عکس/ آهوناله رانندگان از سرعتگیرهای شهر بوستان!

فارس/ سرعت گیرهایی که دمار از روزگار خودروهای شهر بوستان درآورده موجب اعتراض و گلایه مردم شده است.
فرقی نمیکند خیابان اصلی باشد یا فرعی، بلوار باشد یا اتوبان، کوچه باشد یا دهانه پل، فوری معابر را پیدا و سریعا سرعتگیرهایش را نصب میکنند.
سرعتگیر یا سرعتکاه از جمله ابزارهای کنترل سرعت در نقاط مختلف دنیا هستند اما استفاده بیرویه از آنها به جای نصب دوربینهای کنترل سرعت، چراغ راهنما و خطوط عابر پیاده در شهر بوستان موجب نارضایتی شهروندان شده است.
غفلت از سرعت گیر بلای جان خودرو
اگر شناختی نسبت به معابر اصلی و فرعی بوستان نداشته باشید با موانع بیجایی مواجه میشوید که به خودروی شما خسارت وارد میکنند اینها را یک شهروند بوستانی میگوید و ادامه میدهد: این موانع بهویژه در معابر اصلی خیلی خطرناک هستند چون با سرعت از روی آنها رد میشوید و بهدلیل ارتفاع بالایشان به کف خودرو و کمک فنرها آسیب وارد میکند.
یک مکانیک بوستانی صحبتهای شهروندان درباره آسیب سرعتگیرها به خودرو را تایید میکند و میگوید: عمر مفید جلوبندی خودرو، لنت عقب، لنت جلو و سیم کلاچ بهصورت میانگین هر ۸۰، ۶۰، ۵۰ و ۴۰ هزار کیلومتر است، اما مشتریان ما معمولا خیلی زودتر از اینها مجبور به تعویض وسایل مصرفی خودرو میشوند.
او عنوان میکند: شاسی خودروهای تاکسی و یا رانندگانی که به مسائل فنی ماشین مسلط نیستند، معمولاً آسیب دیده و در زمان فروش خودرو از قیمت آن کم میکند».
شهروند دیگری اما از حوادث خطرناک سرعتگیرهای بیجا میگوید و مشاهدات عینیاش که منجر به انحراف مسیر یک پراید شده است را نقل میکند؛ او بیان میکند: انحراف مسیر این خودرو سبب شد که پراید به سمت دیگر جاده پرتاب شود و خدا رحم کرد که خودرویی در مسیرش قرار نداشت.
سرعتگیر جایگزین علائم راهنمایی نیست
یک کارشناس راهسازی در این باره میگوید: در ضوابط راهسازی ما علاوه بر فرهنگ سازی باید بهوسیله چراغ راهنما، خط عابر پیاده، پل عابر پیاده و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، راننده و شهروند را نسبت به نحوه رفتار در آن معبر آگاه کنیم و نمیتوان خلاء موجود را با نصب سرعتگیر پر کرد.
بهرامی میافزاید: هنگام نصب سرعت گیر لازم است ضوابط و استانداردها مورد توجه قرار گیرد. نادیده گرفتن این امر، باعث ناکارآمدی این دسته از تجهیزات ترافیکی می شود. همچنین در صورت عدم رعایت این ضوابط و استانداردها، حتی ممکن است خود سرعت گیر باعث انحراف خودرو و خسارت های جانی و مالی به خصوص در جاده های برون شهری شود.
وی با بیان اینکه این مانع ترافیکی به دو نوع سرعت گیر و سرعت کاه تقسیم میشود که هر کدام کاربرد متفاوتی دارد، عنوان میکند: حداکثر ارتفاع سرعت گیر نباید بیشتر از ۳۰ سانتی متر باشد. سرعتگیرها معمولاً در مکانهایی که سرعت ماشینها کمتر از ۱۵ کیلومتر است، استفاده میشود.
بهرامی بیان میکند: سرعتکاه معمولاً در معابر شهری استفاده میشود و قرار است سرعت خودروهای در حال تردد را به میزان سرعت مجاز در آن معبر برساند». این کارشناس راهسازی میگوید: بر اساس ضوابط و استانداردها شرایط و مشخصات عملکردی محور، وضعیت سرعت در معبر مورد نظر، علامت گذاری و نصب تابلو سرعت گیر، وضعیت کاربریهای اطراف در معبر مورد نظر و وضعیت فاصله دید مناسب نسبت به معبر در زمان نصب سرعتگیر باید لحاظ شوند.
بهرامی اولین مورد از مجموعه قوانین و الزامات نصب سرعتگیر را اطلاع رسانی میداند و میافزاید: پس از نصب هرگونه سرعت گیر و یا در هنگام عملیات نصب آن، با استفاده از تابلوی سرعت گیر این مورد باید به اطلاع رانندگان برسد.
وی میگوید: در جادههایی که دست انداز در آنها نصب میشود، شهرداری باید نسبت به روشنایی در محدوده دست انداز اقدام کند چرا که در ساعات شب احتمال واژگونی خودرو وجود دارد.
توضیحات سرپرست شهرداری بوستان /چندین سرعت گیر غیرمجاز در جاده ترانزیتی وجود دارد
سرپرست شهرداری بوستان ضوابط طراحی مسیر معابر کلانشهر را براساس آیین نامه ۱۲ جلدی ابلاغی راه و شهرسازی میداند» و میگوید: بر اساس این آیین نامه ما مجاز به نصب سرعت گیر برای به صفر رساندن سرعت خودرو و سرعتکاه برای تعدیل سرعت هستند.
وی عنوان میکند: جاده ترانزیتی شهر بوستان تحویل این شهرداری نشده و رایزنی های با مسوولان استانی و شهرستانی و ادارات مربوطه داشتیم و گفتیم هرگونه اتفاقی رخ دهد اداره راه دهداری وحمل و نقل جادهای باید جوابگو باشد.