نماد آخرین خبر

خیز چهارم کرونا در خراسان جنوبی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
خیز چهارم کرونا در خراسان جنوبی

ايرنا/ شيوع ويروس کرونا بار ديگر در خراسان جنوبي روند صعودي به خود گرفته و افزايش موارد مثبت ابتلا به بيماري کوويد ۱۹ در هفته اخير نشانگر شروع خيز چهارم کرونا در اين استان است.

از ابتداي همه‌گيري ويروس کرونا در اسفند ۹۸ سه خيز بيماري را پشت سر گذاشت و موج سوم در پاييز سال گذشته به گونه‌اي بود که وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي آذر ۹۹ در سفر به بيرجند از آن به عنوان "پيک نفس‌گير کرونا" ياد کرد.
سعيد نمکي گفت: استان خراسان جنوبي عليرغم پراکندگي جمعيت و جمعيت کم در محدوده بزرگ، دچار يک پيک بسيار نفس‌گير کرونا شد که خوشبختانه اين پيک خطرناک مديريت شده است.
موج اول شيوع کرونا در اسفند ۹۸ و فروردين ۹۹، موج دوم در خرداد و تير ماه و موج سوم که از همه سنگين‌تر بود، مهر و آبان پارسال در خراسان جنوبي شکل گرفت به طوري که آمار مبتلايان روزانه(۲۴ ساعت) در برخي روزها سه رقمي و فوتي‌هاي کرونا در عين ناباوري دورقمي شد.با اجراي محدوديت‌هاي جامع از اول آذر ماه و همراهي مردم و اصناف به تدريج موارد ابتلا به کرونا، بيماران مراجعه کننده به بيمارستان‌ها، تست‌هاي مثبت، موارد بستري و فوتي در خراسان جنوبي کاهش يافت و خراسان جنوبي که با ۱۱ شهرستان در آبان سال گذشته هفت شهرستان قرمز(پرخطر) داشت با اجراي دقيق و سختگيرانه محدوديت‌هاي کرونايي به سمت تغيير رنگ شهرها رفت و در پايان سال گذشته ۹ شهرستان اين استان از جمله بيرجند در وضعيت زرد(متوسط خطر) و ۲ شهرستان در وضعيت آبي(کم خطر) بودند.
اين روند کاهشي همراه با نگراني دائمي بود که مبادا موجب عادي‌انگاري و کاهش رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي شود، از اين رو مسوولان دانشگاه علوم پزشکي هر بار هشدار دادند که اين وضعيت شکننده است بخصوص در بيرجند با مقدار مختصر افزايش بيماران بستري به وضعيت قبلي بر مي‌گردد.

از پايان موج سوم تا اسفند ماه آمار مبتلايان روزانه در برخي روزها حتي تک رقمي و فوت ناشي از کرونا صفر شد اما با افزايش ترددها، سفرها و دورهمي‌ها در آستانه سال نو نگراني از خيز مجدد بيماري بيشتر شد و بعد از تعطيلات اول نوروز افزايش موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبي به وضوح خود را نشان داد.
شروع روند صعودي کرونا در خراسان جنوبي
آنطور که سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا روز شنبه(۱۴ فروردين) اعلام کرد، استان‌هاي البرز و ايلام وارد خيز جديد کرونا شروع شده‌اند و برخي استان‌ها در آستانه ورود به پيک جديد کرونا هستند مثل مازندران، گيلان، چهارمحال و بختياري، مرکزي و لرستان. ساير استان‌ها نيز کم و بيش روند صعودي دارند به ويژه در آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبي روند صعودي شروع شده است.
عليرضا رئيسي گفت: با اين روند در يک هفته تا ۱۰ روز آينده اثرات سفرها را بر افزايش خيز بيماري در کشور مشاهده مي‌کنيم. پيک و موج بسيار بلندي از بيماري خواهيم داشت. متاسفانه ميزان بستري بيماران روزانه کرونا در بيمارستان‌ها از مرز هزار و ۳۰۰ نفر گذشته و نشانه اين است که يک هفته و ۱۰ روز آينده مرگ‌هاي سه‌رقمي ادامه پيدا مي‌کند و از يک هفته آينده ديگر مرگ روزانه زير ۱۰۰ نفر نخواهيم داشت که اين خبر خوبي نيست.
اما در خراسان جنوبي بتازگي رييس بيمارستان ولي‌عصر(عج) بيرجند که بيمارستان اصلي پذيرش و بستري بيماران مبتلا به بيماري کوويد ۱۹ است، زنگ خطر را به صدا درآورد و از افزايش چهار برابري بيماران کرونايي بستري در اين مرکز آموزشي درماني خبر داد.
دکتر عليرضا محمودي‌راد گفت: زمستان سال گذشته تعداد بيماران و پيک سوم کرونا کاهش پيدا کرد و به لطف خدا توانستيم با همکاري مردم و همياري کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند مجموعه خودمان را بازيابي کنيم.


آخرين خبر خراسان جنوبي در اينستاگرام :
https://instagram.com/skhorasan_today