل و راههای کردستان در آینده نزدیک بهبود یابد.

تأمین زمین برای ۳۰ هزار متقاضی مسکن در کردستان
در ادامە جهانگیر الیاسی با بیان اینکه استان کردستان بهدلیل شرایط خاص توپوگرافی و تعارضات ملکی، با مشکلات ویژهای در حوزه راه و مسکن مواجه است، گفت: با وجود این چالشها، در قالب بازنگری طرحهای جامع شهری در اغلب شهرهای استان از جمله سنندج، بیجار، کامیاران، بانه و سقز اقدامات خوبی آغاز شده و دستور بازنگری طرح شهر مریوان نیز ابلاغ شده است.
وی افزود: در حوزه تأمین زمین برای اجرای طرحهای مسکن حدود ۳۰ هزار متقاضی شناسایی و زمین مورد نیاز آنان با تراکم مناسب تأمین شده است کە البته اختصاص این اراضی منوط به همکاری دستگاههای خدماترسان برای آمادهسازی زیرساختهاست.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان همچنین از تعریف ۸ همت پروژه مشارکتی در راستای تحقق شعار سال و پیشبرد نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: این پروژهها با هدف تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه و استفاده بهینه از منابع در حوزه آمادهسازی اراضی اجرا میشود.
الیاسی در پایان ضمن قدردانی از حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و معاونان ایشان در استان کردستان، اظهار کرد: با همدلی مدیران استانی و ملی، میتوانیم بخش مهمی از نیازهای مسکن و زیرساختی مردم شریف کردستان را برطرف کنیم.
















