افشاگری ذوالنوری: ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فلان فروشگاه دادهاند، این مبلغ میتوانست چند صنعت را در قم زنده کند؟

خبرآنلاین/ نماینده قم گفت: در برهه ای به مدیرعامل یکی از بانک های خصوصی گفتیم چرا تسهیلات واگذاری شما به تولید کنندگان قمی صفر است؟ آخرش گفت من ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فروشگاه سرای ایرانی پول داده ام؛ این مبلغ میتوانست چند صنعت را در قم زنده کند؟
به گزارش خبرآنلاین به نقل از هفته نامه قم بزرگ، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه ماهانه جمعیت قمی های مقیم تهران، در پاسخ به این سؤال که مهمترین کارهای شما برای قم چه بوده است؟ اظهار داشت: بنده سعی کردم بیشتر بر امور مجلس متمرکز شوم تا اینکه به کارهای کوچک و نمایشی بپردازم.
وی در ادامه افزود: در برهه ای رؤسای بانک های خصوصی را در قم جمع کردیم و پرسیدیم چرا منابع قمی ها را جذب می کنید و پولشان را در پروژههای پرسود در شهرهای دیگر میبرید؟ آخرش ما فشار آوردیم در حضور آقای شاهچراغی استاندار سابق، و به مدیرعامل یکی از بانک ها گفتیم چرا تسهیلات واگذاری شما به تولید کنندگان قمی صفر است؟ آخرش مجبور شد گفت من ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فلان فروشگاه سرای ایرانی پول داده ام؛ این مبلغ میتوانست چند صنعت را در قم زنده کند؟
وی تصریح کرد: چرا باید پول به سمتی برود که پول پارو می کند و مانند جاروبرقی همه منابع را جذب کند و این گونه تولید کنندگان و صنعت گران و کارآفرینان ریز را نابود می کند؟ بعد پاسخ می دهند که نه! آنها می روند محصول را پیش خرید می کند؛ بله. فرش را پیش خرید می کند امروز که قرار داد می بندد تا زمان تحویل کلی ارزش افزوده برای خودش ایجاد می کند و یعنی ثمره کار تولید کننده را یکجا می مکد؛ خب چرا این تسهیلات را ندهیم به تولید کننده که زنده شود و جان بگیرد؟ این اتفاقات متأسفانه می افتد.
ذوالنوری اظهار داشت: نماینده باید روی این مسائل جدی کشور مترکز شود تا بتوانیم مشکلات را به صورت ریشه ای حل کنیم.
توضیحات در مورد مترو و منوریل قم
وی با اشاره به برخی از مشکلات در قم نیز خاطرنشان کرد:متروی ما در قم هنوز عملیاتی نشده است، در این خصوص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سهمیه برای پروژه گرفتیم تا اخیر خط B هم شروع شود.
نائبرئیس دوم مجلس شورای اسلامی در مورد منوریل گفت: در این باره چندین جلسه با رئیس جمهور صحبت و عزم را جزم کردیم، در این باره چند نظریه وجود دارد، اول اینکه منوریل را رها کنیم، در حالی که این پرژه هزینه هنگفتی را صرف کرده است.
وی افزود: نظریه دیگر تخریب منوریل است که در این باره بیش از ۴ هزار میلیادر هزینه می خواهد و باید ۷۰۰ میلیارد تومان به شرکت کنسرسیوم مپنا خسارت بپردازیم و بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز برآورد تخریب شده و ماهها زمان میبرد.
ذوالنوری بیان کرد: در این شرایط است که مردم میگویند در جمجمه برخی از مسئولان چیست که چنین تصمیماتی را میگیرند.
وی ادامه داد: یک گزینه دیگر این است که منوریل را تا میدان مطهری بیاوریم، در این باره دو سال قبل برآورد شد طبق هزینه ها، بلیط منوریل ۵ هزار تومان میشود که باید به صورت خودگردان اداره میشد و هزینه پایداری را برای مدیریت شهری ایجاد میکرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:جانمایی منوریل یک خیانت در مدیریت شهری بود، زیرا در مسیری است که مسافرخور نیست و هزینه گزافی را به شهر تحمیل می کرد، در این باره نظر دیگری وجود دارد که باید صبر کنیم چون دولت پولی ندارد.
وی اظهار کرد: قرار نیست منوریل را روی هوا ببریم، اگر روی زمین ببریم هزینه کم شود، از طرفی یک خط هم برای مرکز شهر و خطی برای پردیسان داشته باشیم و همچنین ظرفیت تجاری برای آن در نظر بگیریم.
منوریل قم تبدیل به آیینه دق شده!
افزود: باید کاری کرد جمعیت مسافر در این خط بیشتر شود و قیمت تمام شده بلیط را پایین بیاوریم تا صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: منوریل قم تبدیل به آئینه دق و مصیبتی شده که شهر را بدنام کرده است، وقتی از همه دنیا به قم می آیند و این را می بینندکه تبدیل به سنبل ناکارآمدی شده خیلی ناخوشایند است، ما به دنبال این هستیم که این مشکلات را حل کنیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مورد فرودگاه نیز گفت: اگر بخواهیم برای قم، توریسم زیارتی فعال کنیم ناچار هستیم فرودگاه را ایجاد کنیم، در این خصوص تصمیم گیری صورت گرفت و قرار شد سلفچگان به عنوان منطقه آزاد به آن ورود کند و از طرفی با پیمان کار چینی نیز صحبت شده تا طرف قرارداد شود.
وی عنوان کرد: ما معتقدیم پیمانکاران داخلی هم میتوانند طرف قرارداد باشند اما تصممی گیران در این باره زیاد هستند و به هر شکل باید فرودگاه قم تعیین تکلیف شود.
ذوالنوری همچنین تصریح کرد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان اخیرا از وزارت کشور توافق کرده ایم و اوراق گرفته ایم تا خط B مترو نیز آغاز شود این ابرپروژه هایی است که ماندن اش خسارتی برای استان است.