logo

چله بچه برف و کولاک را به اردبیل آورد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
چله بچه برف و کولاک را به اردبیل آورد

ايرنا/ ساکنان اردبيل از عصر دومين روز اسفند شاهد ريزش برف و کولاک هستند هوايي که به باور سالخوردگان روزهاي موسوم به چله بچه آن را براي منطقه به ارمغان آورده است.

بارش برف که با سرماي منفي پنج و وزش باد مقطعي با سرعت ۶۵ کيلومتر در ساعت همراه است سبب خيزش موجي از برف‌هاي سبک پودري به هوا و وقوع پديده کولاک شده است.     
در شهرستان‌هاي نير، سرعين و نمين نيز از عصر شنبه بارش برف و هواي سرد زمستاني حاکم شده و در پارس‌آباد و بيله سوار واقع در جلگه گرمسير مغان بارش به شکل باران است که با توجه به روند کاهشي دما احتمال تبديل بارش به برف از ساعاتي ديگر هست.     
نقشه‌هاي همديدي تراز مياني نشانگر حرکت ناوه عميق اروپايي از فراز بالکان، درياي سياه و آناتولي به سوي شمال‌غرب ايران است که به همراه ريزش هواي سرد جنب قطبي سبب شکل گيري توده هواي بارشي پرقدرت شده است.
باتوجه به شرايط حاکم بر الگوهاي مربوط به ترازهاي مياني و سطح زمين، مرکز اين ناوه به شکل بسته در آمده است و حرکتي کند دارد و طي چند روز آينده به موازات نفوذ متناوب امواج ناپايدار برف و باران در جنوب غرب خزر و شمال‌غرب تکرار خواهد شد.
شدت بارش برف موج اول اين ناوه در منطقه اردبيل تا ظهر فردا يکشنبه انتظار مي رود ولي بارش خفيف و برودت هوا تا سحرگاه دوشنبه ادامه مي‌يابد.
از سه شنبه تا پنجشنبه با نفوذ زبانه هواي سرد پرفشار مستقر بر فراز روسيه و بالکان به کرانه‌هاي جنوب غرب خزر ضمن ماندگاري سرما در منطقه بارش برف نوار شرقي استان اردبيل را دوباره در بر مي گيرد و ساکنان پهنه مرکزي استان اردبيل نيز شاهد وزش بلاد سرد و بارش خفيف و سبک برف خواهند بود.
در صورت تثبيت الگوي کنوني از اواخر هفته جاري تا اوايل هفته آينده موج ديگري از برف و سرما با شدت بيشتر بر استان اردبيل و نقاطي از شمال‌غرب حاکم مي‌شود.
مرکز پايش اداره راه و شهرسازي اردبيل اعلام کرد: در زمان حاضر در بسياري از جاده‌هاي فرعي و اصلي اين استان برف مي بارد که در نقاطي با کولاک و يخبندان مقطعي همراه است.
اين مرکز افزود: تمام جاده‌هاي اصلي استان اردبيل تا اين زمان باز هستند و تردد وسايل نقليه با رعايت احتياط و در مقاطع لغزنده با استفاده از زنجيرچرخ ادامه دارد.
مديريت بحران استان اردبيل نيز با استناد به اطلاعيه سطح زرد هواشناسي از ساکنان اين استان خواست تا موارد احتياط و ايمني را تا آرامش اوضاع جوي در منطقه رعايت کنند.

آخرين خبر اردبيل در اينستاگرام :
https://instagram.com/ardabil__today