نماد آخرین خبر

خطر نابودی درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند

منبع
تسنيم
بروزرسانی
خطر نابودی درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند

تسنيم/ گروه استان‌ها_همه ساله بخش زيادي از جنگل‌هاي زيباي بلوط کهگيلويه و بويراحمد به دليل آتش سوزي، زمين خواري، بيماري و ...نابود مي‌شوند.

بيش از 95 درصد از استان کهگيلويه و بويراحمد را اراضي مرتعي و جنگل تشکيل مي دهد و اين استان به عنوان يکي از استان‌هاي شاخص در برخورداري از منابع طبيعي کشور به شمار مي‌رود.
مرتع استان کهگيلويه و بويراحمد 12 درصد از مراتع حوزه زاگرس را تشکيل مي‌دهد، به نحوي که 40 درصد از گونه‌هاي گياهي موجود در کشور عددي قريب به دو هزار 100 گونه گياهي در استان رشد مي‌کنند که از بيش از 420 گونه آن دارويي محسوب مي‌شود.
کهگيلويه و بويراحمد يکي از استان‌هاي داراي پوشش انبوه درختان بلوط بوده و به جد مي‌توان اين استان را يکي از بزرگترين نواحي تحت پوشش درختان بلوط در کشور دانست.
متأسفانه به دليل برخي کمبودها و بي توجهي سرمايه عظيم منابع طبيعي به ويژه درختان بلوط در حوزه زاگرس در معرض خطر جدي قرار دارند، که از جمله خطرات تهديد کننده اين ثروت گرانبها ميتوان به خشکسالي چند ساله اخير، آتش سوزي‌هاي گسترده، طمع سودجويان در قطع درختان و نبود شبکه گاز رساني در روستاها و مناطق 8 عشايري و استفاده خانواده‌ها از درختان بلوط براي پخت و پز و گرمايش اشاره کرد.
در سال گذشته وقوع چندين مورد آتش سوزي گسترده در مناطق مختلف استان کهگيلويه و بويراحمد از جمله آتش‌سوزي در منطقه خائيز شهرستان کهگيلويه و کوه خامي در شهرستان گچساران باعث ورود خسارت جدي به منابع طبيعي و محيط زيست اين استان شد.
غلامحسين حکمتيان اصل مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کهگيلويه و بويراحمد علت وقوع بيش از 90 درصد از آتش‌سوزي‌ها در استان را عوامل انساني دانست و گفت: در آتش سوزي‌هاي سال گذشته بالغ بر 185 هکتار از منابع طبيعي استان دچار خسارت شدند.
وي افزود: با توجه به پوشش گسترده مرتع و جنگل در استان نيازمند تجهيز پايگاه‌هاي اطفاء حريق و افزايش نيروي انساني هستيم.
حکمتيان اصل خاطر نشان کرد: تعداد 176 دستگاه دمنده به تجهيزات اطفاء حريق استان اضافه شده و از 16 پايگاه اطفاء حريق در کشور يک پايگاه آن در منطقه فيروزآباد بويراحمد احداث شده و اعتبار لازم جهت تجهيز اين پايگاه تامين شده‌است.

آخرين خبر کهگيلويه و بويراحمد در اينستاگرام :
https://instagram.com/yasuj_today