نماد آخرین خبر

تولد در سمنان، بلوغ در ایران؛ هم‌نشینی خلاق مربیان کانون و معلمان روی صحنه

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تولد در سمنان، بلوغ در ایران؛ هم‌نشینی خلاق مربیان کانون و معلمان روی صحنه

ایرنا/ سمنان - ایرنا - سمنان در ششمین سال تولد جشنواره در مسیر افرینش میزبان دوره‌ای شد که برای نخستین‌بار مربیان ادبی کانون و معلمان آموزش‌وپرورش را در اجرای زنده طرح‌ها کنار هم قرار داد؛ رویدادی با عنوان دومین جشنواره ملی طرح‌های ادبی خلاق که تجربه‌های خام کلاس‌های کوچک را به صحنه ملی آورد و «در مسیر آفرینش» را از یک رقابت ادبی به زیست بومی از خلاقیت مشترک بدل کرد.

به گزارش ایرنا، در زمانی که سمنان با وجود ظرفیت‌های فرهنگی چشمگیر، همچنان از کمبودهای جدی در زیرساخت‌های فرهنگی رنج می‌برد، این شهر بار دیگر نقش میزبان یک رویداد ملی را بر عهده گرفت، رویدادی که ریشه‌های آن در سال‌ها تلاش خاموش و موفق کانون پرورش فکری استان سمنان نهفته است.

سمنان که پیش‌تر توانسته بود جشنواره «طرح‌های خلاق ادبی» را در دو دوره استانی و دو دوره منطقه‌ای با موفقیت برگزار کند، اکنون بر شانه همان تجربه‌ها ایستاده و پنجمین و ششمین دوره این رویداد را در گستره کشور در قالب جشنواره ملی «در مسیر آفرینش» برگزار کرد.

آنچه دوره ششم را متمایز می‌کند، حضور دو جریان مهم و تأثیرگذار در کنار یکدیگر است: مربیان ادبی کانون پرورش فکری و معلمان آموزش و پرورش، این هم‌نشینی، جشنواره را از یک رقابت تخصصی به زیست‌بومی از تجربه‌های متنوع آموزشی بدل کرده که در آن ۲ دستگاه تربیتی کشور برای نخستین بار در یک بستر مشترک، طرح‌ها، شیوه‌ها و یافته‌های خلاقانه خود را روبه‌روی یکدیگر قرار می‌دهند.

بستری ملی برای ثبت تجربه‌ها

در مسیر آفرینش» این‌بار تنها یک جشنواره نیست؛ بستری ملی است برای گردآوری و ثبت تجربه‌هایی که سال‌ها در کلاس‌های کوچک، کارگاه‌های ادبی و ارتباطات مکاتبه‌ای با اعضا شکل گرفته‌اند.

جشنواره بر سه ماموریت استوار است: ثبت و مستندسازی گنجینه‌های آموزشی مربیان و معلمان، ارزش‌گذاری دقیق بر شیوه‌ها و طرح‌های موفق و ترویج خلاقیتی که بتواند به جریان غالب در فعالیت‌های ادبی کودک و نوجوان بدل شود.

نوآوری این دوره نه فقط در محتوا و طرح‌ها، بلکه در نحوه اجرا نیز دیده می‌شود؛ جایی که صاحبان طرح‌ها باید ایده‌های خود را روی صحنه اجرا کنند تا خلاقیت از سطح متن فراتر رود و در عمل، رفتار و ارائه متجلی شود.

همین اجراهای زنده، امکان شناخت عمیق‌تر نقاط قوت و ضعف ایده‌ها را فراهم می‌کند و جشنواره را به کارگاه بزرگی از آزمون، شناخت و الهام تبدیل می‌سازد.

جشنواره ملی «در مسیر آفرینش» برای سمنان صرفا یک رویداد تقویمی نیست؛ آیینی است برای بازتعریف نقش مربی، ارتقای آموزش ادبی و گشودن افق‌هایی تازه که می‌تواند آینده ادبیات کودک و نوجوان را در کشور دگرگون کند.

جشنواره‌های ادبی کانون مسیر تربیت زبانی‌اند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور پنجشنبه شب در آیین اختتامیه دومین جشنواره ادبی خلاق در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان گفت: جشنواره‌ها و جریان‌های ادبی کانون برای رقابت طراحی نشده‌اند، بلکه مسیری تربیتی برای ارتقای مهارت‌های زبانی، آشنایی با ادبیات کهن و تقویت فرهنگ گفت‌وگو میان کودکان و نوجوانان هستند.

حامد علامتی افزود: فعالیت‌ها و جشنواره‌های ادبی کانون «فرایندی برای رشد» به شمار می‌آیند و نباید تنها به‌عنوان میدان رقابت یا کسب رتبه به آن‌ها نگاه کرد.

وی با بیان اینکه این جشنواره‌ها فرصتی برای ارتباط با فعالان اصلی حوزه زبان و ادبیات کودک است، افزود: ۲ مسیر در کانون دنبال می‌شود؛ نخست برای کودکانی که قصد ورود به نویسندگی ندارند اما نیازمند ارتباط مداوم با زبان و ادبیات فارسی هستند و دوم برای نوجوانانی که استعداد و علاقه جدی به شعر و نویسندگی دارند.

آشنایی با ادبیات کهن؛ مسئولیت مربیان کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: سیاست اصلی این مجموعه را «گسترش پهنه آشنایی همه کودکان با زبان فارسی» عنوان کرد و گفت: خوانش و بازنویسی ساده متون ادبی کلاسیک از جمله آثار سعدی، حافظ و مولوی باید به زبانی قابل فهم برای کودکان ارائه شود تا شیرینی ادبیات فارسی برای آن‌ها ملموس شود.

وی افزود: المپیاد زبان و ادبیات فارسی می‌تواند ابزاری ارزشمند برای نهادینه‌کردن اهمیت و زیبایی‌های زبان فارسی در میان نوجوانان باشد که از سوی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد شده و قابلیت اجرا دارد.

پرورش استعدادهای جدی در باشگاه قاف و سیمرغ

او با اشاره به مسیر تخصصی پرورش استعدادها گفت: در سطح ملی ۱۵۰ شاعر نوجوان در کانون در حال آموزش هستند و باشگاه سیمرغ و باشگاه قاف با هدف شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر ادبی شکل گرفته است.

تربیت مهارت گفت‌وگو؛ از شنیدن تا نقد کردن

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر نقش مربیان در شکل‌گیری فرهنگ گفت‌وگو اظهار کرد: مربی باید به کودک بیاموزد چگونه خوب بشنود، درست پرسش کند، توانایی نقد داشته باشد و صبر لازم را برای مشارکت مؤثر در گفت‌وگو کسب کند.

ارسال هزار اثر به جشنواره ملی طرح‌های ادبی خلاق

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان هم گفت: دومین جشنواره ملی «طرح‌های ادبی خلاق» به مرحله‌ای از رشد رسیده که بیش از هزار اثر از سراسر کشور به دبیرخانه آن ارسال شده و این امر نشان می‌دهد که مربیان ادبی کانون و معلمان استان، این جشنواره را به‌عنوان بستری برای تحول آموزشی پذیرفته‌اند.

مرتضی مزینانی اظهار کرد: از مجموع آثار دریافتی، بیش از ۸۰۰ اثر به مرحله داوری راه یافت و داوران طی بیش از یک ماه کار تخصصی، آثار را بررسی و ارزیابی کردند که در نهایت حدود ۳۰ اثر برگزیده معرفی و تقدیر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کانون استان هیچ‌گونه دخالتی در فرایند و نتایج داوری‌ها نداشته است، افزود: تمام تلاش ما در مراحل دریافت و داوری آثار، رعایت امانت‌داری و حفظ شفافیت بوده و استان تنها نقش واسطه میان ستاد ملی کانون و داوران را بر عهده داشته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های موجود در نظام آموزشی کشور را طرح‌درس و شیوه اجرای آن عنوان کرد و ادامه داد: برای جذب کودکان و نوجوانان به ادبیات و زبان فارسی، باید طرح‌درس‌های جدید و خلاقانه ارائه شود. نمی‌توان با شیوه‌های سخنرانی دهه‌های گذشته، با ذائقه نسل امروز ارتباط برقرار کرد.

مزینانی هدف اصلی جشنواره طرح‌های ادبی خلاق را بازنگری در شیوه‌های آموزشی و تشویق مربیان و معلمان به نوآوری در کلاس درس دانست و گفت: اگر تنها نتیجه این جشنواره آن باشد که معلمان ما به ضرورت تغییر طرح‌درس‌ها توجه کنند، همین یک دستاورد برای ما کافی است.

وی همچنین از برگزاری باشکوه آیین اختتامیه با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری، معاونان و مدیران ستادی خبر داد و افزود: امیدواریم سال آینده نیز میزبان دبیرخانه جشنواره باشیم تا این جریان پویا در استان‌های مختلف کشور تداوم یابد.

با پایان داوری‌های جشنواره ملی «طرح‌های ادبی خلاق؛ در مسیر آفرینش»، مرحله معرفی برگزیدگان نیز در سمنان رقم خورد؛ مرحله‌ای که چکیده یک سال تلاش مربیان، معلمان و کارشناسان ادبی از سراسر کشور را روی صحنه آورد و نشان داد این رویداد تا چه اندازه توانسته جریان خلاقیت را از سطح استان‌ها به گستره ملی پیوند بزند.

در بخش نوشتن خلاق، معصومه نظیف از فارس و سیما امیرعبداللهیان از سمنان شایسته تقدیر شناخته شدند. رتبه سوم به‌صورت مشترک به زهره طاهر از قزوین و بتول کریم‌زاده از چهارمحال‌وبختیاری رسید. صدیقه درویشی از بوشهر به‌عنوان نفر دوم و الهام فلاح یساولی از خراسان رضوی به‌عنوان نفر اول معرفی شدند؛ آثاری که داوران از آن‌ها با عنوان «ترکیبی از نگاه تازه و مهارت زبانی» یاد کردند.

در کارگاه شعر، بهناز مفاهی از تهران رتبه دوم را به دست آورد و بهار قانع‌نیا از خراسان رضوی مقام نخست را کسب کرد.

در کارگاه داستان نیز رتبه دوم مشترکا به زهرا دیانتی از اصفهان و سمانه شجاعی تعلق گرفت و سمیه حسین‌زاده از اردبیل در جایگاه نخست ایستاد.

طرح‌های مکاتبه‌ای یکی از بخش‌هایی بود که تنوع آثار در آن چشمگیر بود و اعظم جلالیان از یزد رتبه سوم، بتول پورشیخ از قزوین رتبه دوم و فاطمه سلیمانی از زنجان رتبه نخست را به دست آوردند.

در ایده‌پردازی، محبوبه سرفی از گلستان رتبه سوم و اعظم علی‌زاده از اصفهان رتبه دوم را کسب کردند و رتبه اول مشترکاً به معصومه مهری و سیدزیبا علی‌خانی رسید؛ بخش پرطرفداری که امسال با محوریت اجرای زنده، از نظر داوران «یکی از بخش‌های جهش‌یافته جشنواره» عنوان شد.

در خوانش متون، مژگان کدخدایی از اصفهان به‌عنوان نفر اول معرفی شد؛ اجرایی که به گفته هیأت داوران، تلفیقی از فهم متن و توانایی انتقال حس ادبی بود.

در بخش کارشناسان نیز «طرح نو» با برگزیدگان خود معرفی شد. پریناز ستوده از اردبیل رتبه نخست و نادیا احمدی از اصفهان رتبه دوم را کسب کردند. بخش مربوط به رتبه اول در اعلام اولیه تکراری بوده که پس از تکمیل نهایی از سوی دبیرخانه اصلاح خواهد شد.

بخش آموزش و پرورش؛ سهم معلمان در تداوم مسیر

در بخش آموزش و پرورش، نگین تبانیان از مهدیشهر و رقیه لطفی از سرخه مشترکا رتبه سوم را به دست آوردند. الهام قاسمی از سمنان رتبه دوم را کسب کرد و سیما امیرعبداللهیان در رشته ایده‌پردازی گلستان به‌عنوان نفر اول معرفی شد. همچنین مطهر مشتاقی نیز در جایگاه سوم قرار گرفت.





آخرین خبر سمنان در اینستاگرام : https://instagram.com/semnan_today

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر