آخرين خبر/ بخشي از کتيبه هخامنشي انسان بالدار که از141 سال قبل تاکنون گمشده بود در محوطه پاسارگاد پيدا شد.
به گفته مدير پايگاه ميراث جهاني پارسه – پاسارگاد با اين کشف نقش برجسته انسان بالدار کامل شد؛ اينک اميد مي رود با خوانده شدن آن، ابعاد تازه اي از اين تنديس منصوب به بنيادگذاري دودمان هخامنشي روشن شود.
به گزارش «خبرجنوب»، انسان بالدار يکي از نقوش برجسته دوره هخامنشي است که در ضلع شمال غربي کاخ دروازه پاسارگاد ديده مي شود و مردي را نشان مي دهد که بزرگتر از اندازه طبيعي است، به طوري که از فرق سر تا کف پا حدود 2 و نيم متر است و با احتساب تاجش به 2 متر و 90 سانتي متر مي رسد. تصوير اين مرد بالدار از نيم رخ و به سمت چپ و به طرف داخلي و سمت مرکزي تالار کاخ بر روي سنگ حکاکي شده است.
انسان بالدار پاسارگاد تنها نقش برجسته سالم و کامل در اين محوطه جهاني است که هم اينک نيز مورد مرمت و حفاظت اصولي قرار گرفته است.
در اين باره مدير پايگاه ميراث جهاني پارسه – پاسارگاد گفت: در حال بررسي محوطه کاخ هاي مجموعه پاسارگاد بوديم که ناگهان به اين سنگ نبشته برخورديم.به گفته وي در نقاشيهايي که جهانگردان خارجي در اواخر سده 18 و البته اوايل سده 19 ميلادي از انسان بالدار پاسارگاد به تصوير کشيده اند،
سنگ نبشته اي ديده مي شود که هم اکنون وجود ندارد .
فدايي افزود: برخي از کارشناسان بر اين باورند که اين سنگ نبشته که در تصاوير ديده مي شود متعلق به انسان بالدار نيست اما با پيدا شدن اين تکه سنگ که ابعادش به 70 تا 80 سانتي متر مي رسد و سطحي صاف دارد مي توان از اينکه چنين سنگ نبشتهاي بالاي سر تنديس انسان بالدار وجود داشته، مطمئن شد.
وي افزود :بررسي اين تکه سنگ همچنان ادامه دارد و اميد واريم قسمت هاي گم شده آن را نيز پيدا کنيم. مدير پايگاه ميراث جهاني پارسه پاسارگاد با بيان اينکه حدود 141 سال قبل اين کتيبه بر فراز اين نقش وجود داشته است، افزود: شوربختانه در دوره اي اين سنگ نبشته به سرقت رفته ونقش آسيب ديده است.
فدايي همچنين گفت: اين تکه سنگ پيدا شده در محوطه کاخ هاي اطراف انسان بالدار پيدا شد و در ابتدا کارشناسان گمان مي کردند که قسمتي از ديواره هاي کاخ ها باشد اما با بررسي هاي بيشتر مشخص شد که تکه اي از کتيبه انسان بالداراست .
وي با بيان اينکه سنگ نگاره انسان بالدار سالم ترين و زيباترين نقش ايجاد شده در مجموعه جهاني پاسارگاد است، افزود: سنگ نگاره مردي را نشان مي دهد با ريش انبوه کوتاه، رداي بلند و تاجي بر سر در حالي که چهار بال او را در بر گرفته اند و رو به سوي مرکز کاخ هاي اين محوطه دارد.
بنابر اين گزارش اين نقش از هنر و فرهنگ هاي ملل مختلف آن روز الهام گرفته شده است. از جمله تاج که پيشينهاي مصري دارد، لباس بلند مرد که ايلامي است و بالها که ريشه در هنر آشور دارد.
به کارگيري هنر ملل مختلف در اين سنگنگاره بر گرفته از انديشه هاي والاي انساني است. در واقع هر قسمت نقش بيان کننده حضور نماينده اي از ملت هاي گوناگون است.
به اعتقاد باستان شناسان اين سنگ نگاره يک نوع اتحاد و همدلي را ميان مردمان سرزمين هاي مختلف با انديشه برابري انسان ها با هر رنگ، نژاد و زباني به وجود مي آورد.
بنابر اسناد تاريخي موجود بالاي اين نقش برجسته تا سال 1243 خورشيدي، مزين به سنگ نبشته اي ميخي و سه زبانه بوده با مضمون «من کوروش شاه هخامنشي ام». ولي پيش از سال 1256 خورشيدي اين سنگ نبشته را از بالاي نقش برداشته اند.
بازار