نماد آخرین خبر

کرونا در مسیر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرونا در مسیر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

ايرنا/ آن طور که مسئولان بهداشتي مي گويند کهگيلويه و بويراحمد در حال عبور از پيک اول شيوع کرونا است و شمار مبتلايان به کوويد ۱۹ در استان روزانه در حال افزايش بوده و مناطق روستايي هم آهنگ با شهرها در حال گسترش و شيوع اين بيماري است.

بررسي آخرين آمارهاي مبتلايان به کرونا در کهگيلويه و بويراحمد نشان از خيز فزاينده موارد مبتلا به اين بيماري است و برخي مناطق شهرستان بويراحمد از وضعيت قرمز هم عبور کرده است.
شمار قربانيان کرونا در استان به حدود ۱۰۰ نفر رسيده و زنگ خطر در استان به صدا درآمده است اما برخي همچنان حساسيت موضوع و خطرناک بودن اين شرايط را باور نکرده اند.
به گفته مسئولان بهداشتي از سوي ديگر اين آمارها از روند گسترش بيماري کرونا از شهرها به روستاهاي استان حکايت دارد و نکته اصلي اينجاست که دلايل افزايش موارد ابتلا به کرونا در روستا هاي استان چه بوده است.
به گفته معاون سياسي و امنيتي استاندار کهگيلويه و بويراحمد روند شيوع بيماري در استان به ويژه شهرستان بويراحمد فزاينده است و احتمال افزايش فوتي ها در اين شهرستان ظرف سه هفته آينده وجود دارد.
احد جمالي با اشاره به احتمال شيوع کرونا در روستاهاي استان، عنوان کرد: بخشداران و دهياران و شوراها بايد همکاري هاي لازم را براي کنترل اين بيماري با دستگاه هاي متولي داشته باشند.
مردم روستاها بيشتر مواقع در کنار هم زندگي مي کنند و بيشتر اوقات با بهانه هاي کوچک همچون بردن وسيله در خانه همسايه، همديگر را مي بينند و با هم مي نشينند.
برخي از هم استاني ها در تعطيلات به ويژه پايان هفته به روستاها سفر مي کنند و امکان انتقال بيماري در آنجا افزايش مي‌يابد.
يک کارشناس بهداشت محيط در باره دلايل شيوع گسترده کرونا در روستاها، گفت: مراجعه روستاييان به مراکز بهداشتي و درماني، آمد و شد روستاييان براي خريد اقلام مورد نيازشان در شهرها و در نهايت بازگشت آن ها به روستاها و استفاده ان ها از وسايل حمل و نقل عمومي از دلايل افزايش شمار مبتلايان به کرونا در روستاها است.
علي قوامي افزود: بسياري از روستاييان براي خريد و فرش محصولات دامي و کشاورزي به شهر سفر مي کنند و آن چنان که بايد مسائل بهداشتي را رعايت نمي کنند.
وي تاکيد کرد: ساکنان شهر ها نيز براي تفريح و گذراندن اوقات شان در تعطيلات، اعياد، مناسبت ها به زادگاه خود در روستاها سفر مي کنند و اين مهم عاملي ديگر در اين باره به حساب مي آيد.
اين کارشناس تصريح کرد: مراسمات جشن و ترحيم در روستاها و تبادلات جمعيتي بدون رعايت پروتکل هاي بهداشتي به طور پي در پي برگزار مي شود و اين خيل جمعيت سلامت شان تهديد مي شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي کهگيلويه و بويراحمد هشدار داد که روند شيوع بيماري کرونا در استان به سمت روستاها در حال گسترش است و چنانچه اين بيماري وارد روستاها شود وضعيت بسيار خطرناک خواهد شد.
پرويز يزدان پناه افزود: سازمان جهاني بهداشت طي اطلاعيه‌اي اعلام کرد که شست وشوي مداوم دست‌ها با آب و صابون يا مايع از ابتلا به ويروس کرونا جلوگيري مي‌کند، بنابراين اگر هر کسي دست هاي خود را بشويد شانس ابتلا به کرونا را تا درصد زيادي کاهش خواهد داد.
وي تصريح کرد: رعايت موارد بهداشتي ديگر مانند استفاده از ماسک و دستکش، پرهيز از روبوسي و دست دادن، رعايت فاصله گذاري اجتماعي و ديگر موارد براي تمامي افراد الزامي است.
کارشناس مرکز بهداشت مادوان بويراحمد گفت: مي توان با ارائه راه حل هايي از قبيل رعايت پروتکل هاي بهداشتي و روش هاي حفاظت فردي به ويژه ماسک زدن و رعايت فاصله گذاري، تهويه هوا در وسايل حمل و نقل در مسير رفت و آمد انجام و تعداد سرنشين مجاز (حداکثر سه نفر)، ضدعفوني ترمينال ها و وسايل نقليه عمومي به طور مرتب و استفاده نکردن از پول نقد تا حد زيادي مي توان مانع از انتقال ويروس کرونا به روستاها شد.
وي افزود: روستاييان بيشتر از شهرنشينان دورهمي و مراسم هاي مختلف برگزار مي کنند که مي توانند اين مراسمات را در فضاي باز و با حداقل افراد شرکت کننده برگزار کنند و يا در صورت امکان برگزار نکنند.
کارشناس مرکز بهداشت مادوان بويراحمد تاکيد کرد: تجمع نکردن ساکنان روستاها  در اماکن مذهبي و ضد عفوني به موقع درهاي ورودي و سرويس هاي بهداشتي و توزيع نکردن مواد غذايي پخته شده و مواد خوراکي مورد نظر آن ها قرار گيرد.
وي ابراز داشت: افرادي که داراي علايم تنگي نفس ،تب و سرفه هستند بايد به نزديک ترين مرکز بهداشتي و درماني مراجعه کنند.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي کهگيلويه و بويراحمد گفت: حدود ۷ هزار نفر از ساکنان استان تاکنون به بيماري کوويد ۱۹مبتلا شده اند که بيشتر مبتلايان به ترتيب در شهرستان هاي بويراحمد، کهگيلويه و گچساران بوده اند.
پرويز يزدان پناه اظهار داشت: شمار قربانيان ويروس کرونا در کهگيلويه و بويراحمد از ۹۷ نفر گذشته است که بيشترين تعداد فوتي در شهرستان بويراحمد با ۳۶ نفر فوتي، گچساران ۳۰ نفر، کهگيلويه ۱۶ نفر و دنا يک مورد فوتي بوده است.
وي افزود: از ابتداي زمان شيوع کرونا در استان ۷۶ هزار نفر به مراکز درماني استان مراجعه کرده اند و به طور ميانگين روزانه ۵۰۰ نفر به مراکز درماني مراجعه کرده اند.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي کهگيلويه و بويراحمد تصريح کرد: در مدت مذکور ۵ هزار و ۱۵ نفر در بيمارستان هاي استان بستري شده و تاکنون ۴ هزار و ۷۴۰ نفر ترخيص شده اند.
يزدان پناه ابراز داشت: هم اينک ۲۷۵ بيمار مشکوک و قطعي کرونايي در بيمارستان هاي استان بستري بوده که از اين تعداد ۱۰۸ بيمار کرونايي قطعي و ۲۲ بيمار در بخش هاي ويژه تحت درمان هستند.
وي عنوان کرد: تعداد بهبود يافتگان کرونايي تا امروز در استان ۵ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي کهگيلويه و بويراحمد گفت: از ابتداي زمان شيوع کرونا تا امروز ۳۰ هزار و ۵۰۰ نمونه در استان گرفته شده و شاخص نمونه‌گيري در کشور ۱۱.۳ درصد و در استان ۲۳.۲ درصد بوده است.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان کهگيلويه و بويراحمد را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر کهگيلويه و بويراحمد در تلگرام :
http://t.me/joinchat/AAAAAEHe2Udy6NymWhYoJA

آخرين خبر کهگيلويه و بويراحمد در اينستاگرام :
https://instagram.com/yasuj.today