نماد آخرین خبر

چرای دام در ۳ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی ممنوع شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
چرای دام در ۳ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی ممنوع شد

ايرنا/ مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: عمليات مبارزه با ملخ از طريق سمپاشي در سه هزار هکتار از عرصه‌هاي طبيعي اين استان انجام شد و به همين علت چراي دام در اين عرصه ها تا يک ماه ممنوع است.

محمد رضايي، مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي با بيان اينکه در مبارزه با ملخ در عرصه هاي طبيعي با استفاده از پرچم، هشدارهاي لازم به کشاورزان و دامداران داده مي شود، اظهار کرد: پرچم قرمز نشان دهنده مبارزه با ملخ است تا دامداران از چراي دام در اين محدوده خودداري کنند.
وي افزود: در يک هفته اخير در عرصه هاي طبيعي مانه و سملقان، شيروان، اسفراين، فاروج و بجنورد با ملخ مبارزه شده است که از مجموع کل سطح مبارزه هزار و ۲۵۰ هکتار مربوط به شهرستان اسفراين است.
رضايي با بيان اينکه طبق پيش بيني سطح مبارزه با ملخ در عرصه هاي منابع طبيعي استان به حدود ۱۰ هزار هکتار خواهد رسيد، اظهار کرد: در سال گذشته نيز در سطح ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از عرصه هاي استان با ملخ مبارزه شده بود.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: ۱۲ کانون ملخ بومي از نوع مراکشي در ارتفاعات و عرصه‌هاي منابع طبيعي در اين استان شناسايي شده بود که هم اکنون بايد در اين کانون ها مبارزه انجام شود.
وي افزود : ملخ هايي که در ارتفاعات و عرصه هاي منابع طبيعي استان هستند از نوع بومي و مراکشي محسوب مي شوند که سالانه چندين روستا را درگير مي کنند و در سال جاري به علت خشکسالي و فقر مراتع احتمال ريزش بيشتر ملخ در استان وجود دارد.
رضايي گفت: کشاورزان و دامداران به محض مشاهده ملخ با تراکم بالا در اماکن نسبت به اطلاع‌رساني به مراکز خدمات جهاد کشاورزي مربوطه اقدم کنند.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي اظهار کرد: هم اينک به ۵۵ ميليارد ريال اعتبار براي خريد سم و ساير لوازم براي سمپاشي در عرصه هاي طبيعي براي مبارزه با ملخ و سن گندم در اراضي رها شده مورد نياز است.
وي خاطرنشان کرد : با توجه به اين که ملخ ها  زمستان گذراني در ارتفاعات دارند، از اوايل اسفندماه فعاليت خود را به نوعي در ارتفاعات شروع مي کنند و به دليل سخت گذر بودن تردد در مناطق ارتفاعي استان، مبارزه با آفات ملخ نيز با کندي  انجام مي شود.
رضايي از مسوولان استان خواستار تامين اعتبار براي اين مهم شد و گفت: بايد هم اکنون با ملخ در عرصه هاي منابع طبيعي مبارزه کنيم تا به مزارع ورود پيدا نکنند چرا که خسارت زيادي وارد خواهند کرد.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي  مبارزه با آفات ملخ را بر عهده بخش دولتي اعلام کرد.
وي افزود: ۳۰  هزار هکتار از گندمزارهاي کم‌بازده در اراضي ديم اين استان رها شده اند که عليه سن گندم بايد سمپاشي شوند، که مبارزه در اين اراضي نيز بر عهده بخش دولتي است.
رضايي گفت: سمپاشي اراضي رها شده براي کشاورزان توجيه اقتصادي ندارد آنان اين زمين ها را رها کرده اند و براي خريد سم، سمپاش، قطعات يدکي، تعميرات قطعات يدکي نياز به اعتبار داريم که خواستار اختصاص به موقع آن هستيم.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي افزود: اگر در ديمزارهاي رها شده سمپاشي نشوند سن ها به راحتي در گندمزار ها تغذيه و تخم گذاري مي کنند و در نتيجه جمعيت سن پوره از افزايش چند برابري برخوردار خواهد شد.
وي اظهار کرد: سن هاي پوره از گندمزار ها براي تابستان گذراني و زمستان گذاني به سمت ارتفاعات حرکت خواهند کرد و اگر هم اينک مبارزه نشود جمعيت سن گندم براي سال آينده بسيار افزايش خواهد يافت.

آخرين خبر خراسان شمالي در اينستاگرام :
https://instagram.com/bojnord_today