نماد آخرین خبر

خطر ابتلا به سنگ صفرا با چاقی و اضافه وزن

منبع
بروزرسانی
خطر ابتلا به سنگ صفرا با چاقی و اضافه وزن

تحريرنو/ عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اشاره به اينکه چاقي و اضافه وزن مي‌تواند سبب ابتلا به سنگ صفرا شود، گفت: ريسک ابتلا به اين بيماري به ويژه در زنان همزمان با افزايش سن و چاقي بيشتر است.

احمد شواخي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان درباره بيماري‌هاي گوارشي و ارتباط آن با چاقي، اظهار کرد: اضافه وزن و چاقي مي تواند سبب بروز مشکلات زيادي در دستگاه گوارش از جمله ريفلاکس، کبد چرب، سنگ صفرا و سرطان‌هاي مختلف شود، بنابراين پيشگيري و درمان به موقع چاقي مي‌تواند در جلوگيري از بيماري‌هاي گوناگون بسيار حائز اهميت باشد.
وي افزود: سنگ صفرا به ويژه در زنان همزمان با افزايش سن و چاقي بيشتر بروز مي يابد و اين مشکل مي‌تواند در آينده براي بيمار مسائلي مانند عفونت مجاري صفراوي، التهاب کيسه صفرا، درد صفراوي، التهاب لوزالمعده و سرطان پانکراس را به همراه داشته باشد.
شواخي درباره علائم ابتلا به سنگ صفرا، گفت: در بسياري از مواقع افراد مبتلا به سنگ صفرا بدون علامت هستند، ولي به طور کلي دردهاي فوق‌العاده شديد که در ۲۰ دقيقه شروع و به پيک مي‌رسند و اصولاً دو تا چهار ساعت به طول مي‌انجامد از علائم ابتلا به سنگ صفرا است همچنين اين درد با درد معده متفاوت بوده و بسيار شديد و آزاردهنده است و مي‌تواند فرد را به بيمارستان کشاند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان ادامه داد: در کنار درد ناشي از سنگ صفرا ممکن است التهاب و عفونت هم بروز يابد و گاهي فرد با علايمي مانند تب، حال عمومي بد، شکم درد هم چنين استفراغ مکرر همراه شود.
شواخي درباره درمان سنگ صفرا، گفت: سنگ‌هايي که بدون علامت باشند معمولاً درمان خاصي نياز ندارند ولي چنانچه درد شديد باشد و کيسه صفرا نيز ملتهب شود نياز به جراحي است همچنين چنانچه سنگ وارد مجاري صفراوي شود علاوه بر برداشتن کيسه صفرا بايد سنگ از طرقي خارج شود که در حال حاضر با استفاده از روش هايي از طريق روده با دستگاه آندوسکوپ سنگ را از مجاري صفراوي خارج مي‌کنند.
وي در پايان تاکيد کرد: بهتر است افراد پيشگيري را حائز اهميت قرار دهند و با کنترل وزن، تحرک بدني، سبک زندگي سالم و استفاده از غذاهاي مناسب مانع از بروز چاقي و اضافه وزن خود و افراد خانواده‌شان شوند.

آخرين خبر اصفهان در اينستاگرام :
https://instagram.com/isfahan_today