نماد آخرین خبر

وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی شدت می‌گیرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی شدت می‌گیرد

ایرنا/ اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره تقویت ناپایداری جوی در این استان به‌صورت وزش باد شدید و بارش رگباری از امروز تا سه‌شنبه به‌ویژه فردا هشدار سطح نارنجی (اقدام ضروری) صادر کرد.

توده هوای ناپایدار که دیروز(شنبه) به جو منطقه نفوذ کرد از امروز به‌ویژه در ساعات عصر و شب تقویت می‌شود و در نیمه غربی استان عمده ناپایداری‌ها به‌صورت وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک است که کاهش کیفیت هوا و آسمان غبارآلود در شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس و خوسف را به دنبال دارد.
براساس این اخطاریه هواشناسی در نیمه شرقی استان خراسان جنوبی عمده ناپایداری‌ها به‌صورت وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و غبارآلود است و علاوه بر این، رگبار و رعد و برق، احتمال بارش تگرگ و صاعقه در مناطق مرتفع و مستعد کوهستانی نظیر شهرستان‌های قاینات، درمیان، سربیشه، زیرکوه، نهبندان، سرایان و بیرجند پیش‌بینی می‌شود.
این وضعیت تا روز سه‌شنبه(۳۰ فروردین) ادامه دارد و و از فردا تا صبح سه‌شنبه کاهش دما محسوس خواهد بود به‌طوری که دمای هوا در اغلب مناطق استان پنج تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد.
با تشدید فعالیت این سامانه اختلال در تردد جاده‌ای به‌ویژه نیمه غربی استان، وقوع روان‌آب و آبگرفتگی معابر به‌ویژه دوشنبه در نیمه شرقی خراسان جنوبی قابل پیش‌بینی است و احتمال خسارت به باغات و مزارع در اثر بارش تگرگ، خسارت به گلخانه‌ها، جدا شدن سقف‌های موقت، شکسته شدن درختان آسیب‌پذیر و نهال‌های جوان، سقوط اجسام از ارتفاع و آسیب دیدن انواع دکل‌ها وجود دارد.

بر این اساس با توجه به ماهیت رگباری بودن بارش‌ها، روز دوشنبه در برخی نقاط نیمه شرقی خراسان جنوبی ایجاد روان‌آب و آبگرفتگی معابر عمومی قابل پیش‌بینی است.
خودداری از سفرهای غیرضروری، قرار گرفتن افراد گروه‌های حساس، کودکان و سالمندان در فضای، صعود به ارتفاعات، اسکان و چرای دام در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، اطمینان از استحکام سازه‌ها، پاکسازی جوی‌ها، آبراهه‌ها و کانال‌های عبور آب به‌ویژه در مناطق شرقی از توصیه‌های هواشناسی است.
هشدار قبلی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره فعالیت این سامانه بارشی در سطح زرد صادر شد و در هشدار نارنجی، احتمال خسارت گسترده زیاد است.

آخرین خبر خراسان جنوبی در اینستاگرام :
https://instagram.com/skhorasan_today