نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

وزیر راه: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با دستور رئیس قوه قضائیه متوقف شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی

ایرنا/وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با دستور رئیس قوه قضائیه متوقف شده است، گفت: نرخ سوخت هواپیما یک‌پنجم قیمت بنزین معمولی است.

«مهرداد بذرپاش» امروز (شنبه) در نشست خبری در وزارت راه و شهرسازی افزود: در بخش تولید مسکن در گذشته کاهش ساخت و سازها را مطابق آمارهای رسمی شاهد بودیم که اثر مستقیمی در آمار تورم کشور داشت.
وی بیان داشته مطابق آمار بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ با رشد منفی ۶.۹ درصدی در بخش تولید و ساخت مسکن مواجه بودیم که با تلاش انجام شده و پایان سال گذشته به رشد ۷.۱ درصدی رسیدیم که نوید ساخت و سازهای گسترده از طریق مردم و با کمک دولت را می‌دهد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن در مدل‌های مختلف در کشور در حال ساخت است که بخشی از آنها تحویل شده و مابقی آنها در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد.
بذرپاش اظهار داشت: تولید مسکن از سوی مردم بدون گرفتن زمین و تسهیلات نیز عدد قابل توجهی است.

توقف آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با دستور اژه‌ای
وزیر راه افزود: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با دستور رئیس قوه قضائیه متوقف شده است.
وی گفت: نرخ سوخت هواپیما یک‌پنجم قیمت بنزین معمولی است.

واگذاری یک میلیون قطعه زمین در روستاها
وی خاطرنشان کرد: در موضوع تامین زمین از ۱۰۰ هزار هکتار عبور کرده‌ایم؛ به طوری که بیش از ۵۰ هزار هکتار در مناطق شهری وارد عملیات ساخت نهضت ملی مسکن شده و همین میزان زمین نیز در محدوده‌های روستایی تامین شده است.
بذرپاش یادآور شد: در بخش روستایی از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲، تعداد ۸۰۰ هزار قطعه زمین تقدیم روستاییان شده بود؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ و ۴ماهه امسال بیش از یک میلیون قطعه زمین وارد سامانه بخش روستایی شده که بخشی از آن تحویل مردم شده و این یک عدد بی‌سابقه است.

زمین برای ساخت ۱.۹ میلیون واحد تامین شد
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش مسکن مهر تا پیش از این در محدوده‌های شهری ۱.۱ میلیون واحد تامین زمین انجام شده بود، اما در کمتر از سه سال عمر دولت سیزدهم تا امروز ۱.۹ میلیون واحد تامین زمین انجام شده است.
وی بیان کرد: در موضوع بافت فرسوده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالیانه ۴۷ هزار پروانه صادر شده بود که در سه ساله دولت سیزدهم به ۹۴ هزار فقره افزایش یافت.

افزایش دو برابری نوسازی مسکن روستایی در دولت سیزدهم
بذرپاش خاطرنشان کرد: نوسازی مسکن روستایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالیانه ۸۰ هزار واحد بود که در سه سال گذشته به ۲ برابر این رقم یعنی بیش از ۱۶۵ هزار واحد در سال افزایش یافت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۱۲۰ هزار واحد خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد و همین هشدار سبب شد تا عرضه بیش از ۱۸۰ هزار واحد خالی را به بازار شاهد باشیم.
وی یادآور شد: در موضوع کنترل بازار مسکن، با همکاری مجلس قانون سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مصوب شد که در آن سقف اجاره بهای سالیانه به طور متوسط ۲۵ درصد در نظر گرفته شد و سازوکارهای سختگیرانه‌ای برای عدم اجرای قانون نیز پیش‌بینی شده است.

کاهش چشمگیر تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن
بذرپاش ادامه داد: تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن مطابق آمار بانک مرکزی با کاهش چشمگیر به ۹.۷ درصد کاهش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قانون رسمیت بخشیدن به اسناد رسمی یکی از قوانین مترقی دقیق و کنترل کننده پرونده‌های املاک است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نهایی و ابلاغ شده است و تخلفات این حوزه را به حداقل خواهد رساند.

وی به برخی احکام بسیار خوب پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: مطابق یکی از این احکام ۰.۲ درصد از پهنه کل سرزمینی به پهنه‌های شهری اضافه خواهد شد که برآوردهای اولیه ما نشان می‌دهد ۳۰۰ هزار هکتار زمین می‌تواند به محدوده‌های شهری اضافه شود؛ این موضوع مانع از احتکار زمین شده و با عرضه بیشتر زمین مردم راحت‌تر صاحبخانه شده و کنترل زمین و مسکن رقم خواهد خورد.

بذرپاش تاکید کرد: نهضت ملی مسکن قانون است و باید اجرایی شده و ادامه یابد، بنابراین در دولت چهاردهم نیز باید ادامه یابد.

وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت مسکن در دولت سیزدهم سه برابر شده است، خاطرنشان کرد: عدم ساخت مسکن در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم یکی از دلایل آن بود، اما شاهد بودیم با همین تحرکی که در دولت سیزدهم انجام شد تورم نقطه به نقطه مسکن از ۵۷ درصد به ۹.۷ درصد در خردادماه امسال کاهش یافت.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: علاوه بر عدم ساخت مسکن، عدم اعطای زمین به مردم احتکار زمین و غیره دیگر دلایل افزایش قیمت‌ها بوده است.
بذرپاش تصریح کرد: اگر دولت چهاردهم می‌خواهد در عرصه نهضت ملی مسکن موفق باشد باید شبکه بانکی را به خدمت بگیرند، اما بعید است بیش از این میزان که ما بانک‌ها را به میدان آورده‌ایم بتواند کار انجام دهد.
وی گفت: بانک‌ها بیشتر به اعطای وام‌های تجاری علاقه دارند تا در کوتاه‌مدت به پولشان برسند نه مانند تسهیلات مسکن در مدت ۲۰ سال. با این حال اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها برای امر مسکن در بسیاری نقاط جهان مسبوق به سابقه است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و صندوق پروژه‌ها به منظور تامین مالی نیز باید در کنار اعطای تسهیلات بانکی انجام شود.

احداث ۲۷ شهر ساحلی
وی اظهار داشت: یکی از اتفاقات بسیار خوب در دولت سیزدهم طرح مکان‌یابی ۲۷ شهر ساحلی بود که تاکنون عملیات اجرایی ۲ شهر جدید خلیج فارس و مکران مرکزی آغاز شده و اجرایی شدن شهر جدید تیس نیز سرعت بیشتری گرفته است.
وی افزایش ۱۰۰ همتی سرمایه بانک مسکن را یکی دیگر از اتفاقات خوب دولت سیزدهم در بخش مسکن برشمرد و افزود: در بخش بازار مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس واسطه‌گری بین موجر و مستاجر به حداقل رسیده و تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار قرارداد در این سامانه منعقد شده است.

۱۱۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک
بذرپاش به انجام بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک با همکاری پلیس اماکن و سازمان تعزیرات حکومتی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان جریمه تعزیراتی در این راستا صادر شده است.
وی ادامه داد: در موضوع قانون جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی دستگاه برتر شناخته شد و فقط در سال گذشته به بیش از ۷۴ هزار متقاضی در این راستا پاسخ داده شد.

اتمام ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم
وزیر راه و شهرسازی همچنین به اتمام ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت فقط در پردیس ۲۷ هزار مسکن مهر ناتمام وجود داشت که تاکنون ۲۰ هزار واحد آن تحویل مردم شده و در هشتگرد (مهستان) نیز ۱۲ هزار واحد باقی مانده بود که تاکنون بیش از ۱۰ هزار واحد آن تحویل شده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این مهم با دیپلماسی اثربخش رئیس جمهور شهید در کشورهای همسایه از جمله با توافق تسهیل تردد تجارت، وضع تعرفه‌های ترجیحی با این کشورها، راه‌اندازی گذرگاه‌های جدید ترانزیتی، توافق با کشور ترکمنستان برای جابه‌جایی بار از طریق ریل و غیره حاصل شد.

اجرایی شدن پروژه ریلی شلمچه- بصره
وی به انجام کلان پروژه‌ها در این بخش اشاره کرد و گفت: پروژه ریلی رشت- آستارا حلقه مفقوده‌ای در این زمینه بود که اکنون قرارداد قطعه دوم تملک اراضی آن نیز در حال انجام است.
بذرپاش افزود: در کنار آن قطعه رشت- کاسپین اجرایی شد که بتوانیم از طریق دریا به دریا نیز ارتباطات داشته باشیم و در عمل دریای شمال به دریای جنوب متصل شده است.
وی خاطرنشان کرد: در کلان پروژه کریدور شرقی کشور شامل مسیر ریلی چابهار- زاهدان- خاش- سرخس، پروژه در ۲۰ قطعه کاری در حال انجام است و در راستای اتصال به بندر مهم و راهبردی چابهار نیز قرارداد با هندی‌ها منعقد شد.

وی ادامه داد: اجرایی شدن پروژه ریلی شلمچه- بصره که از پیش از انقلاب روی زمین مانده بود، آغاز عملیات اجرایی کریدور مهم ارس به عنوان جایگزینی برای کریدور مورد اختلاف زنگه زور، بهره‌برداری از پروژه‌های ریلی همدان- سنندج، تبریز- بستان‌آباد، خاش- زاهدان، رشت- کاسپین، دو خطه شدن مسیر اهواز به اندیمشک و فعال شدن کارگاه‌های مسیر شیراز بوشهر از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.
وزیر راه و شهرسازی به ممنوعیت واردات واگن‌های مسافربری در گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از احکام خوب برنامه هفتم توسعه، واردات کشنده‌ها و واگن‌های با عمر ۱۵ سال است که در این زمینه ابتدا از توان داخلی نیز استفاده خواهد شد.

احداث ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در دولت سیزدهم
وی خاطرنشان کرد: در زمینه واگن‌های باری وضعیت خوب است، اما نیاز به توسعه خطوط ریلی داریم.
وزیر راه و شهرسازی به رکوردشکنی مسافران ریلی با ۳۲ میلیون مسافر در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: تقاضا در این زمینه ۲.۵ برابر این میزان است.
وی یادآور شد: در دولت سیزدهم ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در کشور احداث شد و طول آزادراه‌ها به سه هزار و ۵۳ کیلومتر رسید. همچنین با ساخت سه هزار و ۵۸۶ کیلومتر بزرگراه، طول مسیرهای بزرگراهی به ۴۸ هزار کیلومتر افزایش یافت.
بذرپاش ادامه داد: در بخش راه‌های روستایی احداث هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر روستایی در دولت سیزدهم به ثبت رسید که رشد ۳۴ نسبت به دولت قبل نشان می‌دهد و البته این به جز بهسازی و روکش آسفالت مسیرها است.


تعیین قیمت ثابت برای بلیت پروازهای اربعین

وزیر راه و شهرسازی گفت: در اربعین امسال برای آسایش مردم، قیمت بلیت پروازها به مقصد عراق ثابت خواهد بود. در اربعین پروازها به مرزها افزایش می باید و تسهیلات خوبی در پایانه‌های مرزی برای زائران اربعین تدارک دیده شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر