نماد آخرین خبر

مرکز آموزش بازی‌های بومی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مرکز آموزش بازی‌های بومی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود

ايرنا/ استاندار خراسان جنوبي راه‌اندازي مرکز آموزش بازي‌هاي بومي و محلي در اين استان را خواستار شد و گفت: اين مرکز مي‌تواند با مشارکت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، فدراسيون و ساير مراکز فعال شود و به تربيت مربي و ورزشکار بپردازد.

حميد ملانوري، استاندار خراسان جنوبي روز يکشنبه در ديدار با محمدتقي اميري خراساني، رئيس فدراسيون ورزش روستايي و بازي‌هاي بومي و محلي که به خراسان جنوبي سفر کرده است، علت اين پيشنهاد را سابقه خراسان جنوبي در بازي‌هاي بومي و محلي عنوان کرد.
وي افزود: ورزش‌هاي بومي و محلي به اندازه ديگر ورزش‌ها هزينه‌بر نيست و فقط آموزش، فرهنگ‌سازي و تشويق لازم دارد.
استاندار خراسان جنوبي خاطرنشان کرد: جذابيت، سرزندگي و نشاطي که در بازي‌هاي بومي محلي هست، در خيلي از ورزش‌هاي با عظمت همچون فوتبال نيست.
وي گفت: ما بايد به اين سمت برويم که هر خانه يک تيم ورزش بومي‌ و محلي داشته باشد و همه اعضاي خانواده هم عضو اين تيم باشند تا چنانچه مسابقه‌اي برگزار نشد، همه اعضاي اين تيم‌ها بتوانند در دورهمي‌ها با هم به مسابقه بپردازند و لحظات شادي داشته باشند.
ملانوري با اشاره به اينکه ورود فناوري و استفاده از ابزاري همچون تلفن‌هاي همراه، فرصت لذت بردن از دورهمي‌ها را از خانواده‌ها گرفته است افزود: توجه به مباحث هنري و ورزشي از اقدامات فرهنگي است که مي‌تواند سرزندگي و نشاط را به جامعه تزريق کند و باعث تحکيم بنياد خانواده شوند.
وي اظهار داشت: راه‌اندازي اين مرکز آموزشي و اجراي طرح "هر خانه، يک تيم ورزش بومي‌ محلي" مي‌توانند الگويي براي ديگر استان‌ها هم باشند.

استاندار خراسان جنوبي با تاکيد بر اينکه فدراسيون ورزش روستايي و بازي‌هاي بومي و محلي در توسعه فرهنگ بومي کشور خيلي نقش دارد گفت: ورزش‌هاي محلي و بومي در راستاي فرهنگ اصيل و سنتي بوده، با آداب و رسوم ما ارتباط دارند و صرفا ورزشي براي تقويت قواي جسماني نيستند، علاوه بر اينکه کم‌هزينه هستند و نياز به امکانات بزرگ و پيشرفته هم ندارند.
وي افزود: همه ورزش‌هاي بومي و محلي ما در اقصي نقاط کشور، گويش، شعر و آداب خاصي داشته که امروزه به فراموشي سپرده شده‌اند.
ملانوري با بيان اينکه ورزش قطعه‌اي از پازل فرهنگ ماست گفت: اگر بخواهيم در حوزه مسئوليتي خود موفق شويم و نيازهاي جامعه را در همه زمينه‌ها به گونه‌اي برآورده سازيم که منتج به رفاه شود، چاره‌اي جز توجه به فرهنگ و مباحث فرهنگي نداريم.
وي با تکيه بر تاکيد رهبر معظم انقلاب درخصوص توجه داشتن به پيوست فرهنگي همه برنامه‌ها گفت: فرهنگ بحث بسيار مهم و ظريفي است که همه مردم متولي آن هستند اما نياز به برنامه‌ريزي و مديريت تخصصي و فني دارد، چرا که برنامه‌هاي غيرعالمانه به آن ضربه وارد مي‌کند.
استاندار خراسان جنوبي با اشاره به ديربازده بودن اقدامات فرهنگي متذکر شد: دشمنان براي انجام اقدامات فرهنگي خود که ما از آن به عنوان شبيخون فرهنگي ياد مي‌کنيم، خيلي آگاهانه ورود کرده و هزينه‌هاي تبليغاتي سنگين مي‌پردازند.
وي تاکيد کرد:  چنانچه بخواهيم از اقدامات فرهنگي نتايج خوبي بگيريم، نبايد توقع داشته باشيم که کارها زود نتيجه بدهد اما بايد از تمام سعي‌مان براي بازدهي مطلوب برنامه‌ها استفاده کنيم.
رييس فدراسيون ورزش روستايي و بازي‌هاي بومي و محلي نيز در اين ديدار با تاکيد بر توجه فدراسيون به توسعه زيرساخت‌هاي ورزشي گفت: احياي بازي‌هاي بومي و محلي که براي نسل جديد ناشناخته هستند از مهمترين اهداف و برنامه‌هاي ما در فدراسيون است.
محمدتقي اميري خراساني با اشاره به توجه فدراسيون به ظرفيت استان‌ها افزود: در تقويم عملياتي فدراسيون، جام کوير را به نام خراسان جنوبي ثبت کرده‌ايم.
وي راه‌اندازي ايستگاه‌هاي دائمي ورزش‌هاي بومي و محلي در پارک‌ها و بوستان‌هاي استان را پيشنهاد داد.
اين ديدار که با حضور مديرکل دفتر روستايي و شوراهاي استانداري و مديرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبي همراه بود، با هدف بررسي وضعيت موجود و برنامه‌ريزي براي ارتقاي جايگاه ورزش روستايي و بومي محلي استان برگزار شد.

آخرين خبر خراسان جنوبي در اينستاگرام :
https://instagram.com/skhorasan_today