۱۲ روستای پرجمعیت خراسان شمالی از کتابخانه بیبهرهاند

ایرنا/ بجنورد- ایرنا- سرپرست کتابخانههای عمومی خراسانشمالی گفت: ۱۲ روستای استان با جمعیت بالای ۲ هزار نفر هنوز فاقد کتابخانه عمومی هستند و نیاز مبرم به فضاهای فرهنگی و آموزشی دارند.
علیاکبر طهماسبی روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر این روستاها در شهرستانهای مانه، سملقان و راز و جرگلان قرار دارند و ظرفیت بالایی برای استفاده از فضاهای فرهنگی و آموزشی دارند.
وی افزود: طبق استاندارد، در هر روستای با جمعیت بیش از ۲ هزار نفر باید یک باب کتابخانه عمومی ساخته و تجهیز شود. علاوه بر این روستاها، تعداد زیادی از روستاهای با جمعیت بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر نیز فاقد کتابخانه هستند که ایجاد کتابخانه پیشخوان میتواند این کمبود را جبران کند.
وضعیت کتابخانهها در استان
سرپرست کتابخانههای عمومی استان بیان کرد: استان خراسانشمالی با جمعیت یک میلیون نفر، حدود ۸۰۰ روستا و آبادی دارد که تاکنون ۳۳ روستای پرجمعیت از کتابخانه عمومی برخوردار شدهاند. اما همچنان بخش زیادی از روستاهای پرجمعیت از این امکان فرهنگی بیبهرهاند.
وی افزود: از مجموع ۷۳ کتابخانه عمومی استان، ۴۰ باب در مناطق شهری و ۳۳ باب در نواحی روستایی ایجاد شده است. با توجه به اینکه ۴۴ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند، ضرورت دارد توجه ویژهای به ساخت کتابخانههای عمومی روستایی صورت گیرد.
اهمیت کتابخانه در زندگی روستاییان
طهماسبی تاکید کرد: کتابخانهها اغلب تنها مرکز فرهنگی روستاها هستند و میانگین امانت کتاب در کتابخانههای روستایی بسیار بالا است. کودکان و نوجوانان استقبال خوبی از کتابخانهها دارند، زیرا امکانات تفریحی و سرگرمی دیگری در روستاها وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به سیاست کنونی نهاد کتابخانههای عمومی برای تبدیل کتابخانهها به پایگاههای فرهنگی و اجتماعی، توسعه این فضاها در مناطق روستایی ضروری است.
منابع کتابخانهها و آمار امانت
سرپرست کتابخانههای عمومی استان گفت: شهر آوا از توابع شهرستان سملقان تنها شهری است که فاقد کتابخانه عمومی است. در مجموع، بیش از یک میلیون و ۴۰ هزار جلد کتاب در کتابخانههای استان موجود است و طی سال جاری، ۳۹۰ هزار و ۲۲۰ جلد کتاب به امانت داده شده است.
۲۴ آبان هر سال به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است و توجه به ایجاد کتابخانههای عمومی در روستاها میتواند فرصت مناسبی برای تقویت فرهنگ مطالعه و دسترسی کودکان و نوجوانان به منابع آموزشی فراهم کند.

















