نماد آخرین خبر

زایش حیات وحش پارک ملی گلستان آغاز شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
زایش حیات وحش پارک ملی گلستان آغاز شد

ایرنا/ مشاهده نخستین زایمان امسال حیات‌وحش پارک ملی گلستان با تولد بره دوقلوی بز وحشی امیدواری به زایش گونه‌های دیگر جانوری و افزایش جمعیت قابل توجهی از نوزادان گونه‌های مختلف علفخوار و گوشتخوار در این ذخیره‌گاه زیست‌کره را افزایش داد.

بیش از ۹ هزار راس انواع گونه‌های علف‌خوار مانند قوچ و میش، کل و بز و آهو و مرال در پارک ملی گلستان زیست می‌کنند که طبق پیش بینی کارشناسان محیط زیست امسال شرایط برای زایمان حدود یک سوم آنها با توجه به پوشش مناسب گیاهی، مساعد بودن شرایط آب و هوایی، حمایت و همراهی حامیان طبیعت در حفظ آرامش این پارک فراهم است.
رییس پارک ملی گلستان بیان کرد: فصل زایش حیات وحش در این پارک هر ساله از اواخر فروردین آغاز می‌شود و به مدت یک ماه تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد .
مهدی تیموری افزود: با وجود بارش مناسب باران در سال گذشته و اوایل امسال و پیش بینی بارندگی در روزهای آینده و اقدامات انجام شده برای مرمت و بازسازی چشمه‌ها و منابع آبی، علوفه به مقدار کافی برای تغذیه جانوران در این پارک وجود دارد.  
وی افزایش مشارکت مردم در حفاظت از حیات وحش، آموزش و فرهنگ سازی برای جلوگیری از شکار غیرمجاز را در پایداری جمعیت گونه‌های ارزشمند جانوری در زیستگاه‌های کشور به‌ویژه پارک ملی گلستان موثر دانست و از مردم خواست در فصل زایش حضور کمتری در این پارک داشته باشند و در صورت مشاهده نوزاد حیوانات از دست زدن به آنها پرهیز کنند چراکه مادر آنها با احساس بوی انسان دیگر به نوزاد خود نزدیک نمی‌شود.
تیموری با اشاره به حضور افراد سودجو برای شکار نوزادان حیوانات، تاکید کرد: محیط‌بانان و همیاران طبیعت به صورت شبانه روزی برای حفظ امنیت و آرامش پارک ملی گلستان در حال گشت‌زنی در مناطق مختلف هستند.
رییس پارک ملی گلستان اظهارداشت: به طور قطع با همکاری خوب دوستداران محیط زیست و گشت‌زنی‌های شبانه روزی نیروهای محیط‌بانی و همچنین بارندگی‌های خوب پیش بینی شده، جمعیت حیات وحش این پارک تا زمان آغاز سرشماری پاییزه امسال ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.
وی اظهار امیدواری کرد تا چند روز آینده زایمان گونه‌های آهو، مرال، شوکا و میش سایر حیوانات علفخوار ساکن این پارک ملی آغاز شود.
پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.
این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.
پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.
گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.
بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

 
 

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :
Instagram.com/golestan_today